Gå til innhold

Det er mulig det er jeg som har uflaks...


Bernt Sulebust

Anbefalte innlegg

 

... men ref den heller langvarige diskusjonen som jeg startet for en tid siden vedrørende SAS' punktlighet og holdning ovenfor kunder.

 

Nå har det skjedd igjen.

 

Fredag kveld skulle jeg tilbake til Ålesund på helgebesøk.

Av forskjellige årsaker kunne jeg ikke reise tidligere enn på 23:00 flyet som skulle lande 23:55 i Ålesund.

 

Men nei, nok en gang greide ikke SAS å gå som oppgitt i rutetabellen. 45 minutters forsinkelse noe som medførte at jeg ikke var før 01:30 i Ålesund sentrum med de ulemper som de medfører for meg som kunde (but who cares - right ?).

 

Det er mulig det er gode grunner til at det er forsinkelser men igjen etterlyser jeg at SAS er i stand til å dimensjonere sine rutetider osv. etter reelle erfaringer. Hvis ikke er det å føre kundene bak lyset.

 

På den andre side var det tross alt litt morsomt der vi stod og ventet og så kom en flyvertinne springende, kikker på tavlen over gaten og roper høyt nedover gangen til sine kollegar "Her er det !!". Morsomt men også litt trist...

 

Når forsinkelser skjer konsekvent på denne ruten, er det fortsatt bare jeg som har uflaks, eller er det SAS som nedprioriterer ruter hvor de har monopol (om enn så lenge) ?

 

Det er vel ikke noen hemmelighet at jeg ser frem til at det blir konkurranse på denne strekningen.

 

-Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men ref den heller langvarige diskusjonen som jeg startet for en tid siden vedrørende SAS' punktlighet og holdning ovenfor kunder.

 

Men denna gång utan provocerande överskrifter och bilder, och en sakligare framställning... ""

 

Det er mulig det er gode grunner til at det er forsinkelser men igjen etterlyser jeg at SAS er i stand til å dimensjonere sine rutetider osv. etter reelle erfaringer. Hvis ikke er det å føre kundene bak lyset.

 

Inga flygbolag planerar med förseningar pga. teknik, flow control, sjukdom, om det är det du tänker på.

Det är riktigt att ett flygbolag måste vara realistiska i sina beräkningar på sk. turn-around tid och enroute tid. Just på turn-around (tid på backen mellan 2 flygningar) har SAS skurit ned, men har fortfarande längre tid än många andra konkurrenter.

 

På den andre side var det tross alt litt morsomt der vi stod og ventet og så kom en flyvertinne springende, kikker på tavlen over gaten og roper høyt nedover gangen til sine kollegar "Her er det !!". Morsomt men også litt trist...

 

Där mister du mig? Varför var det morsomt och trist?

 

Når forsinkelser skjer konsekvent på denne ruten, er det fortsatt bare jeg som har uflaks, eller er det SAS som nedprioriterer ruter hvor de har monopol (om enn så lenge) ?

 

Pudelns kärna! ""

 

Jag har sammanfattat lite statisitik från Avinors websida.

 

Vi ser avgångstid Ålesund, Tromsö, Sola och Gardemoen. D.v.s. en flygplats utan nämnvärd konkurrens, och 3 med definitiv konkurrens.

 

Uppställningen är:

 

Månad, Flygbolag, Regularitet, Punktlighet och genomsnittlig försening i minuter.

 

AES

Januar SAS 96.5% 77.0% 13

Februar SAS 97.7% 65.8% 18

Mars SAS 99.7% 74.0% 10

 

TOS

Januar SAS 94.0% 74.5% 13

Februar SAS 96.4% 61.4% 21

Mars SAS 98.9% 80.8% 7

 

SVG

Januar SAS 90.6% 81.5% 9

Februar SAS 93.5% 79.9% 11

Mars SAS 97.0% 83.9% 6

 

OSL

Januar SAS 92.6% 77.0% 11

Februar SAS 96.4% 66.7% 16

Mars SAS 98.0% 74.7% 10

 

Det ser inte ut för att SAS skulle nedprioritera Ålesund pga brist på konkurrens...

 

Det er vel ikke noen hemmelighet at jeg ser frem til at det blir konkurranse på denne strekningen.

