Martin Adam Martinsen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tenkte skulle presentere et liten prosjekt på hvordan man lager headtracking ut fra en kleshenger, 3stk IR-dioder m/motstand, 3stk AA batterier, batteriholder, 1m TP kabel, el-teip, og god humør. Jeg har satt i dag og lagde noe fort og provisorisk for å se om det fungerer. Så ikke kommenter for dårlig arbeid. Jeg har allerede plan på hvordan dette skal gjøres på en mer proff måte men må komme med hjem til foreldrene der jeg kan bruke lim og smelte plastikk. Etter kort tid fikk jeg noe sånn som jeg har testet og kan bekrefte at dette fungerer: Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Bilde 4 Dioder med motstand for 5V og 12V Ledninger fra Nettverkskabel (TP) Batteriholder med batterier Kleshenger Tegning med mål i mm Dette trengs: - WebCam, se FreeTrack webside for liste over webcams - Software, FreeTrack FreeTrack - Kleshengere 29.90 Biltema - IR Dioder 5mm 30.00 Kan kjøpes hos meg - Motstand for 5V 0.00 Kan kjøpes hos meg Inngår i diodeprisen - Motstand for 12V 0.00 Kan kjøpes hos meg Inngår i diodeprisen - TP Kabel 0.8m 22.90 Biltema - El-teip 9.90 Biltema - Batterier AA 19.90 Biltema - Batteriholder 29.00 Clasohlson Dette gjør du: 1. Kjøper inn alle deler (IR-DIODER kan kjøpes hos meg for 30kr + porto). 2. Laster ned software 3. Kappe klesshenger slik at stengene er som vist på figuren ovenfor 4. Lime sammen 2 skrå og den lille midtre stangen (kan teipes sammen) 5. Teipe fast Dioder 6. Trekke ledninger og monterer en motstand (LED kobler man i serie) 7. Feste det hele til headsetet 8. Teste om det fungerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Er vel også vesentlig at man har webcam? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Det sier jo seg selv! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vel.. jeg holdt nå på å smelle TP-kabelen inn på nettverkskortet men.. Om alt sier seg selv forsvinner jo litt av meningen med en guide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ja vel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Børge Litangen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Men det sier seg jo i grunn selv, da. Datamaskinen kan dessverre ikke lukte seg fram til IR-diodenes posisjon . Et (sannsynligvis mye bedre) alternativ til webkamera vil kunne være en Wii-mote med IR-kamera, koblet til PCen via blåtann. Koster litt mer, er såvidt jeg vet ikke kompatibel med FreeTrack, men gir mye bedre tracking. Det kreves nok litt programmeringskunnskaper for å få det til å fungere sammen med FS, vel og merke . EDIT: På http://www.free-track.net står det følgende: «FreeTrack support coming soon», så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ja, men posten er om under 150 kr så... Her er det en annen måte å lage feste for diodene som igjen skal festes oppå headsetet: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Dette var jo genialt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.