Henrik Melbostad Skrevet 21. mars 2001 Skrevet 21. mars 2001 Heisann Lurer på hva jeg skal gjøre etter millitæret jeg...eller i alle fall hvor jeg skal gjøre det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har ikke bestemt meg ennå om jeg skal satse på en luftfarts karriere, har fått endel informasjon fra USA og Norske skoler. Er vel kanskje mest interessert i å fly fixed wing, men helikopter virker jo også spennende. Spørsmålet er hvilke sted man skal velge. Helicopter Adventures (HAI) og Comair sin skole virker jo seriøst og bra. Men er USA det beste alternativet? Det er jo en god del billigere enn Norske skoler, men hvordan er det med jobbmuligheter, oppholdstilatelser osv. Noen som har utdannet seg i utlandet? Hva med de Norske skolene? NAC, Master Aviation osv.? Sånn som på NAC, hvordan er det med karakterer fra videregående (noe som ikke er på topp hos meg). Kan noen prøve å klare opp i rotet mitt? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Takk på forhånd! ------------------ Mvh Henrik Melbostad Ringerike SFK L13 Blanik LN-GAV [Endret av Henrik Melbostad 21-03-2001.] Siter
Christopher Eriksen Skrevet 22. mars 2001 Skrevet 22. mars 2001 Vet ikke om det er noe krav til gjennomsnittskarakterer på NAC, men man bør ha fullført og bestått kursene 2FY (fysikk) og 2MX (matematikk). NAC er jo ikke det billigste da. Ca 700 - 800 000, inkl. MCC trening på Sas Flight Academy i Stockholm, men det er stor mulighet for jobb i SAS etterpå. Se også: http://www.norwegianaviationcollege.no/nacopptak.htm"'>http://www.norwegianaviationcollege.no/nacopptak.htm" TARGET=_blank>http://www.norwegianaviationcollege.no/nacopptak.htm Billigste er helt klart USA, men da må sertifikatene konverteres før man kan få jobb i Europa. Flygerlønnene i USA er generelt sett lavere der enn i Europa. ------------------ Christopher Eriksen Siter
Martin Kaareng Skrevet 22. mars 2001 Skrevet 22. mars 2001 Jeg har undersøkt dette i relativt lang tid. NAC i Bardufoss gir deg gode muligheter for å hoppe videre som flyger i SAS etter utdannelsen. Men, 800000 kr gir deg snaue 200 timer bak stikka. Hva gjør du da hvis du ikke får jobb i SAS? 200 timer er INGENTING! Dette kan lett skaffes som instruktør eller slepeflyger. Det jeg har planer om å gjøre er å reise til USA for å ta utdannelsen der. Jeg har også svært lyst til å bli der resten av livet. Mulighetene også er mye større, og det er lettere å få jobb der. Jeg har blitt fortalt at det er mindre krevende å bli trafikkflyger i USA. Om dette er sant vet jeg ikke. En ting jeg vet er at det er ufattelig mye billigere der. 800000 kr gir deg 200 timer i Norge, og ingen sekundær utdannelse. For det får du 4 års Bachelors Degree (tar 4 år), PPL, CPL, multiengine og multiengine intructor, i USA. Det finnes andre alternativer også. Har du PPL med 80 timer, kan du for $30000 få: - 200 Hours Logged Time - 160 Hours Multi-Engine - 60 Hours Multi-Engine Cross-Country - 44 Hours Multi-Engine Instruction/Flight Checks - 6 Hours King Air C90 Turboprop - 50 Hours Multi-Engine Simulator - 40 Hours Single-Engine Legg merke til at du får 160 timer multiengine (!), pluss 6 timer i en turboprop! Satser på å fly 'the big-iron' i USA, må du ha en Bachelors degree (99% av trafikkflygere i USA har dette). Syd-Afrika og Australia har også mange flyskoler. Hvem vil ikke fly i Australia? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Prøv disse linkene: http://www.jetcareers.com"'>http://www.jetcareers.com" TARGET=_blank>http://www.jetcareers.com http://www.pprune.org"'>http://www.pprune.org" TARGET=_blank>http://www.pprune.org http://www.ufly.net"'>http://www.ufly.net" TARGET=_blank>http://www.ufly.net http://www.flightinfo.com"'>http://www.flightinfo.com" TARGET=_blank>http://www.flightinfo.com http://www.studentpilot.net/interviews.html"'>http://www.studentpilot.net/interviews.html" TARGET=_blank>http://www.studentpilot.net/interviews.html http://www.landings.com"'>http://www.landings.com" TARGET=_blank>http://www.landings.com Flyskoler: USA http://www.allatps.com/"'>http://www.allatps.com/" TARGET=_blank>http://www.allatps.com/ http://www.flymfs.com/"'>http://www.flymfs.com/" TARGET=_blank>http://www.flymfs.com/ http://www.aero.und.edu/"'>http://www.aero.und.edu/" TARGET=_blank>http://www.aero.und.edu/ http://www.flightcareers.com/"'>http://www.flightcareers.com/" TARGET=_blank>http://www.flightcareers.com/ http://www.naiasc.com/"'>http://www.naiasc.com/" TARGET=_blank>http://www.naiasc.com/ http://www.sierraacademy.com/"'>http://www.sierraacademy.com/" TARGET=_blank>http://www.sierraacademy.com/ http://www.comairacademy.com/"'>http://www.comairacademy.com/" TARGET=_blank>http://www.comairacademy.com/ Australia http://www.basair.com.au/"'>http://www.basair.com.au/" TARGET=_blank>http://www.basair.com.au/ Martin Siter
JRE Skrevet 27. mars 2001 Skrevet 27. mars 2001 Hei Jeg anbefaler deg å sjekke ut det nye skoleprogrammet til Agderfly AS, kjevik lufthavn. Da kommer du ut med en god del timer i hvertfall. http://www.agderfly.no"'>http://www.agderfly.no" TARGET=_blank>http://www.agderfly.no Mvh Jan Roger Siter
Henrik Melbostad Skrevet 27. mars 2001 Forfatter Skrevet 27. mars 2001 Setter stor pris på alle svar. Takk! ------------------ Mvh Henrik Melbostad Ringerike SFK L13 Blanik LN-GAV Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.