Gå til innhold

Off topic: Opphavsrett


Anbefalte innlegg

Hvis det er copyright på dette så tror jeg at det ikke er lurt ta copy av cd-en. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]det er noen som har opphavsretten.

I hvertfall ikke gå ut med det her så hvem som helst ser det [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

[ 14-05-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allså... Vi har da lenge lastet ned ophavrettiget mp3 fra nettet, og lastet ned div warez materiale fra diverse sider... dette er jo veldigt vanligt, så Fredrik, du trenger ikke å bekymre deg. Brenn med go samvittighet, de fleste gjør det for det om det egentligt er ulovligt....

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

men husk at det også er ulovligt å ta opp TV sendte filmer, å laste ned mp3, og spise slanger på en søndag (i USA) [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Fagernes:

Ok jeg stiller bare spørsmål om at det juridisk er ulovlig og kopiere et spill som en produsent har sluttet og støtte og frigitt kodene til.

Arild: Jeg går ikke ut her offentilg og offentligjør at jeg kopierer spillet men stiller bare spøsmål om at det er juridisk ulovlig.

Nei det var ikke meningen og si at du gjør det,men at man må være varsom [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Alle har vel svin på skogen,det har vel jeg også [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] når vi først snakker om det på forumet her [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Mvh

Arild [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke jurist men dataingeniør. Her er hva jeg tror:

Dersom Microprose har frigjort kildekoden til Falcon 4.0 sier de i praksis at det er fritt frem for distribusjon av programmet.

En jurist kunne ha hevdet at data-segmentet til programmet ikke var blitt frigjort selv om kode-delen er blitt det. Dermed gjelder copyright fremdeles på datasegmentet.

En slik form for firkantethet fra et firma som har sluttet å selge programmet er dog nærmest utenkelig. Programvarehus har mere en nok med å bekymre seg over kopiering av eksisterende titler. Selv i slike tilfeller velger de fleste firmaer å inngå forlik fremfor å anmelde.

Du kunne imidlertid ha uflaks å være den personen som microprose velger ut for å sette et eksempel om hva de mener om piratkopiering. Sjansene for å bli truffet av meteor er riktignok større. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

(Dersom du virkelig vil ha et detaljert svar på dette vil jeg anbefale å prøve å finne en lov/jus gruppe på usenet og stille spørsmålet der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Nå synes jeg at vi er på rett spor [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Grunnen til at jeg tar opp dette emnet er at jeg stadig vekk får e-mail om at jeg kan brenne en kopi av Falcon 4.0 til dem. Forsåvit så har jeg lyst til det men, har ikke hatt brenner og har lurt på det juridiske. Nå har jeg skaffet meg en brenner men, har ikke lyst til å trå noen på foten. Jeg lurer på om jeg skal ta og maile Microprose og høre hva de mener :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Bare en kommentar:

Kildekoden har aldrig vært frigitt......det var 1.07 koden som ble lekket av en Microprose ansatt....

Det er også grunnen til at det ikke er Glide support i eRazorFalcon....den var ikke med i den lekkede koden [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Sander "ATCO" Johansen

87th Stray Dogs

Virtual Fighter Wing http://www.87th.org"'>http://www.87th.org" TARGET=_blank>http://www.87th.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt! Hvis koden er "pirat-frigit" tviler jeg på at Microprose særlig glade for å få vite at noen ønsker å kopierer spillet deres. Jeg ville hvertfall ikke ha "anmeldt" meg selv til dem ved å hinte om at jeg ønsket å kopiere programmet. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

-Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg ser stadig vekk at folk ønsker å skaffe seg Falcon 4.0. Som kjent så har Microprose frigjort kodene og sluttet å støtte spillet. Så det er nesten umulig å få tak i spillet hvis ikke noen har spillet på lager eller at en venn kan brenne en kopi til deg. Det jeg lurer på er om det er galt å gjøre det når situasjonen er som den er? Jeg er ikke glad i kopiering men, jeg ser ikke noe galt i at jeg brenner en kopi til noen når jeg ikke tar betalt for det og at produsenten ikke lager spillet mer. Hva mener dere? Det er noe helt annet med spill som for eksempel Fs 2000 der vil Microsoft tape penger på at det blir kopiert.

 

Venlig Hilsen

Fredrik Fagernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...