Jens-Ole Kjølberg Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 EF-2000 er bedre en F-16 på mange områder, men trenger virkelig Norge en så dyr og kostbar jager? Under briefen på Rygge sa de at prisen lå på 500/600 millioner, det er mer en dobbelt så mye som en moderne F-16!! Da Luftorsvaret kjøpte jagerfly på 60-tallet kjøpte vi ikke det dyreste og beste (feks F-4 Phantom), men en billig og allsidig F-5. Det har vist seg at det var et meget godt valg, og vi fikk svært mye igjen for de pengene flyene kostet. DA JSF kommer vil EF-2000 være gammeldags allerede, så ser ingen grunn til å kjøpe dyre Eurofighter jagerfly, når vi kan få bedre fly som antagelig koster mindre!!! Poenget med å kjøpe inn noen modernen F-16 Block 60 er å få et fly som kan dekke de behovende som er de neste 10-20 årene til JSF komme. Jens-Ole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Joint Strike Fighter var et fighterprogram i USA for å finne en oppfølger til F-16. Det var to selskaper som kjempet om kontrakten, Lockeed Martin og Boeing. For noen dager siden falt avgjørelsen: Lockeed Martin gikk av med seieren med sin X-35, som sikkert blir kjent som F-35 i fremtiden, da det ikke er noen eXperimantal lenger. Sjekk http://www.lockheedmartin.com/ for bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Jens-Ole, hvis du synes kvantitet er bedre en kvalitet kan vi jo bare kjøpte 4000 saab safarier og montere et par MGer under vingene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Hehe.. Bra forslag Carl, så kan vi lage masse feltflyplasser slik planen vår var i mellomkrigtiden. Og det gikk jo veldig bra... Jaaada... Jens-Ole, la meg se om jeg har forstått deg rett: du vil altså kjøpe 15-20 F-16 block 60 nå, for deretter å kjøpe JSF i 2010-15? Life expectancy på en F-16 Block 60 er 25-30 år. Hva skal vi gjøre med dem i 2010 da? Mener du at vi skal ha et luftforsvar med 2 forskjellige jagere? I følge din skisse sitter vi da i 2010 med 15-20 gamle F-16 fly og 60-70 nye JSF. Og ha logistikk og infrastruktur til to fightere blir i hvertfall dyrt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Er dette nok utropstegn for deg Helge? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ) Dessuten har du jo selv sagt: quote: Det er svært på land som har et sterkere økonomisk grunnlag for å kjøpe moderne jagerfly.... Antagelig er det bare forente arabiske emirater som har mer penger en oss. Så det skulle ikke være noe økonomisk problem å kjøpe nye jagerfly. Det samme sier jo den nye forsvarsministeren!!!!! Så jeg ser ikke helt argumentasjonen din lenger, Jens-Ole... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Tom Erik, så det du vil er at det norske luftforsvaret ikke skal ha en jager som fungerer før i år 2010/2015?????? Et forsvar må være kontinuelig, det er ikke bare å håpe at ingenting skjer de neste 10/15- årene!!!!!!!!!!!!!!!! NB 15 F-16 block 60 fly kan lett selges den dagen vi kjøper JSF...... eller brukes som treningfly slik som F-5 flyene. Tom Erik, jeg ser ikke dette som noe stort problem!!!!!!!! Hvis du leser alt jeg har skrevet så burde dy forstå min argumentasjon. Her er en kortversjon; Norge har mer en nok penger til å kjøpe nye jagerfly. Men du behøver ikke kjøpe det dyreste i klassen, kanskje kan du få gjørt den samme jabben med en langt billigere jager. Det er på ingen måte snakk om kvantitet foran kvalitet, men at det ikke er noe poeng i å betale mer en nødvendig. Jeg er heller ikke enig i din vurdering av at det er lett å modernisere EF-2000 i så høy grad som du sier. Ingen av kjøperlandene har den økonomiske grunnlaget med å begynne på omfattende oppgraderinger. (Tyskland trakk seg nesten fra prosjektet, Spania eller Italia har heller ikke mulighet til dette) Jens-Ole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Personlig synes jeg Norge kunne kjøpt seg noen hangar skip og en 300-400 F-18 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Jakobsen Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Da hadde det ihvertfall blitt en litt større sjanse for å komme inn som jagerflypilot :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.