Gå til innhold

En bombe som gikk feil vei *video*


Sten Arne Bryde

Anbefalte innlegg

Tar jeg feil, eller ser det ut som om hele MERen eller TERen (Multiple Ejector Rack \\ Triple Ejector Rack) bomba var festet til ble løsnet da piloten skulle slippe bomba. Hvis det er riktig, var det sikkert det som fikk bomba til å skjene så voldsomt ut av kurs etter "pickle"... Ikke at jeg er en fagmann på området, men det som kommentatoren sier (at turbulensen fra F-18-flyet fikk bomba til å treffe flyet bak) høres veldig rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De droppa hele TER'en, ja, noe som ikke akkurat gjør at våpenet glir lett igjennom lufta.

 

Er usikker på hvor mye turbulens det er bak en Hornet, men det ser ut som at TER'en får hele våpenet til å vippe nesa i været. Såvidt jeg også husker, så er TER'ene vi bruker her i Norge såpass aerodynamiske at de KAN (i enkelte tilfeller) generere nok Lift til å stige litt etter at de er droppet før farta avtar og Fru Tyngdekraft (også kalt Fru Olsen, skolekjøkkenlærerinna jeg hadde på barneskolen). Dette varer ikke i mer enn et par sekunder, men i tilfellet vist på videoen her ser man jo hvor fort ting kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal noe til at TER går av uten at bomba gjør det. Det er jo mulig at vedkommende som sto på "last chanse" har trukket ut feil pinne og tatt pylon pinna,istedet for TER pinna. Da vil jo hele TER-sjeiten gå når piloten trykker på knappen.

 

Flaks at A-4 crewet klarte å skyte seg ut. men jeg tror ikke jeg ville ha sett flightsuiten hans :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe sant.

 

Vi hadde en hendelse under Nordavind 2000 hvor en pilot måtte ut med et par kasse øl etter å ha valgt feil jettison i Weapon Management. Istedet for å droppe de tomme pod'ene, så droppa han begge pods OG TER's :P Ikke umulig at det samme er faktum her, selv om jeg har mer tro på at det var en eller annen feil i launcheren (enten feilconfig i pylon eller noe annet). Såvidt meg bekjent så skal det være umulig å pælme hele TER'en ved hjelp av Weapon Release. Er ikke heeeelt 100% sikker, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...