Gå til innhold

Back to basics?


Jan-Thore Solem

Anbefalte innlegg

Jeg har i årevis hoppet inn i et eller annet flysete for en "quick and dirty" VFR flight når anledningen har bydd seg. Det har som regel endt i "crash & burn"!

Med nyere PC og ny interesse, samt "tyvtitting" på aktiviteten på VATSIM med SB med CSL / RW / WhazzUp / ServerInfo / DF734 e.t.c., har jeg skjønt at jeg må lære mer. Jeg satt forøvrig og fulgte Kenneth Lima på hans flight fra ENGM til ESSA tirsdag kveld. Masse trafikk og helprofft gjennomført fra alle parter. Impressed!!!!

Det jeg sliter med nå, er forholdet mellom høydemåler, QNH, runway elevation, transistion altitude og "realworld" barometric pressure (fra SB WX). ATC er jo veldig "keen" på å fortelle om QNH, så det må jo være relativt viktig informasjon :-)

Thank God for "radio altimeter" og GPWS i dårlig sikt!!!!

Jeg finner rett og slett ingen gode forklaringer på dette? Det står ikke et ord om dette i FS2000 Pro manualen!

Kan noen peke på en god beskrivelse/kurs angående dette?

Hilsen,

JTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Thore.

Har ikke så stor peiling på luftrykk og slikt, men det jeg vet er at for å få QNH over til altimeter setting f.eks. 29.97, så tar du QNH og deler med 33.86. F.eks. QNH=1015:33.86=29.97

Når du da kommer under Transistion Level (noen andre må nok forklare nøyaktig hva det er) setter du 29.97 inn i høydemåleren din. Samme hvis du står på bakken med QNH1015, setter du da 29.97 i høydemåleren, og når du krysser Transition level setter du høydemåleren til 29.92 (standard lufttrykk).

Vet ikke helt om det var dette du lurte på, men satser på at jeg har vært noe til hjelp.

mvh

Henrik Wingerei [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Dags ellers utmerkede søkemotor hikket litt nå, kan jeg dessverre ikke finne den utmerkede tråden om dette emnet som jeg husker fra en god tid tilbake. Men jeg kan prøve meg på en forklaring.....

I lave høyder er det viktig å vite eksakt høyde du befinner deg i. Høydemåleren er egentlig et barometer, og man må derfor ta hensyn til trykkforandringene i atmosfæren. Derfor måles det aktuelle lufttrykket på en flyplass og regnes om til lufttrykket ved havflaten. Dette er QNH (når det oppgis i hektoPascal, hPa), og er informasjon som flygerne får før avgang eller innflygning. QNH 990 hPa er eksempel på lavtrykk, 1013,2 normalt og 1020 høytrykk i atmosfæren. Med høydemåleren innstilt på rett QNH viser den altså hvor høyt du er over havet. (I USA oppgis trykket i tommer kvikksølv og kalles Altimeter Setting. QNH 1013 tilsvarer omtrent 29,92 tommers trykk, og skrives gjerne A2992.)

I enkelte land har også QFE vært brukt ved avgang og landing, det er den høydemålerinnstillingen som får høydemåleren til å vise 0 når du står på flyplassen....

OK - så har vi kommet oss i lufta (IFR - på en instrumentflygeplan) med rett QNH på "klokka" (trykk "B" i FS, så stiller den seg selv) - og vi stiger opp over hindringene rundt plassen. For hver plass er det fastsatt en Transition Altitude - TA (gjennomgangshøyde), hvor hensynet til bakkeklaring ikke lenger er så kritisk. Denne høyden er for eksempel 3000 fot for Kirkenes og 7000 fot på Gardermoen. (I USA er den fast på 18000 fot.) Nå blir det viktigere å holde vertikal avstand til annen trafikk , og det ville være både upraktisk og risikabelt om dette var avhengig av at alle skiftet høydemålersetting hele tiden underveis. Derfor stilles høydemåleren på standardtrykket 1013,2 hPa (29,92 in) når du stiger gjennom TA - og over denne kalles "høyden" Flight Level - FL, eller flygenivå på godt norsk. FL 100 er da 10000 fot på høydemåleren, FL 270 blir 27000 fot, osv. Så lenge alle holder seg på klarert flygenivå, har de riktig vertikal avstand til hverandre uansett om det er høytrykk eller lavtrykk der de flyr.

Så var det nedturen, da. Etter tabeller regnes det ut laveste brukbare FL over TA for hver flyplass ved forskjellig lufttrykk - det vil si det flygenivået som gir minst 1000 fot klaring til trafikk under som flyr på QNH. Dette nivået kalles Transition Level - TL, eller gjennomgangsnivå på norsk, og oppgis, sammen med aktuell QNH, før flygeren begynner innflygningen til plassen. Når du passerer TL, stiller du altså høydemåleren på oppgitt QNH, og dermed viser den igjen din høyde over havet. I området mellom TA og TL kan det naturligvis ikke gis høydetildelinger, dette skal bare brukes under stigning og nedstigning.

