Gå til innhold

Ulykkesraport


Henrik Wingerei

Anbefalte innlegg

Hei.

I går rundt kl.20.00 traff jeg Fredrik Hoel som FH_OBS på Pro Controller. Var selv ENOS_CTR, men logget meg av og gikk på som HW_OBS. Begge hadde lyst på en flytur og vi bestemte oss for å fly sammen fra ESSA-EHAM. Han tok PSS sin 747-400, mens jeg tok en 737-400 (standard is FS2k). Vi tok av og hadde full ATC hele veien. Vi fløy i Fl240, og når vi ble det gitt "handoff" fra Bremen Central til Amsterdam Approach, var klokken blitt ca.22.45. Vi fikk klarering for EELDE A STAR og begynte nedstigningen mot Amsterdam. jeg fikk klarering for ILS rwy 27, og svingte inn på final. Raporterte til Approach at jeg var etablert, han sa ingen ting, så jeg fortsatte approachen. Flyet fløy på Autopilot så jeg skrev til Fredrik (BRA003) at jeg (VBX126) var etablert på ILS, jeg skulle akkurat til å trykke enter da flyet plutselig vred seg 180*, nesa føk opp og flyet stålet ut. Jeg trykket Z for å få av autopiloten, men det som skjedde var at jeg bare skrev Z i SB vinduet fordi jeg ikke hadde trykket enter etter at jeg var ferdig med å skrive meldingen til BRA003. Til slutt fikk jeg skrudd av autopiloten, men da var jeg bare 500ft over bakken, og VBX126 gikk i bakken rundt klokken 23 den kvelden.

BRA003 ble så etablert på ILS, men plutselig kuttet alt av strøm, hydraulikk o.l. Han fikk ikke startet noen ting igjen, så han kom seg heller ikke ned.

Så det jeg lurer på er om det er noen som har opplevd det samme eller vet om noe rundt EHAM som forårsaker dette. EHAM_APP sa også at det ikke var første gang dette hadde skjedd, så det kan være noe med FS2000, fordi det var 2 forskjellige maskiner og to helt forskjellige fly.....

mvh

Henrik Wingerei

[ 28-04-2001: Endret av: Henrik Wingerei ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henrik !

Samme har jeg opplevd under approach til Schiphol/EHAM. Lå som nummer 2 på ILS'en og fulgte etter en 767... - Han fikk problemer når han passerte omkring 2000 fot ! - Jeg tenkte "stakkars mann" - i all offentlighet og det der...

Latteren stoppet da jeg kom ned i samme høyde ! - Fullstendig "crazy" maskin. Gikk rett i bakken sjøl...

Controlleren ba oss begge sjekke settingene i FSUIPC ! - Der var det et eller annet parameter som gjorde at det ble trøbbel. Noe med været.

Kan ikke huske hva det var, men er sikker på at noen husker dette problemet. Jeg justerte parameteret, og har ikke hatt noe problem siden.....

Min FSUIPC configuration file ser slik ut etter at jeg modifiserte den...:

[ClassNames]

1=FS98MAIN

2=FS2KMAIN

[uIPCMAIN]

TranslateFS2000=Yes

AnalogMapping=Yes

ControlMapping=Yes

WeatherControl=Yes

EngineValues=Yes

N1N2asFS98=Yes

[FS98MAIN]

TranslateFS2000=Yes

AnalogMapping=Yes

ControlMapping=Yes

WeatherControl=Yes

EngineValues=Yes

N1N2asFS98=Yes

[FS2KMAIN]

TranslateFS2000=No

AnalogMapping=Yes

ControlMapping=Yes

WeatherControl=Yes

EngineValues=Yes

N1N2asFS98=No

[General]

GenerateRain=Yes

GenerateCirrus=Yes

WindShearSharp=Yes

UpperWindGusts=No

StormsAutomatic=No

GustsRelative=Yes

GraduatedVisibility=Yes

LowerVisAltitude=6000

UpperVisAltitude=25000

ExtendMetarMaxVis=Yes

PatchWeatherToADV=Yes

AutoClearWeather=Yes

ApplyVisFix=Yes

WindTransitions=No

ExtendTopWind=Yes

WindSmoothness=5

MaxSurfaceWind=0

WindLimitLevel=200

WindDiscardLevel=400

MinimumVisibility=0

MaximumVisibility=2000

UpperVisibility=6000

OneCloudLayer=No

ThinClouds=No

CloudThinness=1000

LogWeather=Yes

 

Hilsen Lars,

VBX015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tok opp netopp dette problemet for ca 3 mnd siden i dette forumet. Jeg fikk noen svar, men ingen som kunne rette på problemet. Jeg skrev også at temaet hadde vært tatt opp tidligere, men kunne ikke finne noen tread for dette. Jeg resignerte til slutt, og har innstilt alle onlineflyvninger til EHAM. Offline fungerer alt utmerket. Dette er synd når man har et såpass bra scenery som EHAM at dette ikke kan brukes online. Håper noen kan bidra med en løsning på dette. (har hørt at høyde under havets overflate kan forstyrre SB, men ?????)

mvh

ISH

VBX-117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

Takk for svar og dette skal jeg prøve, men hvis det Ivar sier er riktig, så er jo det veldig synd.

quote:

Opprinnelig postet av Lars Røksund:

- Han fikk problemer når han passerte omkring 2000 fot !

Akkurat, skjedde også hos meg når jeg passerte 2000ft. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja !

Med den FSUIPC config jeg viste utskriften av over her, fungerer det helt utmerket til EHAM... - Problemet oppstår jo når man kjører med SB, og har ikke hatt noe problem etterpå.

Jeg husker bare ikke hva som var default verdiene.... - Men det jeg viser over er hva som gjør at det går bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Har sjekket litt... - Jeg har til nå hatt FSUIPC versjon 1.91 inne på min maskin. Den er over 1 år gammel.... - Men har fungert helt utmerket.

Nå ser jeg at siste versjon av FSUIPC heter 2.40 og har nettopp lastet den ned.

Har ikke forsøkt EHAM enda.

Det jeg har referert til er derfor min GAMLE config-fil. Vi må derfor bli enige om hvilken versjon det feiler på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle,

Løsningen på dette problem er at sætte kryds/hak/flueben (vet ikke hvad det heter på norsk) i "Transitions smoothed by layer" under winds i FSUIPC.

Problemet er at EHAM ligger i et lavt område, og SB og FS2K har et problem med dette.

Håber dette hjælper. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...