 

Nejdå! Det är ingen hemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke punktlighetene du viser i din statistikk er bra!

 

Nej, det har jag heller inte påstått. Men det motsäger att SAS skulle nedprioritera destinationer utan konkurrens...

 

Det är f.ö. inte min statistik. Den kommer från Avinors websida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har SASBraathens lange turnarounder i forhold til sine konkurrenter,

 

SasBraathens Oppererer vel med 25 min turnaround de som andre selskaper meg bekjent.

Jobba Selv senkveld Fredag på ENVA å der var det Flygelederne som var grunn til forsenkelsene. Mulig det var Samme grunnen til forsenkelsen til ENAL.

Blir fort mye rot med aktivt og passivt crew når flyene ikke kommer på rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som medførte at jeg ikke var før 01:30 i Ålesund sentrum med de ulemper som de medfører for meg som kunde (but who cares - right ?).

Jeg bryr meg. Men begynner bli litt lei din syting og klaging. Synes ikke det var så lenge siden sist du kom med en klagesang her på forumet fordi flyet DITT ble forsinket. Og du bar deg helt over SAS sin monopolsituasjon. Men før du neste gang setter i gang og skriver et innlegg her på forumet som går utover en uskyldig part bør du først sjekke litt bakgrunnsinfo. Grunnen til at DITT fly ble forsinket på fredag var for lite flygeledere på jobb. Utpå ettermiddagen var det så ille at samtlige fly var forsinket ut og inn av OSL. Selv du burde skjønne at det er lite flyselskapene kan gjøre med dette. Selv ikke Norwegian kan gjøre noe med det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy selv ut av OSL fredag kveld, med siste Norwegianmaskin til Trondheim (DY788). Denne sto i noen minutter oppført til å være hele 2:45 forsinket (fra 2130 til 0015), men ble etterhvert justert til avgang 2215. Norwegian var raskt ute og informerte om årsaken til forsinkelsen, nemlig flyveledere. Vel ombord i flyet gjorde en svært entusiastisk copilot (som "hadde æren av å ratte skuta til Værnes", som han sa det selv... "") og en lattermild kabinbesetning flyturen svært hyggelig, tross forsinkelse og lengre flytid (måtte innom svensk luftrom). Vel fremme i Trondheim sentrum hadde selvfølgelig siste buss hjem gått, og man måtte ty til taxi. Klandrer overhodet ikke Norwegian, Flybussen eller OSL for dette, da årsaken til forsinkelsen var relativt klar...

 

Og ja, praktisk talt alt av fly var minst 45 minutter forsinket ut av OSL fredag kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba Selv senkveld Fredag på ENVA å der var det Flygelederne som var grunn til forsenkelsene. Mulig det var Samme grunnen til forsenkelsen til ENAL.

Blir fort mye rot med aktivt og passivt crew når flyene ikke kommer på rute.

 

Det har du helt sikikert rett i, men (dessverre for SAS og andre selskap) så er det de som er kundens kontaktpunkt og misnøye går da naturligvis ut over de.

 

-Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg. Men begynner bli litt lei din syting og klaging. Synes ikke det var så lenge siden sist du kom med en klagesang her på forumet fordi flyet DITT ble forsinket.

 

Det er i din fulle rett på være lei av mine innlegg. Du kan enkelt unngå dette ved å lese innelgg som er skrevet av meg.

 

Som referert ovenfor så er det SAS som er min kontakt i forbindelse med turen og som mottar pengene som jeg har betalt for å komme frem. Dermed er det også SAS som må tåle å høre på min misnøye/syting/klaging.

 

Grunnen til at jeg "syter" (som du kaller det) er at det den siste tiden ikke har skjedd at flyet har gått i tide.... og jeg flyr en del. Nå er det også slik at jeg ikke har så mange alternativer til SAS når jeg skal ut og fly slik at jeg rett nok ikke har det store sammenligningsgrunnlaget. Men om ikke så lenge så har jeg forhåpentligvis alternativ og er jeg like misfornøyd med hva konkurrenten da leverer kan jeg garantere at jeg kommer til å lufte det også.

 

Egentlig mener jeg at det er flyselskapet som er min tjenesteleverandør som har plikt til å faktisk beklage forsinkelsen for deretter å evt. klage videre inn i systemet til sine leverandører (les: flygelederene), men jeg skal ikke trekke så langt i denne tråden.

