Bjørnar Pettersen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Etter en lang reise fra Seattle til Europa etter SAS sine ruter, kom jeg til et veldig tåkelagt Kastrup. Innflyginga var normal, men plutselig var det en vegg av tåke! Takket være ILS'en kom jeg trygt ned med 340'en. Vel - trygt og trygt - det skulle vel vise seg. ********************************************** Endelig skimtes stripa gjennom tåkehavet! Sakte men sikkert ned - ca. 100 fot over bakken. Jeg vet jeg er dristig som har fulgt trafikken inn på rway 30 - den er jo ikke så lang som de andre, men håper den holder for denne fuglen. Like før touchdown! Ahh - nede! Ikke helt på center, men.... Inn med reverse... Noen sekunder etter er jeg linet opp på center... reverse av (litt tidlig...) Men så! I 95 knop skimter jeg noe som dukker opp på rway foran meg! 80 knop - and rolling on! Towards a DASH exiting the runway! HEY! Move it!! 70 knop! Dette går ikke bra! 45 knop! I slike situasjoner er store vinger et minus - definitivt!! 30 knop! Og få meter fra sammenstøt! PUHH! Nesten stoppet helt - det gikk bra! Og her var også rway slutt! Flaks på flere måter med andre ord! Best å komme seg av banen og være klar til å møte ledelsen med ei god forklaring på den dristige landinga! Får henvist taxi til stand, og nå kommer også snøfiller dalende! Nå skal det bli godt med en kaffe og et wienerbrød på kaféen innendørs! Takk for følget under ladninga! Bjørnar P. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Sånn kan det gå med AI :grin: Fin bildeserie! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Flotte bilder, og dramatisk historie Default Scenery eller? Hvilket fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Fine bilder med en dramatisk histotie til. Reverstrusth kan du bruke til du er nede i 80 eller 60kt. For å redusere problemmer med AI, så søk etter AISmoot på nette. Med den kan du legge inn avstanden til AI i antal NM i horisontal separering, på den måten kan du gi AI bedre tid på å komme se av banen. Du kan også søk etter et program som heter FS9 Configurator. Med dette kan du definere taxispeed på ai flyene, slik at de kommer seg raskere av banen. Bruker 30kt på taxiway og 35kt på runway etter landing på ai flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørnar Pettersen Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Scenery er jeg litt usikker på - la inn noe Scandinavian Airports, og usikker på om Kastrup var med der - tror det. Hvis ikke så er det default. Flyet er fra Wilco's Airbus VOl 2. - et veldig flott fly å sitte bak spakene på. Flyr egentlig mest PMDG 737, men denne Airbus-serien 330/340 bruker jeg på lange turer. Skulle gjerne hatt SAS-livery på den - om noen vet av?? Har til 330-utgaven. BP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørnar Pettersen Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Fine bilder med en dramatisk histotie til. Reverstrusth kan du bruke til du er nede i 80 eller 60kt. For å redusere problemmer med AI' date=' så søk etter AISmoot på nette. Med den kan du legge inn avstanden til AI i antal NM i horisontal separering, på den måten kan du gi AI bedre tid på å komme se av banen. Du kan også søk etter et program som heter FS9 Configurator. Med dette kan du definere taxispeed på ai flyene, slik at de kommer seg raskere av banen. Bruker 30kt på taxiway og 35kt på runway etter landing på ai flyene. [/quote'] Takk for tips! Det skal jeg kikke på! Det største problemet med AI på større plasser, er egentlig de enorme køene man blir satt i før take-off. Det kommer jo fly inn hele tida på active - og av og til på en parallell rway. Men ofte må jeg stå i 20-30 minutter, og brenner jo litt fuel på det. Den landinga jeg tok her var litt "off-the-record" - siden jeg gikk inn etter DASH'en uten klarering (IFR). Prøvde å ikke ha så høy hastighet, men klarte ikke så lavt som den. Satt og fulgte AI'en på FSCommander på en annen PC, så var klar over det kunne bli trangt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Are Pettersen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Oi oi.. Tenkte det var tåka som var dramatisk, men så var det trafikk i tillegg. Tåka er lumsk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.