Gå til innhold

Luftforsvarets jagerfly


Magnus Øverås

Anbefalte innlegg

"Før militære jagerfly instrueres om å redusere hastigheten, skal fartøysjef på forhånd forespørres om hvilken minimum hastighet som kan aksepteres på gjeldene strekning." BSL G 1-6, pkt. 7.6.1.4.

"Med mindre det foreligger særskilt tillatelse fra Luftfartsverket, eller en kontrollert flyging i terminalområdet/kontrollsone unntaksvis har mottatt andre instruksjoner fra flygekontrolltjenesten, skal IFR-flyginger i ATS-luftrom klasse D, E og G, og VFR-flyginger i ATS-luftrom klasse C, D, E og G, ikke holde høyere hastighet enn 250 KT IAS når høyden er lavere enn FL 100." BSL F 1-3, pkt. 3.8.

"Instruksjoner fra flygekontrolltjenesten til et luftfartøy om å holde høyere hastighet enn 250 kts IAS i luftrom der slik hastighetsbegrensning generelt gjelder, jfr. BSL F 1-3, pkt. 3.8, skal bare gis unntaksvis og i de tilfeller der tungtveiende trafikkreguleringsmessige grunner tilsier det. Annen trafikk som måtte være berørt skal informeres om forholdet." BSL G 1-4, pkt. 17.1.

[image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

[ 09-05-2001: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette varierer.

Grunnregelen er at all militær lufttrafikk skal følge de sivile regler, også jagerfly (F-104, F5, F16, EF osv.) - Kun ved spesielle og bestemte oppdrag tillates det disp. og det er da opp til center controller og avgjøre dette, sammen med nærmeste CRC stasjon. Dette gjelder da øvelser o.l

Så fort vi kommer i en konflikt, er det militære controllere som tar over, og all sivil trafikk skal parkeres på bakken.

Andreas Skotner

Virtual Luftforsvaret

http://www.vnoaf.org"'>http://www.vnoaf.org" TARGET=_blank>http://www.vnoaf.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

Så nettopp en F-16 som fløy over Oslo. Fra vest mot øst. Og det så ut som om det hadde betydelig høyere hastighet enn 250 kts. (det fløy garantert under 10 000 f). Men er det bare det at det ser ut som det flyr så jæ**** fort??? Eller flyr det fort???

Det er vanlig å oppfatte at små fly flyr raskere enn store, fordi det tar mindre tid før flyet har flydd sin egen lengde... Eller noe sånt... [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Skotner:

Kun ved spesielle og bestemte oppdrag tillates det disp. og det er da opp til center controller og avgjøre dette, sammen med nærmeste CRC stasjon. Dette gjelder da øvelser o.l

Vel...

Forsvaret har generelle dispensasjoner for mye rart, og mange av dem er aktive hele tiden. Blant annet det med at fartsgrensen på 250 KTS IAS under FL100 ikke gjelder. Viser til BSL G 1-6, pkt. 7.6.1.4, evt se posting nr. 2 i samme emne.

Disp. til å operere VFR i ATS-luftrom klasse A, gjelder også for Forsvarets jagerfly og Dassault Falcon 20, samt allierte jagerfly som tar av fra norske flyplasser og/eller hangarskip i norsk farvann. (eller noe sånt...)

[ 10-05-2001: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...