 

Med hjertelig hilsen

Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed er det også SAS som må tåle å høre på min misnøye/syting/klaging.

 

Tveksam till att de läser Flightsim.no:s forum, Bernt... ""

 

Egentlig mener jeg at det er flyselskapet som er min tjenesteleverandør som har plikt til å faktisk beklage forsinkelsen for deretter å evt. klage videre inn i systemet til sine leverandører (les: flygelederene)

 

Och det sker också. Flygbolagen i Norge har haft flera möten med Avinor om bemanningen på kontrollcentralerna.

Men de gör nog inte så mycket när försinkelsen är inom avtalt margin (ref. "den förra tråden" du skrev).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes.... det virker ganske opplagt på meg at her er SAS-representater (ansatte) på denne kanalen.

 

Det är SAS anställda här på forumet ja.

 

Men tror du de tar dina klagomål vidare till berörda enheter..?

 

Med andra ord, tror du verkligen dina klagomål här på forumet påverkar hur SAS hanterar sina kunder? Och i positiv riktning dessutom? ""

 

Tror du fortfarande att det är SAS monopol på Ålesund som gör att du blir försenad av och till?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, årsakene til mye forsinkelser i det siste er bla.:

 

1. Mye slot tider, og det skyldes stort sett flygeledere (og da klandrer jeg ikke flygelederene, men enn viss ledelse i ett visst firma). Og det er her Sverige kommer inn i bildet ""

 

2. Mangel på flygere. Endel selskaper sliter nå med å få tak i kvalifiserte flygere for tiden, og vi har vært litt plaget med forsinkelser i det siste pga crew mangel (vi kommer inn for sent ifra charter for å fly rute, og dette henger igjen sammen med nr 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS dårleg her og SAS dårleg der... Eg synest nå ringbussen her i Molde oftare er forsenka eg i forhold til SAS. Eg flyr ein del pga jobb blant anna, men og ei ndel på fritid. Eg har tre alternativ. Atlantic Airways frå Molde til Stord, Coast Air frå Molde til Haugesund eller SAS frå Molde til Bergen evt Haugesund. Per idag så har eg kun flydd SAS inn\\ut ifrå Molde. Kvifor? Joda. Pga passande reisetider og at dei faktisk er billegast på dei avgangane som passar meg best. Greit. Dei har vore forseinka, og ein gang "gløymte dei" å lande i Molde (les: Dei måtte gå til Flesland utan å lande på Molde pga feilmelding på at nasehjulet ikkje var låst i posisjon). Har opplevd at turen har teke litt over halvanna time frå Flesland til Molde. Dette pga vêret. Og etter det eg har lært meg til, så styrer ikkje SAS vêret meir enn VG og Siri Kalvig gjer. Så der er SAS unnskyldt. Eg har og blitt forseinka til Oslo. Men der var det igjen mangel på flygeleiarar som var problemet. Og kva kan SAS gjere med det? I N G E N T I N G diverre.

 

Eg byrjar å verta litt lei alt dette maset om at SAS er så sjukt dårleg og at dei absolutt må gjere noko. Eg trur faktisk at dei gjer det dei kan. Problemet deira.... retting; utfordringa deira er jo at det er så mange lovar og reglar dei skal halde seg innanfor. Desse set jo sine operative begrensningar. Når eit fly er forseinka pga mannskapsmangel; kan hende dei har 3 crew ståande på flyplassen, men at dei ikkje kan fly pga at styrmannen si flighttid då blir ti minutt for lang i forhold til kva som er lovleg. Slikt skjer rett som det er veit eg.

 

Ja SAS har monopol på enkelte ruter. Dette er ikkje bra. Konkurranse tvingar jo fram billegare prisar. Men det vert det jo slutt på no ettersom -NAX skal starte flygningar til frå Vigra tre gonger dagleg. Men då vil eg og tilbake til Molde. SAS har ikkje fått nemneverdig billegare billettar etter at Atlantic og Coast byrja å fly. Men dei flyg fortsatt med godt belegg. Slett ikkje uvanleg at dei flyg med fulle fly. Og når eg går av på Flesland og flyet skal vidare til Haugesund, joda. Då sit ofte 3\\4 av pax igjen i kabinen og ventar på ny avgang. Dette pga at SAS faktisk har eit brukandes tilbod og kan hvde seg med dei andre på ein fornuftig og god måte.

