Gå til innhold

Fly heldt på å miste kontrollen


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Var det ved Gardermoen det gikk i skogen grunnet ising og manglende de-icing på forhånd som førte til at groundeffekten var det eneste som holdt flyet flygende? Når var dette? Hvor?

 

Du tenker sikkert på LN-PCB (tror jeg det var) som gikk i skogen ved Gardermoen rundt 1994? 1 som mistet livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra rapporten:

 

Havarikommisjonen har tidligere undersøkt to ulykker med Cessna 208 i Norge der ising var en faktor. Begge ulykkene inntraff på Gardermoen. 4. desember 1994 omkom en person da LN-PBC havarerte etter avgang som følge av is på vinger og haleflater (RAP. 04/1995). 24. februar 2000 oppstod det betydelige materielle skader på OY-PBF da det steilet og falt ned på rullebanen igjen etter avgang. (RAP. 47/2002).

 

Edit: rapporten for hendelsen i 2002 ligger her, og det er jo antageligvis samme maskinen da som nå (OY-PBF/LN-PBF)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge Caravan-ulykkene er omtalt i rapportens side 4:

Havarikommisjonen har tidligere undersøkt to ulykker med Cessna 208 i Norge der ising var en faktor. Begge ulykkene inntraff på Gardermoen. 4. desember 1994 omkom en person da LN-PBC havarerte etter avgang som følge av is på vinger og haleflater (RAP. 04/1995). 24. februar 2000 oppstod det betydelige materielle skader på OY-PBF da det steilet og falt ned på rullebanen igjen etter avgang. (RAP. 47/2002).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...