Gå til innhold

Kommer Norge til å kjøpe inn nye kampfly?


Ola Nordmann

Anbefalte innlegg

Det har jo lenge vært diskutert om hvilket kampfly som skal erstatte F-16 i Norge.

Men når man leser Forsvarsstudien 07 og i tillegg hører om en generell stemning blant enkelte politikere om å redusere/legge ned Forsvaret, er det da egentlig noe vits å kjøpe inn nye kampfly i det hele tatt?

 

Synspunkter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen fagmilitær utdannelse, men jeg vet en ting: en eventuell krig, uansett om man angriper eller er i forsvarsposisjon, kan ikke vinnes uten at man har muligheten til å kunne kontrollere ihvertfall deler av luftrommet. Det i seg selv er ensbetydende med at vi må ha tilgang til jagerfly. Man kan ikke bedrive et invasjonsforsvar uten flystyrker.

 

En annen ting er at F-16-flåten i Norge er gammel. Ja, de er etter de siste oppdateringene helt på høyde med f.eks F16C block 60, men problemet ligger ikke der. Problemet ligger i at man i de neste årene vil set at vedlikeholdskostnadene går i taket grunnet at flere og flere flyskrog veldig fort nærmer seg maks antall flytimer (mellom 7000 og 8000 timer). Det vil være omtrent like kostbart å måtte bytte f. eks. bulkheads/store deler av strukturen i flyene som det ville være å kjøpe nye fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge kommer til å kjøpe nye jagerfly, men hvilket er kanskje ikke helt avgjort, selv om noen hevder det. På nyåret kommer det til skje større ting i den forbindelse. Og selv om forsvaret reduseres så kommer det alltid til å være en jagerflybase i Norge ( i henhold til hva som er skrevet og sagt idet siste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen fagmilitær utdannelse' date=' men jeg vet en ting: en eventuell krig, uansett om man angriper eller er i forsvarsposisjon, kan ikke vinnes uten at man har muligheten til å kunne kontrollere ihvertfall deler av luftrommet. Det i seg selv er ensbetydende med at vi må ha tilgang til jagerfly. Man kan ikke bedrive et invasjonsforsvar uten flystyrker.[/quote']

 

Enten har du fulgt med i timen eller så er du meget intelligent :-) Helt enig med det du sier, og det er ingen stor overraskelse heller at den som kontrollerer lufta, kontrollerer også til en viss grad krigen under den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har du fulgt med i timen eller så er du meget intelligent :-) Helt enig med det du sier' date=' og det er ingen stor overraskelse heller at den som kontrollerer lufta, kontrollerer også til en viss grad krigen under den. [/quote']

 

Må ha vært det første, siden jeg ikke nærer noen spesielle forhåpninger om å være spesielt intelligent :D

 

Historien har bevist gang på gang at den som kontrollerer himmelen har en massiv fordel på en slagmark. Og med tanke også på hvor mobilie og hvor fleksible luftstyrker kan være...vel, å ikke ha jagerfly, og da helst multirolle, er som å hoppe fallskjerm med ambolt. Det ser fint ut, det er sikkert gøy, men det lager også et fint krater i bakken.

 

Norge kjører i dag MLU-M4, noe som gjør flyene ca. på høyde med en C Block 60. Dog, dette er kun på avionikksiden, ikke på flystruktur eller motor. Joa, man kan sikkert modde Block 10/15 MLU'ene våre til å passe med en 229-motor, men da må man også bytte luftinntak (229'ene kalles ikke Bigmouth for ingenting) og store deler av strukturen må tilpasses. Resultat; man er oppe i en pris per airframe som ikke er hensiktsmessig, samt en arbeidsmengde som er på grensen til idiotiske. Dette er også p.g.a. tretthet i flystrukturen.

 

Om Norge fortsatt skal ha et forsvar i det hele tatt, så MÅ vi ha nye fly. Det er ikke et spørsmål om vi kommer til å gjøre det eller ikke. Uten støtte fra lufta har man tapt lenge før man kommer til slagmarken, siden man da tillater at Fi får et stort overtak. Man kjemper ikke lenger krigen på sine premisser, men man er prisgitt at den andre siden driter på leggen. Og selv om det finnes beviser på at slikt gjøres, så er det å undervurdere en motstander det samme som å bruke hoppestokk i et minefelt. Ikke det mest intelligente man kan bedrive tida si med.

 

Når jeg var inne som CrewChief-assistent i 2000, så begynte allerede flere skrog å nærme seg 5000 flytimer. Tror det eldste skroget jeg jobbet på hadde flydd ca. 4700 eller noe slikt. Det var 7 år siden. Selv med en årlig flytid på et par hundre timer vil man kjapt nærme seg grensen på 7500 flytimer fort. Og vedlikeholdskostnadene vil bli høyere og høyere desto nærmere denne grensen man kommer, noe som også har blitt sett flere ganger tidligere i historien. Godt eksempel er både F4 Phantom og F14-flyene. Ja, de funker fortsatt, men de er lite kostnadseffektive i drift, og dyre med tanke på vedlikehold. Dette begynner også å sees i den Norske flyparken. Er uansett godt gjort å holde flyene å lufta så lenge som luftforsvaret har gjort det, og å samtidig være ca. på høyde med de nyere generasjonene av flytypen. Vi har blant annet fått mye skryt av de fleste som har trent sammen med og mot oss.

 

I 2012, da F-16-parken her i Norge har blitt planlagt faset ut, så har det vimset F16 rundt i luften her i ca. 32 år. Hva Norge til slutt ender opp med av fly ligger (desverre) mer på politisk nivå en fagmilitært. Såvidt meg bekjent så er det kun tre flytyper som er til vurdering (Nyere versjoner av F16, F35 (aka JSF) og en Norsktilpasset versjon av Gripen). Hvilken av disse som til slutt blir valgt blir spennende å se, spesielt med tanke på de politiske ringvirkningene. Vi kan egentlig bare håpe at det forsvaret til slutt ender opp med er tilstrekkelig for den jobben som skal gjøres NÅR den skal gjøres, samt at forsvaret faktisk tas med på råd om hvilken flytype som vil passe best for de behov/ønsker forsvaret måtte ha.

 

Jeg har en viss mistanke at vi vil se det samme med våre F-16-fly som vi nå ser skje med F15-flyene i USA. Der har alle blitt satt på bakken med mindre de absolutt MÅ fly, grunnet to episoder hittil i år hvor fly har rett og slett gått i oppløsning under treningsflyging. Japan har også satt sine F15 på bakken grunnet det samme, og det spekuleres i om Saudi Arabia vil gjøre det samme inntil videre. Dette gjelder både C/D-modellene, samt E (Strike Eagle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa' date=' man kan sikkert modde Block 10/15 MLU'ene våre til å passe med en 229-motor, men da må man også bytte luftinntak (229'ene kalles ikke Bigmouth for ingenting) og store deler av strukturen må tilpasses. Resultat; man er oppe i en pris per airframe som ikke er hensiktsmessig, samt en arbeidsmengde som er på grensen til idiotiske. Dette er også p.g.a. tretthet i flystrukturen.[/quote']

 

Nå skal vel ikke F100-229 ha Big Mouth luftinntak, da F100 ikke trenger like mye luft som det en F110 trenger. Jeg har derimot hørt at den skal ha NSI-luftinntaket som vi allerede bruker på F-16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...