Gå til innhold

Hvor lang RWY kræver en B747 til takeoff?!


Thomas Nielsen

Anbefalte innlegg

For nylig fløj jeg fra København/Kastrup og umiddelbart efter takeoff så jeg fra luften en Korean Air Cargo B747 taxie via TWY 6V ind på RWY 30 (dvs. ca. 500-600 m. fra RWY threshold) hvor den holdt "ready for takeoff".

Fra denne position er der vel "kun" ca. 2100-2200 m. RWY tilbage.

Er det virkelig nok til en B747, selvom den måske flyver uden last?! Jeg forestillede mig, at så store fly altid brugte maximal RWY længde i tilfælde af fx. aborted takeoff?!

Mvh

Thomas Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thomas

Jeg tror ikke at denne 747 var så tungt lastet med fuel, fordi at, når nu den er i skandinavien, eller bare europa flyver den nok ikke så langt til sit næste "aflæsningssted", dette kunne være Oslo, Stockholm, Amsterdam osv. Når så den har været hele området rundt flyver den så hjem til Korea.

Mange passagerfly gør dette, bl.a. SAS B767 når den er i asien.

[ 25-04-2001: Endret av: Jimmy Nielsen ]

[ 25-04-2001: Endret av: Jimmy Nielsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å vise "medfølelse":

Jeg var i Amsterdam for en tid tilbake og beskuet et Korean Air 747 under take off.

Etter å ha sett diverse andre 747'er kave seg opp i luften, ble jeg overrasket over hvor kjapt denne Koreaneren forlot bakken, og sannelig steg den nesten ikke nesten loddrett til værs også!

Dette var for ordensskyld et passasjerfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Mange tak for svarene!

Jeg kan forestille mig, at den ikke skulle flyve langt og måske tilmed ikke var lastet, men alligevel: hoved-RWY i Kastrup den dag var 22R for takeoff. Den er 400-500 m. længere end RWY 30. Da Korean B747'eren ovenikøbet "kappede" ca. 500 m. af RWY 30 undrede jeg mig virkelig!

Det levner altså ikke meget plads for en evt. aborted take-off!

Men måske er Korean piloterne lidt mere "friske" end andre [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

De 747'ere jeg ellers har set i Kastrup har altid brugt RWY 4/22 og altid startet take-off fra enden af banen.

Bedste hilsner

Thomas Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thomas

Är du säker på att det var en start du såg. Bana 30 i Köpenhamn är nämligen i princip inte tillåten att starta på. Detta beroende på buller över stadens centrum. Banan används bara för start om kombinationen av vind/braking action gör start på 04/22 ömöjlig. Att dessutom starta på en intersection är helt enkelt inte tillåtet. Däremot används bana 30 ofta som taxiväg. Jag skulle tro att du har sett en jumbo som kommer från fraktterminalen vid "apron SE" och som fått den taxivägen eftersom taxi "G-V-Y-F-A-22R" är en ganska krokig väg för en jumbo.

Bana 30 använd däremot för landningar. Bana 12 används normalt inte för landning, återigen buller.

Stellan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellan, jeg så faktisk ikke flyet lette, bare at det taxiede in på rwy 30 og holdt umiddelbart ud for twy V6. Du har formentlig ret i, at den blot brugte rwy 30 som taxiway og blot afventede yderligere taxi-instruktioner.

Jeg tror, at mysteriet er løst... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Thomas Nielsen

[ 26-04-2001: Endret av: Thomas Nielsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...