Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blir artig å se om de klarer det.

Vel' date=' i planen de annonserte 9.april hadde de lagt inn mer slack enn ved annonseringen av de tidligere forsinkelsene, sånn sett er sjansen for en ny forsinkelse mindre. De har bevisst lagt inn to måneder mer (enn nødvendig) i tilfelle uforutsette ting skulle dukke opp, noe en gjerne opplever med en ny maskin.

Ei har Boeing råd til å gå på en ny smell, det vil svekke troverdigheten deres mye... De er nå 17-19 måneder forsinket, og pga en lavere opptrapping av antallet maskiner som leveres per måned vil enkelte kunder få maskinene 2 1/2 år for sent.

 

LN1 var i lang tid en flykropp der en daglig gikk på skattejakt, men nå ser det ut til at skader er utbedret, at deler som måtte byttes er byttet, at manglende strukturelle deler er installert, og at de nå har kommet godt igang med installasjon av teknisk utstyr/kabling i flyet.

Power on ble utsatt med ca to måneder (fra april til juni) pga en nødvendig forsterkning av center wingbox (som vingene er festet til,) som utsatte installasjonen av kabler mm. i dette området.

Power on, dvs at alle systemer i flyet slås på og testet, er en viktig milepæl, og etter at dette er gjort har Boeing litt lettere for å spå når første flytur vil finne sted. Per i dag er first flight beregnet å skje i fjerde kvartal i år.

 

Hadde et stort håp om å få se denne på farnborough i sommmer men det toget har nok gått. Må satse på Paris 09

Du skal ikke se bort ifra at den tar turen dit ja :)

Skrevet

Hadde vært morro med 787 til sommeren...... :D

Eller er det skadefryd fra Airbus entusiastene her ser jeg, men den som ler sist ler best ;)

Vil ikke akkurat sidestille Dreamlineren med A380 som konkurrenter. To totalt forskjellige fly som skal løse forskjellige oppgaver. Hverfall hvis en sammenligner flyene mot hverandre.

Skrevet

Nå ja, begge er nybygg og ganske "spektakulære" hver for seg -

så jeg mener da fint man kan sammenligne forsinkelsene her;

for både Airbus og Boeing. Men du mener kanskje at 787 gjerne

kan bli mer forsinket enn Airbus, og at dette måtte man

regne med? :cool:

Skrevet
Nå ja' date=' begge er nybygg og ganske "spektakulære" hver for seg - så jeg mener da fint man kan sammenligne forsinkelsene her;

for både Airbus og Boeing.[/quote']

Forsinkelsene Airbus og Boeing har opplevd er på enkelte områder ikke av samme art. Begge prosjekter har lidd av manglende oversikt hos ledelsen, hos Airbus var det klare mangler i styringen av egne avdelinger, mens det i Boeing sitt tilfelle var klare mangler i styringen av underleverandører. Boeing tok det for gitt at underleverandørene tenkte og jobbet på samme vis som Boeing, mens Airbus presterte å benytte verktøy som ikke var kompatible med hverandre, samt at de tillot at kunder kunne spesialisere sine kabinløsninger så mye at Airbus har fått problemer med å realisere disse løsningene.

 

Det viser seg at selv om de første A380 er i drift' date=' er ikke leveranseproblemene over for Airbus.

Dette dukket opp for ca to uker siden. Det ser ut til at MSN026 (en maskin som skal til Qantas,) første maskin i det som kalles wave 2, kan få forsinket leveringen fra oktober til over nyttår. Mao vil Airbus sannsynligvis levere 12stk A380 i år, mot 13 planlagte. Neste år var det planlagt at det skulle leveres 25 maskiner.

Det som er nytt med maskinene i wave 2 i forhold til wave 1 er at maskinene i wave 2 er kablet korrekt (slik det opprinnelig var tenkt av maskinene skulle kables,) mens kablingen av alle maskiner opp til MSN026 har vært en custom job (grunnet en designfeil.)

Power on på MSN026 ble forsinket med tre-fire måneder, derav forsinkelsen. En ser også at senere maskiner (etter MSN026) har noe av de samme problemene, og det kan tenkes at Airbus ikke vil greie å levere 25 maskiner neste år, eller 45 i 2010.

Skrevet
787 Dreamliner er planlagt å være Boeings konkurrent til Airbus A380' date=' men så langt har det ikke tatt av for det amerikanske flyselskapet. [/quote'] :grin:

 

Sikta mere direkte til dette innlegget. Vil på ingen måte sammenligne bruksomr. til disse to flyene, da det er enorm forskjell på speken i alt fra kapasitet på pax, avstand flyet kan fly osv.

 

Men selvfølgelig er Boeing bedre :whistle:

Skrevet
Det viser seg at selv om de første A380 er i drift' date=' er ikke leveranseproblemene over for Airbus.

 

A380 production ramp-up revisited

 

Airbus has completed the A380 programme review and is now informing customers about changes to its delivery schedule. The review assessed the programme status at the critical juncture of transitioning from low rate "individual" production, so-called Wave 1, to the full serial design and manufacturing process, called Wave 2.

 

<...>

 

As a result, Airbus plans now for 12 (instead of 13) deliveries in 2008 and 21 (instead of 25) in 2009. Details about the new plan and the further ramp-up and delivery slots in 2010 and the following years will be discussed with customers in the coming weeks.

Kilde:

www.eads.com/

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...