Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fløy fra Torp til Gardermoen for en liten stund siden. Jeg hadde filet fligtplan hvor det stod at jeg fløy VFR. Jeg tok kontakt med "Oslo control" og fikk beskjed om "after departure, report at TUFTE" (noe i den duren). Men jeg kan ikke finne TUFTE på noe VFR kart. Er TUFTE et VFR punkt?

Denne tingen er jo egentlig ikke noe å henge seg oppi, men jeg leser jo til PPL-A nå, så det hadde vært kjet å få oppklart saken :)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du fikk report TUFTE.

Som VFR flyging skulle du fått oppgitt: qnh, squawk, og event en høydeklarering dersom du selv ba om en høyde, samt en klarering for å fly den ruten du hadde filet. Deretter var det bare for deg å fly til rapporteringspunkt før entring TMA for gardermoen, da skulle du meldt fra og fått videre klarering til å fly inn i gardermoen sin kontrollsone.

Dersom det var annen trafikk i området kunne du fått instruks om endring av ruten din, ellers skulle dette ikke være nødvendig.

Skrevet

Nå er ikke jeg kjent med de lokale prossedyrer for Torp og VFR trafikk, men heller ikke jeg kan finne punktet "Tufte" på noen VFR kart. Det jeg derimot fant ut, var at TUFTE er ett intersection ca. 10NM nord for Torp.

Du kan med andre ord ta beskjeden om å rapportere TUFTE med en klype salt, da dette var en glipp fra kontrolleren som sikkert ikke hadde VFR kart framfor seg. :)

Skrevet
Nå er ikke jeg kjent med de lokale prossedyrer for Torp og VFR trafikk' date=' men heller ikke jeg kan finne punktet "Tufte" på noen VFR kart. Det jeg derimot fant ut, var at TUFTE er ett intersection ca. 10NM nord for Torp.

Du kan med andre ord ta beskjeden om å rapportere TUFTE med en klype salt, da dette var en glipp fra kontrolleren som sikkert ikke hadde VFR kart framfor seg. :) [/quote']

Ok, ja, var nok det jeg tenkte meg, men ville bare dobbeltsjekke i tilfelle jeg mangler kart osv..

Takk for svar :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...