Gå til innhold

Leteaksjon i Florø-området


Fredrik Helland

Anbefalte innlegg

Det har nettopp vert en leteaksjon rett sør for Florø Lufthavn i enden av Solheimsfjorden. Kystvakt, redningsskøyte og andre båter har deltatt, også redningshelikopter (saver 55) fra Sola deltok, men de var 10 min fra stedet da det ble rapportert om funn. Det som er noe å tenke på er at man planlegger en redningshelikopterbase i Florø, hadde den vert operativ 1. januar 07 som var planen, så hadde det nøyaktig brukt 1 min på flyturen ut til stedet, og da vil man nok hatt en mye større mulighet til å finne den savnede i live.

 

OBS! Selv om det er rapportert om funn er det ikke bekreftet om det er et funn som er negativt!

 

Søket hadde pågått i 2 timer da det ble avsluttet.

Les mer på Firdaposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikkje er oppretta SAR Base i Florøområdet er jo rett og slett idiotisk. (Veit at det har vore planlagt i lengre tid no).

Men med ein slik nærleik til Stadt, og andre vêrharde kyststrekk så er det jo naudsynt.

 

Lat oss sjå for oss ein katastrofal situasjon: Ein båt går ned i storm. Redningsskøyte, kystvakt og politi er på staden etter 25 minutt. Medan dei ventar i to timar på helikopterstøtte ifrå Sola og Ørlandet.

 

Nei få base i Florø kjapt som fy! Men eg er stygt redd for at det må ei ulykke til som vanleg, og nokon må misste nokon dei er glad i. Eg berre håpar det ikkje vert nokon eg kjenner og er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er noe å tenke på er at man planlegger en redningshelikopterbase i Florø' date=' hadde den vert operativ 1. januar 07 som var planen, så hadde det nøyaktig brukt 1 min på flyturen ut til stedet, og da vil man nok hatt en mye større mulighet til å finne den savnede i live.

[/quote']

 

Jeg synes slike påstander blir for teite... Hva om det hadde vært utenfor et annet sted? Skulle man hatt SAR-helikopter stasjonert på hvert nes langs kysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at det hverken er Sola eller Ørlandet som er nærmeste SAR base til området Stadt. Statfjord ligger 85NM unna og er en resurs som blir benyttet i de fleste tilfeller nå situasjonen er kritisk, foreksempel ved Server forliset ved Fedje der CHC plukket opp halvparten av mannskapet.

Basen i Florø kommer, men det er en del uavklarte forhold som fremdeles gjennstår, politikerene skal si og mene sitt. Det er nå bare slik det fungerer. Som Kenneth sier kan man ikke ha et SAR helikopter på ethvert nes. Basestrukturen for SAR helikoptre har vært gjennomgått svært nye (senest i Fostervoll utvalget). Husk at dagens struktur har vært uforandret siden 1973, med unntak av de 2 årene 330 hadde detasjement på Vigra (ble flyttet til Rygge i 1999). Så kan man jo lure på hvorfor man ikke valgte å opprettholde Vigra.

 

Hadde denne strukturen vært fullstendig uegnet hadde man gjort noe med den for mange mange år siden. Etter innføring av 15min beredskap på 330 har forøvrig tiden til foreksempel Stadt blitt kortet betraktelig ned. Denne saken er i trygge hender og fagfolk håndterer den nok bra skal du se Torstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for all del. Misforstå meg rett Hans Petter. Eg meinte overhode ikkje å seia at dette ikkje vart håndtert på ein forsvarleg måte.

Eg både trur og håpar at me får ein base i Florø.

Me kan absolutt ikkje klaga på dekninga av redningspersonnell her til lands. Me har eit utruleg bra system som rører seg så snart nokon ymtar frampå om at ein person kanskje moglegvis er sakna i eit område.

 

Men at ein base i Florø vil auke tryggleika på Stadtlandet og omegn, DET kan ingen seia noko på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at basen vil øke sikkerheten for de som ferdes langs kysten og til havs for dette området, og basen kommer.

