Gå til innhold

Ratt/pedaler og stikke


Atle Dreier

Anbefalte innlegg

Heisan!

De fleste har vel funnet ut av dette før, men jeg har sett i alle fall et spørsmål om dette før, så her kommer'n:

Jeg har MS Sidewinder FF pro joystick, og MS Sidewinder FF ratt/pedaler. Tenkte som så; Jeg har stikke og pedaler, det har et fly også. Hva hindrer meg i å bruke pedalene til å fly med?

Som tenkt så gjort! Jeg gjorde følgende (dette er i FS2002, men FS2000 har samme stikkeoppsett):

På Controls->Assignments valgte jeg 'Axis Assignments' Tab'en. Der står en liste med alle aksene man kan styre med en joystick/pedal/throttle/skyveting/skruting. Her står default aksene fra 'hovedstikka', som er elevator, aileron, throttle (hvis man har) og rudder (hvis man har). Hvis man nå, som meg, har flere kontrollere koblet til maskinen, kan man velge disse i lista der 'hovedstikka' står oppført, og bruke akser fra disse også. Mener jeg har prøvd dette i FS98, men den kan visst bare bruke en kontroller om gangen. Uansett! Man velger rattet i listen over kontrollere, og dobbeklikker på rudder i akselisen. Da ber maskinen deg om å tråkke på pedalene, og vips! har man pedalkontroll på roret!. Jeg har mitt ratt hengende på pulten ved siden av meg når jeg ikke bruker det, og har nå selve rattet som elevator-trim. Det er råstilig. Pedaler kan i alle fall varmt anbefales. hadde en 15kts crossvind med 25kts kast på Sola i går kveld. Landa perfekt, midt på stripa med C172! Det kan man prøve med å bare vri på stikka!

Dette var morro, og nå skal jeg ut å fly i sidevind! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Pedaler kan i alle fall varmt anbefales. hadde en 15kts crossvind med 25kts kast på Sola i går kveld. Landa perfekt, midt på stripa med C172! Det kan man prøve med å bare vri på stikka!

Heh, har bare tre knapper som jeg trykker på jeg for rudder kontroll. Blir litt vinglete kan man si, men værst på bakken. Men nå er yoke og pedaler på vei - jippii...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Atle Dreier:

Heisan!

De fleste har vel funnet ut av dette før, men jeg har sett i alle fall et spørsmål om dette før, så her kommer'n:

Jeg har MS Sidewinder FF pro joystick, og MS Sidewinder FF ratt/pedaler. Tenkte som så; Jeg har stikke og pedaler, det har et fly også. Hva hindrer meg i å bruke pedalene til å fly med?

Som tenkt så gjort! Jeg gjorde følgende (dette er i FS2002, men FS2000 har samme stikkeoppsett):

På Controls->Assignments valgte jeg 'Axis Assignments' Tab'en. Der står en liste med alle aksene man kan styre med en joystick/pedal/throttle/skyveting/skruting. Her står default aksene fra 'hovedstikka', som er elevator, aileron, throttle (hvis man har) og rudder (hvis man har). Hvis man nå, som meg, har flere kontrollere koblet til maskinen, kan man velge disse i lista der 'hovedstikka' står oppført, og bruke akser fra disse også. Mener jeg har prøvd dette i FS98, men den kan visst bare bruke en kontroller om gangen. Uansett! Man velger rattet i listen over kontrollere, og dobbeklikker på rudder i akselisen. Da ber maskinen deg om å tråkke på pedalene, og vips! har man pedalkontroll på roret!. Jeg har mitt ratt hengende på pulten ved siden av meg når jeg ikke bruker det, og har nå selve rattet som elevator-trim. Det er råstilig. Pedaler kan i alle fall varmt anbefales. hadde en 15kts crossvind med 25kts kast på Sola i går kveld. Landa perfekt, midt på stripa med C172! Det kan man prøve med å bare vri på stikka!

Dette var morro, og nå skal jeg ut å fly i sidevind! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Hei

Jeg har samme stikke og pedaler

som deg men jeg får ikke rudder til å bli nullstilt? Alstå at de går tilbake til senter.Eller så funker det jo, men blir litt rart å finne rett plass på pedalen for senter.Det er bare en pedal som funker også.Hvordan er det hos deg angående dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå inn i properties for rattet. På 'Settings' tab'en må du sette 'pedal mode' til combined. Dette vil si at begge pedalene styrer samme akse: Y. Ellers har gasspedalen Y-aksen og bremsepedalen styrer Rz (tror jeg den heter). Lag en profil for FS som setter dette, det har jeg gjort. Ellers har jeg helt standard innstillinger på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Atle Dreier:

Du må gå inn i properties for rattet. På 'Settings' tab'en må du sette 'pedal mode' til combined. Dette vil si at begge pedalene styrer samme akse: Y. Ellers har gasspedalen Y-aksen og bremsepedalen styrer Rz (tror jeg den heter). Lag en profil for FS som setter dette, det har jeg gjort. Ellers har jeg helt standard innstillinger på rattet.

Hmm rart, jeg går inn i konrtollpanel i win2k og velger gaming option,properties på mitt ratt, setting, men finner ikke noen plass hvor jeg kan sette dette combined? Er jeg på feil plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Atle Dreier:

Helt nederst på siden under 'settings'.

Forresten, har du installert softwaren til rattt, eller bruker du Windows sine drivere? Bruk dem som fulgte med rattet (v4.0) Kommer opp hos meg i alle fall, både i W98 og W2k...

Det er nom der det ligger. Jeg har ikke den plata og på ms sin side

force feedback finner jeg ikke annet en en 3.02 versjon. Den er ikke kompatibel med win2k. Søren . Jeg skulle likt å få dette iorden da jeg er litt glad i helikopteret [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Har du en link hvor jeg får tak i den driveren som passer til win2k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...