Gå til innhold

Mye man lurer på


tomkrist

Anbefalte innlegg

Det er fredag, noen timer igjen til jeg skal hjem å gjøre

min jobb nr 2, nemlig fly med fs2002. I timene man sitter der så er det jo noen spørsmål som melder seg, og her

er noen av de jeg har fundert mye på i det siste.

 

1) Alle piloter virker, unnskyld meg, men la oss si det

på en fin måte: Litt tykke...Ikke tykk i den forstand men

kansje de er ca 10-15 kg tykkere. Kanskje fordi de

ikke beveger seg så mye når de flyr? Iallefall det jeg har sett på filmer, så er nesten alle jeg har sett litt tykkere

enn normalt, bare litt altså! I bodø var jeg engang å drakk kaffe(påskudd for å titte ut og se på fly selvsagt) og da

såg jeg endel piloter, og alle var, litt tykke... Er dette ett fenomen eller er det bare jeg som har hatt uflaks? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

2) Sist Søndag gikk det en film med harrison Ford, eller hva han heter da...han fyren Goya eller hva han nå het fra Starwars, eller fra filmene med Langbein Beinson? Handlet om en mann og en dame som forulykket over en øy pga uvær. Grunnen til det var at de ble truffet av lynet. Nå har jeg forstått det slik at lyn ikke kan treffe fly, fordi flyet aldri er i kontakt med bakken? Er det en utrolig dårlig manual de har her, eller er det tilfeller at man virkelig kan bli truffet av lyn i flyet?

3) Hva gjør en pilot om han har flyskrekk? Jeg har opplevd personer som har fløyet ørten ganger for så plutselig få flyskrekk. Kan dette skje piloter også? Ville ikke det være

litt dumt? Særlig når du er passasjer og hører piloten

skjelvende si :" Fest øh....bilbeltet og kryss tåfisene for nå bær da attåt.." ??? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Så kan vi ta dagens vits, som kanskje passer litt på denne herlige fredagen:

Ett fly krasjet i en jungel.Da flykommisjonen kom til åstedet fant de flyet i svært dårlig forfattning, både piloten og copiloten var døde, men til sin forundring så fant de en apekatt ved førerkabinen og holdt ett godt tak

i "stikka". Apen virket intelligent og den gjorde noen rare tegn til dem, som å prøve å forklare hva som hadde skjedd. De fant ut at det kanskje var best å spørre den.

"Jaha, kan du vise oss hva copiloten gjorde". Apekatten lente seg tilbake og lot som om den suttet på en flaske.

"Aha, så han drakk Whisky?". Apekatten nikket, gikk i

noen sirklet og minnet mye om en full mann.

"Jaha, så han var drita full?". Nok engang nikket apekatten.

 

"Men hva med piloten da?". Apekatten gikk mot dem og begynte å kysse hendene sine, skikkelig klinekyssing.

"Aha, så piloten klinte med flyvertinna?" Nok engang

nikket apekatten mens den ga fra seg en rungende lyd.

"Men du da, hva i all verden gjorde du?". Apekatten

tok tak i stikka i førerkabinen og styrte frem og tilbake.

Hehehehe.

 

T.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet kan fly bli truffet av lyn i luften. Så en videofil for en stund siden, et passasjerfly (husker ikke type) tok av fra en flyplass og ble truffet av lynet. Men om det var i luften da det skjedde eller så nær bakken at det ble en forbindelse, vet jeg ikke.

Mener å ha sett videoer med forsøksfly som tiltrekker seg lyn-nedslag i luften.

M.h.t. tykke piloter - stikk innom en veikro og observer trailersjåførene en stund.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Det blir en del stillesitting, klart man får øket kroppsvekt og mindre forbrenning, særlig om maten i tillegg ikke er spesielt sunn.

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ett stykke hvor en GA pilot gikk gjennom ett skylag med masse ispartikler. Denne gnissingen mellom fly og ispartikler førte til at flyet ble en statisk kraftstasjon. Når de gikk gjennom neste skylag (på vei ned) var flyet så ladet at det gikk et lyn mellom fly og sky. 'Nedslaget' var rett foran cockpitvinduet og begge piloter ble midlertidig blindet, fikk hørselproblemer, strømmen gikk, samt at avionikken konka ut og har hatt problemer i ettertid.

Fly kan bli 'truffet' av lyn, men er *normalt* ikke farlig. Blir du truffet av lyn har du gjort noe farlig *før* lyn nedslaget - å befinne deg der...

Mye 'morro' i fly gitt [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...