Gå til innhold

Selvbygd flysimulator


Kjell Dahle

Anbefalte innlegg

Kjempeflott at noen kan fremvise slike enkle ting som kan løfte simulatoropplevelsen. Det er faktisk ikke så mye som skal til for å høyne følelsen av å "være der" mange hakk. Kom gjerne med flere opplysninger om hva du har av funksjonalitet på brytere/instrumenter. Ser også at du nevner bilsim. Hvordan kombinerer du disse? Her er mange kreative muligheter.

 

Har selv bygd noe tilsvarende i mdf. Har da en konsoll på høyre side med girspak. Med høvlet plank (ca 14,5x3,5cm) laget jeg et fundament på 50x44cm som jeg skrudde fast en bilstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå refererer jeg til innlegget fra trådstarter. At Vidar, Ivar og flere bygger simulatorer til 6-sifrede summer er vel kjent for de fleste her på forumet. Er også klar over at det ikke er enkelt å få alle systemene til å fungere. Ser likevel ingen grunn for noen å hovere over gleden mange kan få ved å lage noe enkelt som er med på å løfte gleden ved å fly eller kjøre bil simulator. Mange ganger er det enkle men kreative konstruksjoner mye mer imponerende i mine øyne enn spesialbestilte delvis ferdigproduserte deler.

 

Javisst er det flott å se fine cockpiter. Når det gjelder f.eks. Hestnes sin er det utrolig flott håndverk også. Men det er da rom for at en kan vektlegge andre deler av simulasjon enn 100% detalj av original mht. utseende og brytere etc.

 

Tror mye ligger i hodet til den enkelte. Evnen til å leve seg inn i ting. (Kan sammenligne det med en James Bond film. Noen rister bare på hodet og sier at det er bare dritt fordi det ikke kan gå an. Andre kan nyte action scenene og ta det for det det er.) I tillegg er det viktig med å klare å få fly/biler til å fungere så nært opp til virkeligheten som mulig. Og også få omgivelsene i simulator som terreng, vær, flyplasser, baner mm. til å fungere best mulig visuelt. Et viktig element er lyd og andre feedback som bevegelse/vibrasjon. I flysimulasjon er jo også planlegging og gjennomføring av en flight så nær opp til virkeligheten som mulig et viktig element for å gjenskape reality-følelsen.

 

Kunne sikkert nevnt mange ting, men poenget mitt er at det er ikke bare utseendet som teller på dette området heller. Det gleder meg derfor å se hvordan noen med enkle midler kan løfte gleden ved bruk av fly- og bilsimulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye ligger i hodet til den enkelte. Evnen til å leve seg inn i ting.

 

 

Helt enig med deg her! Evne til å leve seg inn i ting, er helt essiensielt, og det er vel derfor vi blir litt sure når noen sier at FS bare er et spill .. men for de fleste av oss er det mye mer enn bare det.

 

Forresten, er det bare meg, eller virker ikke linken til trådstarter?

 

 

Mvh Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Det beste med denne hobbyen er å kunne mestre å lage noe selv. Å lære noe nytt. Uansett hva slags utgangspunkt man har. Fasit lager man selv. Jeg synes det er mye kjekkere å se "enklere" prosjekter da de virkelig viser kreativiteten hos folk. Stå på folkens. Kunne godt tenkt meg å sett mange flere av folks prosjekter. Store og små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg en enkel flysimulator. Noen plankebiter er alt som skal til! Se Flight simulator 2004

Ønsker Kjell Dahle med sin flotte kreative hjemmeside velkommen som medlem til forumet. Jeg var innom denne siden for ett par dager siden og storkoste meg, men da jeg skulle prøve meg igjen i dag kom jeg dessverre ikke inn. Jeg håper det snart ordner seg for her var masser av interessant stoff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...