Håper dette var forståelig - ta dessuten en titt på http://home.online.no/~truck/ta_tl.html" TARGET=_blank>denne utmerkede siden, her finnes både forklaringer, grafikk og tabeller.

Lykke til med høydemålerens mysterier [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 16-08-2001: Endret av: John Andreassen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob:

Beklager hvis det ble for uforståelig, men høydemåleren er altså egentlig bare et barometer som viser lufttrykket. Jo høyere opp - jo lavere trykk. Men for at flygeren skal vite hvor høyt hun/han i virkeligheten er over Moder Jord må den altså justeres ettersom trykket også varierer med været. Og du er vel enig i at det er nyttig å vite om du går klar av Mistberget eller Tryvannstårnet - særskilt hvis du flyr i skyer?

På større høyder (flygenivå) er det jo også ganske praktisk å unngå å kollidere med trafikk over og under??? Derfor flyr man her med samme innstilling på alle høydemålerne. Forståelig?

Vennlig hilsen,

[ 16-08-2001: Endret av: John Andreassen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John,

Takk for utfyldende svar!

Så langt er jeg med. Problemet er hvordan dette skal omsettes i praksis:

- Jeg sitter i min DF734 (nesten) ready for takeoff RW18 ENZV. Kun FS2K, ikke SB, ikke kjørt realworld weather update. Ifølge IAP er jeg 9 fot over havet. Høydemåler viser ca. 40 fot, 1013 hektopascal.

- Hvis jeg nå justerer trykket i høydemåleren skifter jeg høyde! Betyr dette at jeg først burde oppdatere realweather, og justere for trykket deretter?

- Hvis jeg kjører SB online, skal jeg ikke ved justering av trykket, QNH oppgitt av ATC, ende opp med en visning av runway elevation ifølge AIP (korrigert for eventuelle feil i FS)?

- Når jeg etter mye om og men ankommer EMGM, og har justert QNH etter ATC sine anvisninger, hvor skal jeg så sette hjulene ned på runway? Null fot, eller AIP runway elevation?

- Hvilken høyde er det egentlig som vises i høydemåleren, er det underkant av hjul eller i cockpit? Det kan jo bli en forskjell på atskillige fot i et stort fly! Når GPWS ("Bithin' Betty"?) roper ut "twenty", hvor høyt er jeg da egentlig?

- Et tilleggsspørsmål angående forskjellene mellom FS Scenery og AIP (ref forskjellen mellom ENZV RW18 elevation i AIP og FS2K/DF734): Kan jeg med en utility lese ut runway elevation fra FS2K scenery for alle airports/runways jeg har installert?

Hilsen,

JTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

quote:

Opprinnelig postet av Jan-Thore Solem:

John,

Takk for utfyldende svar!

Så langt er jeg med. Problemet er hvordan dette skal omsettes i praksis:

- Jeg sitter i min DF734 (nesten) ready for takeoff RW18 ENZV. Kun FS2K, ikke SB, ikke kjørt realworld weather update. Ifølge IAP er jeg 9 fot over havet. Høydemåler viser ca. 40 fot, 1013 hektopascal.

I FS2K har du (nesten) alltid en eller annen form for værprofil inne. Været ligger som hovedregel i en egen fil, med samme navn som start-situasjonen din. Eneste unntak er a) når du har trykket"Clear all weather" i menyen eller b) det ikke finnes noen værprofil til start-situasjonen.

Uansett hvilket lufttrykk du opplever, vil en "kalibrering" av høydemåleren (tasten "B") gi deg tilnærmet riktig høyde iflg AIP. Det samme vil skje om du visste lufttrykket og stilte dette inn manuelt.

quote:

- Hvis jeg nå justerer trykket i høydemåleren skifter jeg høyde! Betyr dette at jeg først burde oppdatere realweather, og justere for trykket deretter?

Ja, etter at lufttrykket er endret (værprofilen har endret seg i form av import av en ny situasjon m/vær eller online oppdatering fra nettet), må du justere hølydemåleren etter det nye trykket ("B" eller manuelt).

quote:

- Hvis jeg kjører SB online, skal jeg ikke ved justering av trykket, QNH oppgitt av ATC, ende opp med en visning av runway elevation ifølge AIP (korrigert for eventuelle feil i FS)?

