Gå til innhold

VFR under ATC service


John A, Moen

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Tenkte dette var ett tema som kanskje burde vært tatt opp, regner med at sikkert har blitt det tidliger, men likevell. ""

 

Som sikkert alle vet, så er Fly telefonien en god del forskjellig ved vfr i forhold til IFR. og så som kvaliteten sceneryene og kvaliteten på simulatorene har steget så mye som det har nå i det sisste sammen med at flere og flere anskaffer seg TrackIR og pedaler så tiltrekker dette seg en ganske stor interesse for VFR flyvning.

 

Jeg er i dag PPL-A student på bardufoss og har klart å fått tak i en liten bit Fraselogi (RTX) som kan være med på å få en liten indikasjon på hvordan fraselogien er ved VFR flyvninger bør ligne.

 

ER EN STOOR FORDEL MED VFR KARTENE OVER BARDUFOSS FRA www.IPPC.NO TILSTEDE NÅR DU LESER DETTE

 

Eksempel på enkel radiotelefoni

 

LN-DAY (utenfor klubbhuset)

Bardufoss tower LN-DAY request taxi for local VFR in Rossvoll area, received information A, QNH 1013.

 

TWR

LAY taxi holding point 28, QNH 1013

 

LN-DAY

Taxi holding 28

 

LN-DAY (holding 28)

Bardufoss LAY ready holding 28

 

TWR

LAY cleared to leave control zone VFR via Nora, right turn approved, squawk 3410.

 

LN-DAY

Cleared to leave control zone VFR via Nora, right turn approved, squawk 3410, LAY.

 

TWR

LAY line-up and wait

 

LN-DAY

line-up and wait, LAY

 

TWR

LAY Cleared take-off 28

 

LN-DAY

Cleared take-off 28, LAY

 

LN-DAY

Bardufoss LAY, Nora 2500', will report Rossvoll.

 

TWR

Roger

 

LN-DAY

Bardufoss LAY, Rossvoll outbound 2500', will operate in Rossvoll-area between 1000' and 4000'.

 

TWR

Roger, no reported traffic

 

LN-DAY

Roger, No traffic reported LAY

 

LN-DAY

Bardufoss LAY finish operating Rossvoll-area, inbound for touch- and go's, request to enter control zone.

 

TWR

LAY is cleared to enter control zone VFR route Rossvoll - Nora.

 

LN-DAY

Cleard to enter control zone VFR route Rossvoll - Nora, DAY

 

LN-DAY

Bardufoss LAY inbound Rossvoll 2000' will report Nora, LAY

 

TWR

Roger

 

LN-DAY

Bardufoss LAY inbound Nora 2000'

 

 

TWR

LAY report right downwind 28

 

LN-DAY

Report right downwind 28, LAY

 

LN-DAY

Bardufoss LAY right downwind 28, request touch and go/Landing.

 

TWR

LAY 28 - cleared touch and go/Landing, wind 300/10kt

 

LN-DAY

28 - Cleared touch and go/Landing, LAY

 

 

Takker Fred Eilers som er min instruktør og som har skrevet denne lille snutten, som jeg forøvrig prøver å verve for harde livet til VATSIM ""

 

Håper dette kommer til nytte ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal lage en slik guide, er det vel greit å gjøre det ordentlig? Her var det fryktelig mye slurv og shortcuts.

 

1.Man forkorter ikke kallesignale på første oppkall.

2. Det heter holding point RUNWAY 28

3. Taxi TO holding point RUNWAY 28

4. Bardufoss, LAY ready at holding point runway 28

5. LAY line-up and wait RUNWAY 28

6. Cleared FOR take-off runway 28

etc. etc.

 

BSL G er ei fin fin bok for dere som vil vite mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var ikke ment som en GUIDE heller, det var prosedyrene som er viktige ikke skrive feilene.

da med tanke på rapportering punkter og control Soner. regner med at de dette forsåvidt gjelder vet hvordan prosedyrene for taxi og take off er. så skal det også nevnes at fraselogien endres en god del ettsom hvor du er i landet, om flyplassen er liten eller stor. Kvaliteten og sikkerheten på tjenestene flyvelederene leverer er like god like vell. ""

 

Og desuten er ikke kallesignalet forkortet på første oppkalding:

 

LN-DAY (utenfor klubbhuset)

Bardufoss tower LN-DAY request taxi for local VFR in Rossvoll area, received information A, QNH 1013.

 

TWR

LAY taxi holding point 28, QNH 1013

 

Det er TWR som forkorter det.

 

Dette er skrevet ned slik kommunikasjonen foregikk mellom bardufoss combined service og LN-DAY på en skoletur. å ha RUNWAY med vell den bok rette måten å gjøre det på, men som du sikkert vet, så forkortes det utrolig mye ned på det som kan forkortes på på radioen uten at det kan oppstå forvirringer. slik som foreksempel på bardufoss er det ikke så altfor mye som kan forvirres som kan forvirres med HOLDING POINT 28 "" det er vell ett jagerfly shelter som heter 28 eller noe, men neppe noen som blir bedt om å taxe å holde der ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er en guide, hvorfor skriver du det opp da? Regler er regler! Hvorfor lære bort feil ting, når man kan gjøre det riktig? Det samme som å si at man skal bruke forkortelsene i det engelske språk når man skriver en tekst.