 

Eg har aldri blitt hersa med av SAS. Dei har alltid innfridd dei krava eg har ved forseinkingar som dei kan noko for. Jamfør med den gangen Fokkeren hoppa bukk over Molda pga nasehjulet. Dei var veldig raske med å hjelpe meg. Eg gjekk rett til billettluka og gav beskjed at eg måtte heim og kvifor, og dei fekk meg av garde til Haugesund via Osloflyet som gjekk berre ei lita stund seinare. Og det utan at eg måtte betale mellomlegget på billetten. Dette resulterte faktisk i at eg var heime 25 minutt FØR eg hadde planlagt.

 

Så det er ikkje ALLTID at SAS er dårlege. Klart, eg har mange gangar vert på nippet til å bryte saman i eit aldri så lite raserianfall, men det har ikkje vore SAS sin feil. Når eg ikkje kjem meg frå Oslo fordi flyet eg skal av garde med står vêrfast i Tromsø eller Bodø ein vintersdag med tett snøføyke og Storm, ja så er det lite eg og SAS og alle andre i verda kan gjere. I verste fall, så blir det busstur. I beste fall, så kjem eg med ein seinare avgang med ny billett. Og retur av pengane for den gamle billetten? Joda. DEN tar reiseforsikringa mi seg av.

 

Ha ein fortsatt fin kveld folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest nå ringbussen her i Molde oftare er forsenka eg i forhold til SAS. Eg flyr ein del pga jobb blant anna, men og eindel på fritid. Eg har tre alternativ. Atlantic Airways frå Molde til Stord, Coast Air frå Molde til Haugesund eller SAS frå Molde til Bergen evt Haugesund. Per idag så har eg kun flydd SAS inn\\ut ifrå Molde. Kvifor?

 

Kvifor ja.. Det lurer jeg også på! Når ringbussen i Molde er så forsinket som du sier, skal du vite at det går en annen buss hver time, Timeekspressen til Kristiansund eller Ålesund. Turen begge veier disse veier tar ca 1 time(noe vi østlendinger er vant til å bruke for å komme til flyplassen) og da har du plutselig 2 andre flyplasser å velge mellom, med langt flere tilbud enn du får på den "parkeringsplassen" som ligger på Årø. Men som møring selv, så skal man jo for guds skyld ikke øke statistikken på naboflyplassen, er det ikke slik det snakkes om der oppe eller?

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som møring selv, så skal man jo for guds skyld ikke øke statistikken på naboflyplassen, er det ikke slik det snakkes om der oppe eller?

Det der synes jeg var et litt vel patetisk innlegg, Truls.

Selvfølgelig velger man den flyplassen som er nærmest. Hvis det andre valget er å sitte en time eller to for å spare noen kroner på å velge annen flyplass å selskap så ville jeg heller flydd fra A til B ""

Selv om Dere nede i det mørke Østlandet driver å "reiser" flere timer for å komme dere til flyplassen, må ikke alle andre det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Truls. Grunnen til at eg skreiv det om ringbussane, er at eg ville vise at det slett ikkje berre er SAS som til tider er forseinka.

Ja eg veit at det går fly frå Kvernberget og Vigra. Men det tar meg totalt ca 4 timar ekstra på reisa tur\\retur om eg skal reise via ein av dei stadane. Og pga bussbilletten, går då vinninga opp i spinninga om eg får 400 kr billegare flybillett ifrå td Vigra.

 

Så lenge det er eit logistikkfirma som skal frakte pax\\gods frå A til B, vil det alltid vere forseinkingar til tider. Slik har det alltid vore, slik er det, og slik vil det alltid vere. Trist men sant. Selskapa kan ikkje gardere seg mot vêr og vind. Eller skulle flyselskapa betale i dyre dommar for å ha fly ståande standby på kvar einaste flyplass dei flyr til\\frå pga at det KANSKJE an bli ei forseinking?...ehh nei trur ikkje det eg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slot er noen fine greier. Vi har rute til Notodden hver dag kl 1630. Men kapteinen jeg skal ha med meg over fjellet har vært på charter med et annet fly og sitter nå i Ålesund, og har sittet der i over en time og venter på slotten sin som er om 40 minutter nå. Han har altså sittet og bare ventet i 2 timer når han får ta av. Og det medfører jo at ruten vår blir et par timer forsinket. Og i tillegg har vi slot på selve ruten, så jeg aner ikke når vi kan få fly.