Jo, det skal du! Oppdateringen av været i SB skjer med visse mellomrom, men du kan også velge å "Update weather" manuelt fra menyen i SB.

quote:

- Når jeg etter mye om og men ankommer EMGM, og har justert QNH etter ATC sine anvisninger, hvor skal jeg så sette hjulene ned på runway? Null fot, eller AIP runway elevation?

Hvis opplysningene om QNH du har fått er korrekt (dvs. både du og ATC "bruker det samme været"), så skal disse to være tilnærmet like... = AIP/Scenery runway elevation. Vær obs på at dette 0 i Radio Altitude (over bakken), og ikke 0 fot på Altimeteret (=0 fot over havet). ENGM er vel noe sånt som 680 fot over havet.

quote:

- Hvilken høyde er det egentlig som vises i høydemåleren, er det underkant av hjul eller i cockpit? Det kan jo bli en forskjell på atskillige fot i et stort fly! Når GPWS ("Bithin' Betty"?) roper ut "twenty", hvor høyt er jeg da egentlig?

Usikker, men mener det er underkant av hjulene.... noen andre som har eksakt svar her?

quote:

- Et tilleggsspørsmål angående forskjellene mellom FS Scenery og AIP (ref forskjellen mellom ENZV RW18 elevation i AIP og FS2K/DF734): Kan jeg med en utility lese ut runway elevation fra FS2K scenery for alle airports/runways jeg har installert?

F.eks. FsNavigator viser info om runway elevation når du holder musen over en rullebane. Dette er selvfølgelig data hentet fra Scenery-filene = det du ser på skjermen.

En liten ting til: I Fsuipc finnes det en mulighet til å legge inn "Standard lufttrykk" på en hurtigtast, slik at når jeg trykker "Ctrl+B" hos meg, så settes QNH til 1013,2/29.97.

Vennlig hilsen

Per Olav Løvbak

VBX099/ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Andreassen

Dette må jeg si var en utfyldene beskrivelse av høydemålere, TA, TL og lufttrykk. Tusen takk dette vår lærerikt. Jeg printet ut denne strengen slik at jeg har den hvis jeg skulle ha behov for å sjkke dette siden. Hadde ratingen vært her enda hadde du garantert fått fem nye stjerner... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Så til mitt spørsmål:

På siden du henviste til (utmerked side) var det en tabell med oversikt over alle TA i Norge, veldig bra.. Men er den noen annen måte man kan finne ut hva TA forskjellige steder på, f.eks hvis man flyr utenlands?

Står det på SID kartene?

Du sa at i USA er den fast på 18000 fot., hvorfor ikke slik i Europa også..???

På forhånd: Tusen takk for alle svar

Mvh

Tormod [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kart vil ha publisert på seg - en eller annen plass noe med Transition Altitude, evt TA og evt Transition Level (evt TRL). På norske kart er de som regel plassert oppe (TA 7000) - og TrL blir utrenget på basis av lokalt lufttrykk. - men jeg ser på et englesk kart (AIP) at det er plasser en annen plass - på et annet kart jeg har at det er plassert der descend profil er (vor/dme kart) - omtrent samme plass som jeg finner det på et sas kart.

Så - se etter TA/TRL, evt Transtion altitude, og evt Transition Level, og du vil finne det - en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Du sa at i USA er den fast på 18000 fot., hvorfor ikke slik i Europa også..???

...tja, si det? Jeg vet ærlig talt ikke, men det er jo et valg av filosofi for oppdeling av luftrommet. Kanskje amerikanerne trenger mere plass til lokaltrafikk og vi prioriterer de som er underveis til et annet sted???

Noen som vet [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

...tja, si det? Jeg vet ærlig talt ikke, men det er jo et valg av filosofi for oppdeling av luftrommet. Kanskje amerikanerne trenger mere plass til lokaltrafikk og vi prioriterer de som er underveis til et annet sted???

Synes det er rart at de har satt TA så høyt (18000 fot)i USA, mens vi nøyer oss med +/- 6000 fot i Europa.. Hadde det ikke vært deilig med én standard over hele verden.?

Dere synes kanskje at jeg maser litt, men jeg ble veldig nysgjerrig nå, så jeg har ett nytt spørsmål..

Hvis Transition Altitude'n i Norge varierer fra 3000 til 7000 fot, hva skjer da når f.eks. TA'n til Gardermoen møter TA'n til Kjeller og ENGM har TA på 7000, ENKJ, vet jeg ikke, men sett at ENKJ hadde TA på 5000..??

Eller er det slik at ingen TA møter hverandre fordi TA bare finnes i en viss radius rundt en flyplass??

I såfall, hva kaller man luftrommet under 3000-7000 fot som ikke er i nærheten av noen flyplass???

Håper noen forstod spørsmålet og har et svar for nå ble jeg veldig nysgjerrig..

Mvh

Tormod Ihlen [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...