Gå til innhold

Terrorister kan ha lært å fly på PC


Johnny Nyhammer

Anbefalte innlegg

Fant et interessant innlegg i aftenposten.

Dette viser bare hvor realistisk hobbyen vår er.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=194493"'>http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=194493" TARGET=_blank>http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=194493

En skal jo selfølgelig ikke trekke for hastige slutninger.

Mvh

Johnny Nyhammer

VBX120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote: En kar som uttaler seg til Sky News påstår at noen timer med Flightsim 2000 vil kunne ha satt terroristene i stand til å gjennomføre sitt forsett!

---------------------------------------------------------

Hørte nylig på NRK Nyheter en flykaptein i Braathens uttale noenlunde det samme, og mens jeg satt og hørte på dette kom jeg på følgende tankerekke:

Flyene som ble brukt i disse fryktelige, ufattelige og meningsløse ugjerningene var jo B757 og 767. Disse er forskjellige, men har allikevel flere ting felles. Den viktigste likheten i denne sammenheng er at de begge er Boeing maskiner med identiske cockpitter. Ta så en PC, kjøp Microsoft FS2000, yoke, pedaler og 767 Pilot In Command (PIC) så har du en rimelig "realistisk" og billig treningsfascilitet hvis du vil bli meget godt kjent med Boeing 757/767.

PIC ligger svært nært opptil en virkelig B757/767 i cockpit modellering, og er så vidt jeg vet konfigurert slik som American Airlines sine 767 cockpitter. En av hovedutviklerne av 767 PIC er jo Eric Ernst, pilot på nettopp AA B767.

I tillegg finnes det massevis med B757/767 flymodeller med rimelig realistiske flyegenskaper å laste ned fra nettet.

Downtown New York er jo i tillegg fint modellert i FS2000....

 

Sitter igjen med et litt spesielt perspektiv på flightsim akkurat nå, ja. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Selvfølgelig er jo dette bare en hypotese, men etter å ha hørt på fagpersoner i media vedr. dette er det vel kanskje ikke helt urealistisk å tenke seg at det kan ha skjedd på denne måten...?

Se for øvrig:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7925266" TARGET=_blank>Desktop-pilots

Uansett, jeg er virkelig forferdet over det som skjedde i går.

[ 12-09-2001: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK1 (TV) tok i kveld opp emnet om hvor skummelt det er med Microsofts flysimulator. "Hvem som helst kan etter en kort stund lære å mestre store store fly. .... simulatoren inneholder identiske paneler ... ". Det er tragisk at media plutselig begynner å interessere seg for PC-baserte flysimulatorer med tilsynelatende formål å hause opp en av verdens mest tragiske ulykker/terroraksjoner. Media burde skjønne at det som skjedde på Manhatten var/er virkelighet, ikke film eller virtual reality.

Nå skal jeg se "Air Force 1" på TV2, og prøve å få tankene litt vekk fra de tragiske hendelsene i USA, skjønt det blir ikke med like lyst sinn som jeg ellers ser "flyprogram" på TV.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke jeg skulle blande meg inn i denne diskusjonen - utgangspunktet er bare for vanvittig. Men uansett:

Du har et godt poeng, Bjørn!

En ting er å fly FS og f eks 767PIC foran en 19-tommers skjerm - en annen ting er å håndtere det real life. Jeg har vært på klapp noen ganger - den siste med en 757 fra nedstigningsstart til landing. Jeg har - forsiktig sagt - noen timer med PIC i loggen, men det å sammenligne FS med den virkelige verden, er et hav mellom!

Jeg har en kjenning som flyr 737 som leverbrød. Han har sett mine "kunnskaper" foran PC'en. Han gir meg OK på teori og utførelse på min SAVO-stol. Han har også testet FS. Jo, kunnskap om systemer, bruk av MCP og FMC-programmering er en ting, men å håndtere en maskin uten å ha lært det real life er noe helt annet.

Det er vel ikke overraskende om utdannelsen har skjedd i USA. Noen må ha øvet på dette før...

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...