 

Og holde på med shortcuts er ikke bra! Om det er slik kom. pilotene lærer så er det rett og slett slurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi skal lære det ordentlig:

 

6. Cleared FOR take-off runway 28

 

Hvis du kikker i BSL-G (eller doc 4444) ser du nok også at rullebanedesignatoren skal sies FØR avgangsklareringen i dette tilfellet...

 

Eks. "Runway 28 cleared for takeoff", og ikke "Cleared for takeoff runway 28".

 

""

 

Hilsen T

 

PS! Selv leser jeg tilbake det jeg får fra ATC, enten det er det ene eller det andre... Men skal det være så skal det være... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regnet i grunnen med at fred vet hva han driver med, har jo vært flyger i en mannsalder "" som det ble sakt innledningsvis så var det slettest ikke poenget om det var 28, cleared for take off eller omvendt ""

 

Det var bare for å gjøre Virtuelle med piloter og flyveledere oppmerksom på prosedyrene ved entring og exit'ing av kontrollsoner og rapporteringspunkter.

 

Men hva er folket enige om nå da? er det godkjent eller ikke?? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LN-DAY

Bardufoss LAY inbound Rossvoll 2000' will report Nora, LAY

 

TWR

Roger

 

 

---

 

Ikke at jeg er noen spesialist, men jeg stusset litt på denne. Jeg ville vanligvis ha forventet at tårnet gav instruks til piloten om å rapportere Nora, mens her er det piloten som informerer tårnet om at han kommer til å rapportere Nora. I tillegg stusset jeg litt på den dobble bruken av pilotens callsign ved anrop.

 

En kunne tenke seg følgende tx:

 

atc: LAY, go direct Rossvoll and report

Pilot: Direct Rossvoll, wilco, LAY

 

Pilot: Reporting Rossvoll, LAY

ATC: LAY, roger, join right downwind runway 28, report on final.

Pilot: Join right downwind rwy 28, will report final, LAY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er du helt klart på nett... dette var sikkert skrevet i all halst (copy/paste) fra ett gammelt dokument som en instruktør ved bardufoss flyklubb hadde skrevet. Riktig ville selvfølgelig vært som du sier... men ettersom vi (som fly mye i luftrommet) er vant til å gjøre slik vi alltid gjør, så er det sikkert skrevet slik også :)

 

men hvis du ser nøye etter i posten, så står det heller dårlig spesifisert "RUNWAY 28" osv... men slik jeg ser det(3 år etter, og maaaange flytimer smartere etter) er denne skrevet slik kommunikasjonen typisk ville foregått typisk mellom LN-DAY og tårnet på Bradufoss, og langt i fra BSL riktig.

 

Poeng Torstein!! , men typisk ville tårnet bedt flyet om å gjøre dett, før flyet trengte å si det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein, hvis kommentaren din var myntet på meg så kan jeg jo si meg helt enig med det - men jeg tok for gitt at man skjønte at forutgående tx også ville sett annereldes ut, og piloten ville ha fått clearence to enter control zone via rapp.punkt. Dernest ville han fått en clearence til å gå direct X, og/eller dernest join right downwind runway 28.

 

Ved Kjevik, som er den jeg kjenner best, så kunne tx ha sett slik ut:

pilot: Kjevik Tower, good afternoon, LN-DAY 5 miles out of Lillesand request clearence to enter control zone.

Atc: LN-DAY, good afternoon, you are cleared to enter control zone at or below 2500 via Lillesand and join right downwind for runway 04.

Pilot: at or below 2500, Right downwind runway 04, LN-DAY.

 

ATC: LAY, report intentions

pilot: Request touch and go, LAY

Atc: LAY, touch and go approved, continue pattern.

Pilot: Continue pattern, LAY

ATC: LAY, traffic B737 on your one oclock 6 miles, report in sight

pilot: We have the traffic in sight, LAY

ATC: LAY, in sequence behind the 737, join final for runway 04. Caution, wake turbulence.

pilot: in sequence behind the 737, join final runway 04, LAY

 

Pilot: on final runway 04, LAY

ATC: LAY, winds are 040 at 10 kts, runway 04 you are cleared touch n go.

pilot: cleared touch and go, LAY.

 

Spørsmål: Kan tårnet be om at piloten rapporterer "late downwind"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Report abeam brukes typisk at du paralellt med ett rapporteringspunkt eller ett kjent geografisk kjennemerke.:)

 

er det key point du tenker på? på linje med threshold på downwind? base kan du i utgangspunktet gå inn på når du selv ser at avstand er stor nok til at du kan foreta en sikker landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...