Så får vi se om den blir sivil eller om den skal bemannes med helikopter og crew fra 330. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje det at eg trur at sivile mannskap er dårlegare enn 330 mannskapa, men eg trur at me får betre tryggleik om me har ein etat som driv SAR med helikopter. Dersom me har fleire ulike aktørar, har me fleire ulike måtar ting vert gjort på. Og dess fleire ulike måtar ting vert gjort på, dess enklare er det at misforståelsar og forvirring oppstår når dei skal samarbeide med andre mannskap, til dømes på redningsskøytene langs kysten vår. Eg veit at mange av mannskapa gruar seg til å operere med helikopter i ein reell situasjon fordi dei ikkje får nok trening i det. Og eg veit om kapteinar på redningsbåtar langs kysten vår som ALDRI har vore med og operert båten sin ilag med helikopter under trening. Dei har vore med og operert andre båtar, men ikkje den dei har no. Og det er litt trasig då om det plutseleg er fleire system ute og har ulike prosedyrar.

 

Eg har meir tru på at det vil vere meir effektivt og meir tryggleiksskapande å slå saman 330 skvadronen og Redningsselskapet til ei stor avdeling med søk og redning som hovudfag.

 

Det som er viktig for etatane idag, er å få trena ilag. Det gjer dei alt for lite. Kvifor: pengemangel. Det er rett og slett hårreisande at det skal stå på pengar når det gjeld trening for å berge liv her i landet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at det er flere sivile SAR helikoptre i Norge i dag. CHC, Norsk og Airlift driver denne tjenesten. Airlift driver blandt annet SAR tjenesten for Islandske myndigheter og for Sysselmannen på Svalbard og gjør et fantastisk stykke arbeid. Standardisering er viktig som du nevner, og norsk redingstjeneste er i dag godt standardisert. Derfor finnes det foreksempel en nasjonal standard (3 levels) for redningsmenn som gjelder både for sivile og militære. Sivil SAR med helikopter står på ingen måte tilbake for den militære, snarere tvert om når det gjelder utstyr. En base i Florø vil garantert bli like godt utført med et sivilt helikopter. Spørsmålet er ikke av faglig karakter, for myndighetene er det av prinsippiell karakter.

 

Å slå sammen en sivil stiftelse (Redningselskapet) og en militær avdeling som 330, går naturligvis ikke av flere årsaker og man vil heller ikke oppnå noe med det. Jeg har bakgrunn som flyger både ved 330 og 337 og samarbeidet med foreksempel Redningsselskapet fungerer utmerket. Det samme gjelder øvrige etater og aktører. Vi trener MYE med R/S sine båter, at enkelte mannskap ikke føler de har gjennomført nok pick-up trening med HK sier vel litt om at rutinene for å drive egetrening hos R/S ikke er gode nok. Så skal man også huske å skille mellom de frivillige og "profesjonelle" delene av R/S selv om jeg oppfatter begge som proffe. Prosedyrene (for foreksempel pick-up) er enkle og standardisert og er beskrevet i publikasjoner ombord (til og med fiskerialmanakken).

Å blande mil og siv løser ikke noe. Da må i så fall SAR tjenesten med helikopter gjøres om til en ren sivil tjeneste, noe som godt kan skje om noen år når Sea Kingen er pensjonert og evt.ikke blir erstattet (ref NH-90 opsjonen).

Men jeg må si at jeg ikke kjenner meg helt igjen i det du sier om at det eksisterer mange ulike prosedyrer. Jeg føler vi er godt standardisert her i landet, men det er no min oppfattning av saken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinte på ingen måte å seia at dei sivile aktørane me har idag ikkje er proffe nok for jobben.

 

At RS Bør trene meir med andre aktørar er det ingen tvil om. Dei eg har snakka med og hatt med å gjere på øvelsar, har sagt at dei føler dei får alt for lite trening i større katastrofeøvingar. Enkelte båtar trenar med helikopter fleire gangar årleg. Mens andre båtar enno ikkje har hatt line ifrå eit helikopter ombord.

 

Eg veit at det ikkje går å slå saman 330 og RS. Men kostnadseffektivt trur eg nok at det hadde blitt betre. Ferre folk i administrasjon = meir pengar til operativ tjeneste.

 

Men så lenge me får eit solid, gjennomført og gjennomtenkt tilbod når me er i naud, så er det revnande likegyldig om han soom sit bak stikka i helikopteret eller til rors på båten er sivil eller militær. Det viktigaste er å berge flest mogleg liv når det trengs, på kortast mogleg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...