Gå til innhold

FSX og online ATC


Birger Blomvik

Anbefalte innlegg

Jag flyger med FSX på Vatsim med FSInn, VasFMC och Posky-modeller. Men det är ingen behaglig upplevelse eftersom riktigt bra flygplan (payware) saknas och även sceneriet är default. Men omgivningarna är bättre än i FS9 och även grafiken och vädret. Den 31/1 kommer PSS med sin Airbus 321, jag hoppas mycket på den.

 

Även i FS9 flög jag mest med FSInn.

 

Men de flesta flyger nog med FS9 fortfarande tills mer är på plats i FSX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, kommer med noe sikkert noen syntes er et tåplig spørsmål :-)

Men når man flyr på vatsim men fsx og fsinn hvordan kan man snakke med atc, forsøkt men de hører ikke meg, er det noe knapp jeg må benytte ??? ""

 

FSInn består i själva verket av två delar: FSInn och FSCopilot.

 

Installera FSCopilot först och sedan FSInn.

 

När du sedan startar Flight Simulator skapas en ikon med 6 gröna eller röda lampor längst ner till höger i Windows task bar. Högerklicka på den och du får upp Copilot settings. Där kan du kontrollera att Vatsim voice använder rätt audio devices. Där sätter du också PTT (Push To Talk) key.

 

I FsInn har du också en settings där du har Vatsim-inställningar, bl.a. VATSIM-server, ID och password.

 

När du sedan är uppkopplad kollar du med ATC-knappen vilka flygledare som är online. Sedan rattar du in flygledares frekvens i radiopanelen (COM1) i ditt flygplan i Flight Simulator.

 

Har du gjort rätt ska du nu nere till höger ha 6 gröna lampor. Om inte, klicka på Copilot-ikonen nere till höger så får du en förklaring vad eventuella röda lampor betyder. Det står också i manualen.

 

I FSInn control panel kan du trycka på Advanced och VVL (Vatsim Voice Library) så får du upp ytterligare en dialog där du ser om du är connectad till voice och om du sänder när du trycker på din PTT. Vad alla rutor betyder står i manualen.

 

Det är ganska avancerat, men kanske lite komplicerat att komma igång med, men det är värt besväret. Jag använder bara FSInn även i FS9.

 

Lycka till! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, kommer med noe sikkert noen syntes er et tåplig spørsmål :-)

Men når man flyr på vatsim men fsx og fsinn hvordan kan man snakke med atc, forsøkt men de hører ikke meg, er det noe knapp jeg må benytte ??? ""

 

Tillägg: det är troligen din PTT (Push To Talk) key som inte är definierad, se ovan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...