Gå til innhold

Ny på ENOS!


Daniel Larsen

Anbefalte innlegg

Hei jeg fikk SS ratingen min i dag og satt litt på Oslo i kveld, men jeg satt i ATIS at jeg dekka ENSV,ENTR også. Så det førte til at jeg ble litt forvirret når det kom fly fra alle kanter,+ at de var spredd inn mot hver sin flyplass!

 

Så hvis noen merket at jeg ble litt forvirret så beglager jeg det!

 

Men jeg har nå lært at man holder seg til ENOS når det er mye trafikk!

 

Men da var jo først gang på ENOS også da! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke akkurat anbefale å begynne på ENOS da.. :P iallefall ikke med ENSV og ENTR også. Mitt råd er å begynne med kun et område, og jobbe deg utover.

 

Enig der Trond. Det var nesten ikke trafikk så jeg tok litt for stort område "" Men jeg skal starte med 1 område først "" ENOS er ikke noe problem for meg og takle, Men med ENSV og ENTR også, så ble det litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lignende sjokkartet opplevelse når jeg satt i Nord-Norge første gang. Ante virkelig ikke at det var så mange flyplasser der opp engang.

 

"You are at Sørkjosen - where is that??!!"

 

De gangene jeg setter meg opp som ENOS og dekker ENSV og ENTR også så begrenser jeg meg kjapt om jeg merker det blir mye trafikk. Det viktigste er jo ikke å gi ATC, men å gi GOD ATC (i og med at pilotene ikke får lov til å fly i det hele tatt om vi sier at vi har ansvaret for et så stort område).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips kan være å dekke kun over FL xxx i områdene utenfor ditt eget, så trenger du ikke å tenke på clerances osv.

 

Men jeg vet hvordan det er Daniel.. Jeg satt alene på EDLL sist søndag for første gang.. Der er det to flyplasser som har omtrent like mye trafikk som ENGM + en rekke litt mindre flyplasser + overflights bla.a. til/fra Amsterdam..

 

Og det er ikke så gøy når en kjenner at trafikk nivået begynner å krype opp til halsen, og kanskje litt over også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRa jobbet i går Daniel. Var overrasket over og treffe på slik trafik kl.16 på en onsdag.

Det var et fint comeback etter ca. 2 mnd. offline. Dumt at voicen min sviktet meg, men det var artig lell.

 

Har ikke ikke opplevd noe sånt før "" Det kom jo 10 fly inn fra Sigdal nesten på likt!

 

Hvis du synes det tok litt tid før du fikk Cleared ILS så var det på grunn av at jeg måtte sende deg på heading nord for og håndtere de 5 som kom nesten rett over hverandre på ILS ""

 

Men det var gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket som det var en del amerikanere, og de har vel en litt annen "døgnrytme" enn oss. Går ut fra at det var sent (eller godt utpå) på kveld der de satt IRL.

 

Bare flott å bli omdirigert litt når jeg ikke har tatt på FMC og CDU på månedsvis. Kunne ikke blitt bedre tror jeg. Perfekt forsinkelse ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket som det var en del amerikanere, og de har vel en litt annen "døgnrytme" enn oss. Går ut fra at det var sent (eller godt utpå) på kveld der de satt IRL.

 

Bare flott å bli omdirigert litt når jeg ikke har tatt på FMC og CDU på månedsvis. Kunne ikke blitt bedre tror jeg. Perfekt forsinkelse ""

 

Hehe, Ok "" Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...