Gå til innhold

Til alle ATC


Erik Karlsen

Anbefalte innlegg

Som dere vet så er det like før det braker løs på gardemoen.

Det er bare et problem for meg. Jeg har nesten ikke noe erfaring med vatsim.

Grunnen er enkel

Jeg jobber skift og når jeg vil fly,så er det aldri atc på. Eller når de er på, så er de vekk når jeg kommer på.

 

Mitt spørsmål er til dere: Kan dere sitte litt på dagen også da jeg jobber kvelden hele helgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere vet så er det like før det braker løs på gardemoen.

Det er bare et problem for meg. Jeg har nesten ikke noe erfaring med vatsim.

Grunnen er enkel

Jeg jobber skift og når jeg vil fly' date='så er det aldri atc på. Eller når de er på, så er de vekk når jeg kommer på.

 

Mitt spørsmål er til dere: Kan dere sitte litt på dagen også da jeg jobber kvelden hele helgen

 

[/quote']

 

Send meg en PM når du har planer om å fly. Jeg har ofte tid til å logge på approachen 1-2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette. Helt klart. Når det gjelder å lande så er ATC veldig vanskelig å ha med å gjøre. Neida. Blir vanskelig å gi et godt svar på hva som er lettest av å lette eller å lande. Lette høres jo relativt lett ut og kanskje til og med lettest av alt, men å lande er heller ingen problem. ATC på vatsim er stort sett veldig flinke og noen av de høres helt proffe ut. Da får du hjelp om du ikke er særlig dreven på SID, STAR og ILS og slike prosedyrer som benyttes i _virkeligheten_. Mange flyr etter disse også i flightsim. Det går helt fint, men da er du jo avhengig av oppdaterte kart for at det ikke skal bli noe krøll mellom deg, annen trafikk og ATC.

 

Et godt tips til deg: Ha penn og notatblokk liggende ved siden av pcen når du flyr på VATSIM. Det er ofte lange beskjeder som blir gitt (de skal vel helst være korte). Når beskjedene blir gitt så noterer du bare ned. Det pleier jeg å gjøre og så fremt man hører hva som blir sagt så klarer man å få det ned på papiret og følge det også!

 

Jeg pleier å notere ned i en kort stikkordsform etter som jeg har lært av piloter i real life. Mye av RL prosedyrer som fint kan overføres til simbruk. La oss si at du får lange værmeldinger og klarereinger; så kan du bare notere ned det helt esensielle: Info E, 01L arr, Q993 10/08 240/04. GRD 111.11 kan jeg f.eks notere ned om ATC sier at INFO er Ecko, 01L skal brukes til landing, qnh er 993, temperatur er 10 grader, duggpunkt 8, vind fra 240 grader med 4 knop. Kontakt ground at 111,11 etter du har landet f.eks. Dette bare som et eksempel

 

Lykke tiL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også være behjelpelig etterhvert. Skal lagre denne posten, så skal jeg si i fra når jeg har mulighet.

 

Vil anbefale deg å velge flyplassen som er kontrollert som avgangsplass. Dette fordi du da lettere kan snakke, og spørre flygelederen om ting du måtte lure på. I tillegg får du litt bedre tid når du befinner deg på bakken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...