Gå til innhold

Tollavgifter


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Er det noen her som har erfaring med å kjøpe store og dyre deler fra utlandet?

Er sykt Cockpit-kåt og driver og funderer på om jeg skal spare til en (nesten) komplett greie.

 

Men så er det dette med toll da. Er det noen som vet hvor mye man må punge ut for å bringe utstyr til rundt 80.000-90.000 til landet?

 

:confused:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Varens pris + fraktpris = beløpet som det skal betales moms for.

 

Det blir ikke så billig med frakta heller. Men det er ofte flere enn ett alternativ. Flyfrakt på en f.eks. komplett mip er bare å glemme. Veldig mange tusen kroner. Sannsynligvis i nærheten av 15000 pga størrelse og vekt.

 

Men båtfrakt er rimelig serru. Tar 3 til 6 uker fra USA til Norge, litt ettersom hvilke havner og slikt båten skal innom.

 

Ta for eksempel en titt på jetcarrier sine sider. De har både fly og båtfrakt. Amcar-gutta sender både biler og motorer med dem. Og selvsagt pjask med fly.

 

Ironisk nok så er det ikke noe billigere å frakte greier fra holland til Norge enn fra USA.

 

Mange av leverandørene av fly-stæsj er ganske snille på prisen de skriver på Invoice/faktura :/

 

Tom Arild: Er ganske sikker på at du klarer å bygge MIP`et ditt selv. Det er ikke så vanskelig som du tror. Anbefaler deg å kjøpe det i deler og sette sammen selv. Da kan du også ta litt etter hvert :) Vi hjelper deg selvfølgelig når du trenger det vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av disse delene hører under tolltariffens kapittel 85 og 90 og er tollfrie ved import fra f.eks USA. Du må imidlertid, Tom Arild, som Ivar sier betale 25% merverdiavgift av fakturaverdi tillagt frakt og omkostninger til norsk grense. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at varen sendes som eksportvare uten beregning av merverdiavgift fra avsenderlandet. Dette innebærer at dersom merverdiavgiften i avsenderlandet er 15%, vil økningen bli ca 10% i merverdiavgift. Jo høyere mva i avsenderlandet, jo lavere blir økningen. Forutsetningen er at vi legger til grunn prisliste som gjelder for innenlands omsetning i avsenderlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar Ivar og Rune :)

 

Har uansett begynt å flytte tankene mine bort fra Boeing-prosjektet, og vurderer en Baron 58. Besøkte en hjemmeside tidligere i dag, og ble rimelig bergtatt. Kommer selvfølgelig også til å bli dritdyrt, men det er LITT mer overkommelig. Også slipper jeg det dyre overheadpanelet og TQ.

 

MIP'et til en Baron58 skal jeg alltids klare å bygge sjøl. Tenkte å begynne og skrive opp alt som trengs, og hvor jeg får tak i de forskjellige tingene. Lurer på om de USB-instrument-greiene funker, men det får jeg ta videre i simbuild-forumet.

 

Dritt at det er så mye avgifter forå få ting inn i landet. Men båtfrakt er jo noe å vurdere ja Ivar.

 

EDIT: En annen viktig ting er at en Baron58-cockpit har jeg plass til å begynne å bygge NÅ. En Boeing måtte jeg ha ventet med til eventuelt huskjøp :tired:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...