Gå til innhold

Old Crow


Christian Andresen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Siste nummer av PC Pilot er prydet med et screenshot av en P 51 Mustang med navnet "Old Crow". Lenger inne i bladet står det en liten artikkel om flygeren som fløy dette flyet under 2.verdenskrig. Husker ikke navnet hans. Er dette flyet identisk med det som det er bilde av på Flydagens hjemmeside eller er det en norsk wannabe jagerpilot som har oppkalt sitt etter originalen? Er det noen der ute som vet mer om dette?

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke navnet hans

 

Bud Anderson.

 

 

Jeg tror ikke dette flyet er den ekte "Old Crow".

Mener jeg har hørt dette iallfall.

 

Mulig jeg er helt på villspor nå, men den orginale Old Crow var en P-51B, og den Norske er vel en P-51D. Hva forskjellen er må du ikke spørre meg om.

 

 

En dogfight-historie med dette flyet.

Lt8G3vxLmKE

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flyet som i dag er malt som "Old Crow" er bare en kopi av et fly som var i tjeneste for USAF under 2. verdenskrig. Dagens "Old Crow" tjenestegjorde først i det kanadiske flyvåpenet (flyet var ikke med i noen form for krigshandlinger såvidt jeg har forstått) før det ble solgt til sivile.

Scandinavian Historic Flight kjøpte flyet i 1980, og flyet ble restaurert på Fort Collins, Colorado, hvor det hadde stått lagret utendørs for en lengre periode.

Flyet ble så fløyet til Norge i 1986, og har siden den gang vært med på flere europeiske flyshow. En liten kuriositet: Flyet var også med i filmen "Memphis Belle" fra 1989, da som Mustangen "Cisco".

 

Står litt mer om flyet på http://www.shf.as/shf_docs/aircraft/_p51.htm.

 

Når det gjelder han som fløy den originale "Old Crow" så het han Clarence E. "Bud" Anderson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på villspor nå, men den orginale Old Crow var en P-51B, og den Norske er vel en P-51D. Hva forskjellen er må du ikke spørre meg om.

 

Stemmer at det i utgangspunktet var en P-51B som bar navnet «Old Crow»

Dog mener jeg å ha lest at navnet også var videreført på en etterfølgende P-51D.

 

SHF sin P-51D er bare malt som Old Crow, og det stemmer også at Bud Anderson fløy originalen.

 

Når det gjelder forskjellen på P-51B og D, så kan man lese litt om dette her!

 

B-versjonen har bl.a cockpit hood bygget inn i flykroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...