Gå til innhold

Dramatikk på Kastrup!


Anbefalte innlegg

Etter en lang reise fra Seattle til Europa etter SAS sine ruter, kom jeg til et veldig tåkelagt Kastrup.

Innflyginga var normal, men plutselig var det en vegg av tåke!

 

Takket være ILS'en kom jeg trygt ned med 340'en.

 

Vel - trygt og trygt - det skulle vel vise seg.

 

**********************************************

 

Endelig skimtes stripa gjennom tåkehavet!

 

2310129777_32c68974ae_b.jpg

 

 

Sakte men sikkert ned - ca. 100 fot over bakken.

 

2310934678_45da5977f4_b.jpg

 

2310129869_96fcf912af_b.jpg

 

 

Jeg vet jeg er dristig som har fulgt trafikken inn på rway 30 - den er jo ikke så lang som de andre, men håper den holder for denne fuglen.

 

2310129901_2c7cf6054c_b.jpg

 

2310129971_23d4120405_b.jpg

 

2310934888_f7c64cff3e_b.jpg

 

 

Like før touchdown!

 

2310130079_b9c0f4aac4_b.jpg

 

 

Ahh - nede!

 

2310935040_83ee4b1db6_b.jpg

 

 

Ikke helt på center, men....

 

2310130247_a28e007b6a_b.jpg

 

2310130333_f6aef76f0b_b.jpg

 

 

Inn med reverse...

 

2310935280_41abd7d5f6_b.jpg

 

 

Noen sekunder etter er jeg linet opp på center... reverse av (litt tidlig...)

 

2310935380_29f10479f4_b.jpg

 

 

Men så! I 95 knop skimter jeg noe som dukker opp på rway foran meg!

 

2310935462_74dc092e99_b.jpg

 

 

80 knop - and rolling on!

Towards a DASH exiting the runway! HEY! Move it!!

 

2310935562_dd01d01f76_b.jpg

 

 

70 knop! Dette går ikke bra!

 

2310130731_972bda5853_b.jpg

 

 

45 knop! I slike situasjoner er store vinger et minus - definitivt!!

 

2310935728_5b71b727eb_b.jpg

 

 

30 knop! Og få meter fra sammenstøt!

 

2310935810_f2e6279983_b.jpg

 

 

PUHH! Nesten stoppet helt - det gikk bra!

Og her var også rway slutt! Flaks på flere måter med andre ord!

 

2310131007_3179402352_b.jpg

 

 

Best å komme seg av banen og være klar til å møte ledelsen med ei god forklaring på den dristige landinga!

 

2310935952_fa6d4972c9_b.jpg

 

 

Får henvist taxi til stand, og nå kommer også snøfiller dalende!

Nå skal det bli godt med en kaffe og et wienerbrød på kaféen innendørs!

 

2310131171_52028e3599_b.jpg

 

 

Takk for følget under ladninga!

 

Bjørnar P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder med en dramatisk histotie til. Reverstrusth kan du bruke til du er nede i 80 eller 60kt.

 

For å redusere problemmer med AI, så søk etter AISmoot på nette. Med den kan du legge inn avstanden til AI i antal NM i horisontal separering, på den måten kan du gi AI bedre tid på å komme se av banen. Du kan også søk etter et program som heter FS9 Configurator. Med dette kan du definere taxispeed på ai flyene, slik at de kommer seg raskere av banen. Bruker 30kt på taxiway og 35kt på runway etter landing på ai flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenery er jeg litt usikker på - la inn noe Scandinavian Airports, og usikker på om Kastrup var med der - tror det. Hvis ikke så er det default.

 

Flyet er fra Wilco's Airbus VOl 2. - et veldig flott fly å sitte bak spakene på.

Flyr egentlig mest PMDG 737, men denne Airbus-serien 330/340 bruker jeg på lange turer.

Skulle gjerne hatt SAS-livery på den - om noen vet av?? :)

Har til 330-utgaven.

 

BP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder med en dramatisk histotie til. Reverstrusth kan du bruke til du er nede i 80 eller 60kt.

 

For å redusere problemmer med AI' date=' så søk etter AISmoot på nette. Med den kan du legge inn avstanden til AI i antal NM i horisontal separering, på den måten kan du gi AI bedre tid på å komme se av banen. Du kan også søk etter et program som heter FS9 Configurator. Med dette kan du definere taxispeed på ai flyene, slik at de kommer seg raskere av banen. Bruker 30kt på taxiway og 35kt på runway etter landing på ai flyene. [/quote']

 

Takk for tips! Det skal jeg kikke på! :)

 

Det største problemet med AI på større plasser, er egentlig de enorme køene man blir satt i før take-off. Det kommer jo fly inn hele tida på active - og av og til på en parallell rway. Men ofte må jeg stå i 20-30 minutter, og brenner jo litt fuel på det.

 

Den landinga jeg tok her var litt "off-the-record" - siden jeg gikk inn etter DASH'en uten klarering (IFR). Prøvde å ikke ha så høy hastighet, men klarte ikke så lavt som den.

Satt og fulgte AI'en på FSCommander på en annen PC, så var klar over det kunne bli trangt.

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...