Gå til innhold

Arc innflyging


Vidar Tilrem

Anbefalte innlegg

Heisann

Nå, "idag" er det FMS som flyr DME/ARC.

De "gamle" FMSene flyr ikke en DME/ARC approach helt godt,

og der flyr man slik at man har VOR nåla 90* til enten høyre eller venstre. For å holde nåla konstant må man holde litt bank hele tiden. Du vil da holde nøyaktig avstand fra

VOR stasjonen. (avstand bestemmer du selvsagt selv).

Men som sagt, de nye FMSene, som bl.a er i Braathens' -700

og de nyeste -400/500 flyr DME/ARC nøyaktig, og da spessielt -700 da den har tillegsoppdatering fra GPS.

Man definerer arcen ved at man legger inn en mengde radialer/dme-er, langt flere enn de som står beskrevet på innflygingskartet. Man får således en fin jevn arc som maskinen flyr med en nærmest konstant bank/sving gjennom hele, for så og intercepte ILS eller VOR med 30* bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fly en arcdme er en del av opplæringa, og en må kunne fly denne manuellt. Ettersom jeg holder meg til småfly og twin pistons, har jeg ingen anledning til å bruke fms. Hvis en har HSI og RMI er det en del lettere enn å fly på DG og VOR. En VOR2 kan brukes for å 'advare' når en skal begynne siste sving mot final approach course.

Slik gjør jeg det. Hvis en entrer arc'en perfekt (med VOR stasjonen rett til høyre), still OBS 5 grader, sving høyre 10 grader. Når nåla passerer med 10 grader, still obs 10 grader til osv.

Avstanden har du normalt på DME'en, men hvis DME er koblet sammen med en localizer frekvens, vil ikke DME virke utenfor området localizeren kan mottas. Her 'jukser' jeg og bruker GPS distanse isteden. FS bug.

Finnes en del bra tutorials på nettet om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...