Gå til innhold

RIAT 2007!


asgeir westgård

Anbefalte innlegg

Noen fra forumet som har tenkt seg over i år?? Veit det var et par stykker herfra over i fjor, postet de råeste bildene noen gang vist her inne..

 

Et par ting jeg lurer på bare, er det mulig å gjøre unna en tur over på en dag, eller må man regne med en overnatting? Første flyet over og siste tilbake, bare lurer jeg.

 

Holder det med 300MM der, eller bør jeg invistere i en 500MM? Hvor langt unna rullebanen står man..

 

håper noen har no fornuftig å si, greie ting å vite om! Og si ifra hvis flere har tenkt seg over, kanskje det går an å reise i flokk..

 

Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i fjor, og kan absolutt anbefale å ta en tur, det er uten tvil det beste airshowet jeg har vært på...og i år kommer jo også Thunderbirds, så alt er vel duket for et fantastisk show i år også.

 

Det er litt vanskelig å bare ta en dagstur dit, da RAF Fairford ligger langt ute i ingen steder...det enkleste er nok å ta flyet til London, og så toget derfra til Swindon (tar litt under to timer). Vi overnattet i Swindon og derfra blir det satt opp busser (som gjerne går hvert 20. minutt) ut til RAF Fairford (som ligger ca tre kvarter unna Swindon).

 

Portene åpner rundt halv åtte, og det er ikke så dumt å være der rundt den tida, da airshowet starter rundt ti, og det er greit å ha litt tid til å gå rundt å titte, det er enormt område, og det er flere hundre fly på static display, i tillegg til haugevis av boder som selger alt mulig, karuseller, go cart-baner og hva man enn måtte ha sansen for.

 

I fjor ble showet åpnet av en Canberra fra RAF, tett fulgt av en sveitsisk Hornet (som fløy et av de beste displayene på hele showet), så det er lurt å sikre seg en plass tidlig, da det er utrolig mange mennsker som strømmer til i løpet av dagen (i fjor var det vel rundt 220000 der).

 

Jeg brukte ei 300mm-linse da jeg var der i fjor, jeg skulle gjerne hatt ei kraftigere linse, men man kommer veldig nære rullebanen (jeg fant ingen bilder som viser godt hvor nærme man står, men dette gir en grei antydning), så om man får seg en god plass så holder det.

 

Jeg har veldig lyst til å ta en tur over i år også, men jeg vet ikke helt ennå, om jeg gjør det så tror jeg at jeg skal prøve å få med meg dagen før showet også(da alle flyene som skal delta i showet og som skal stå på static ankommer RAF Fairford). RIAT er ikke som et typisk norsk airshow hvor det beste spares til sist, det er non stop action fra showet starter klokka ti og til det er slutt rundt klokka seks, så om du drar så kan jeg garantere at du kommer til å få en fantastisk opplevelse, men husk solkrem og mye vann ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si ifra om jeg klarer å lure med meg noen andre bortover jeg, hadde jo vært artig å møtt noen andre nordmenn der borte. Litt synd at det ikke arrangeres slike turer her i landet som Danish Air Transport arrangerer i danmark, hvor man flyr over på morgenen (de to-tre siste timene før showet starter er jo forbeholdt ankomsten til charter-fly og diverse vip-maskiner) og hjem igjen på kvelden etter showet (om noen vet om noen liknende tilbud som er litt nærmere enn danmark så er det bare å skrike ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det blir en RIAT-tur i år også, da det ser ut til at de planlagte airshowene her hjemme blir ganske standard...for all del, det er kult at arrangørene av Sola Airshow har klart å lokke hit Patrouille Suisse og Patrulla Águila, men da det blir omtrent like dyrt å reise til RIAT som til Sola, så er ikke valget så vanskelig...

 

Bedre å dra til RIAT å vite at man får se det man ønsker, enn å sitte her hjemme og håpe på at noen av de norske airshow-arrangørene booker noe spennende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...