Gå til innhold

FLARE?


Erlend Nygård

Anbefalte innlegg

Wikipedia:

An aircraft landing manoeuvre in which the pilot arrests the steady descent of the aircraft, near the runway, by raising the nose of the aircraft, relatively sharply, and uses lift to overcome the downward momentum and arrest the speed of descent. The increasing ground effect on wing-lift helps smooth the landing as forward speed decreases quickly with the increased drag from the higher angle of attack

Synes det var en velformulert forklaring.

 

Som Gert sier, følg med VS indikatoren, også viktig å følge med airspeed. Hvis du har for mye fart så ikke bry deg så mye om at landinga blir midt på runway, ikke la det distrahere deg, bare fortsett å følge med airspeed og VS til du er nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du flyr 767 regner jeg med at du også bruker FMC, under "landing data" står det vel også oppgitt approachspeed. Jeg bruker å holde approachspeed +10 knots, når jeg passerer treshold, evt. 30-40 ft over bakken trekker jeg throttle til idle. Løfter nesen litt, rolig, og får en myk landing. Det eneste jeg kan si er at øvelse gjør mester, øv mange landinger!

Husk også at 40' flaps genererer mye løft, så om du har høy hastighet ved flare, vil du få mer løft enn om du bruker 30' flaps. Prøv med 30' flaps og se hvordan det blir da!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...