 

Morsomt, her sitter jeg (styrmannen) med fly, fuel, alle papirer er klare, passasjerene er på flyplassen, men vi får ikke fly fordi kapteinen sitter og venter på å få ta av ifra Ålesund og fly til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei, hur tar dina passagerare det? Förstår de att det itne är något du kan göra, eller sitter de med varsin PC och skriver klage-inlägg på FS.no? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bernt, har du blivit klokare?

 

Når forsinkelser skjer konsekvent på denne ruten, er det fortsatt bare jeg som har uflaks, eller er det SAS som nedprioriterer ruter hvor de har monopol

 

Och den statistiska realiteten säger att det inte är signifikant sämre regularitet eller punktlighet på Ålesund än på andra kunkurrensutsatta flygplatser.

 

Utifall du glömt:

AES

Januar SAS 96.5% 77.0% 13

Februar SAS 97.7% 65.8% 18

Mars SAS 99.7% 74.0% 10

 

TOS

Januar SAS 94.0% 74.5% 13

Februar SAS 96.4% 61.4% 21

Mars SAS 98.9% 80.8% 7

 

SVG

Januar SAS 90.6% 81.5% 9

Februar SAS 93.5% 79.9% 11

Mars SAS 97.0% 83.9% 6

 

OSL

Januar SAS 92.6% 77.0% 11

Februar SAS 96.4% 66.7% 16

Mars SAS 98.0% 74.7% 10

 

Vad blev din konklusion? Var det så att SAS nedprioriterar Ålesund, eller var det du som hade uflaks? Det blev så tyst från dig... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bernt, har du blivit klokare?

 

Kjære Jørgen.

 

Som ved forrige gang temaet var oppe så har jeg ikke problemer med å forstå kompleksiteten eller problemstillingene rundt drift av flyselskap.

 

Jeg er fortsatt en misfornøyd kunde og sitter ikke med hatten i hånden og takker og bukker og er fornøyd så lenge flyet er forsinket eller man ikke greier å levere som "lovet".

 

Men som sist så blir vi nok ikke enige om disse tingene.

 

Ha en fortsatt fin dag !

""

 

-Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, nej, nej, Bernt! Nu undviker du frågan igen! ""

 

Det jag undrade var om du fortfarande står vid att SAS nedprioriterar Ålesund pga monopol...

 

Du har naturligtvis rätt att vara missnöjd om du vill. Den rätten vill jag absolut inte ta ifrån dig. Men jag börjar undra vad som ska till för att du ska bli nöjd..?

 

För mig verkar det som om du vill ha något att klaga på. Flighten är sen, och du drar genast paralleller till SAS monopolsituation, men vill inte se till vad som verkligen är orsaken till förseningen.

 

Du undrade om du bara hade uflaks, eller om SAS nedprioriterar ruter utan konkurrens. Jag visade till destinationer där SAS har konkurrens, samt sämre regularitet och punktlighet, än på Ålesund...

 

Det finns altså inget stöd i verkligheten för att SAS nedprioriterar Ålesund med mindre du också menar att de nedprioriterar Gardemoen och Tromsö, t.ex.

 

Uflaks! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, nej, nej, Bernt! Nu undviker du frågan igen! ""

 

Det jag undrade var om du fortfarande står vid att SAS nedprioriterar Ålesund pga monopol...

 

Nei nei nei, dersom du leser første innlegg igjen så vil du se at jeg stiller spørsmål om det er slik SAS nedprioriterer.... ikke at jeg konstaterer det.

 

Dersom du bekrefter at SAS ikke gjør det er det ingen ting som er bedre enn det.

 

Er ikke spesielt imponert av statistikken.

 

Men jeg flyr jo fortsatt SAS.... ""

 

-Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, dersom du leser første innlegg igjen så vil du se at jeg stiller spørsmål om det er slik SAS nedprioriterer.... ikke at jeg konstaterer det.

 

Om du skrivit "är det jag eller SAS som har uflaks" så hade du öppnat för att SAS faktiskt inte önskade denna situation heller, men du väljer att framställa det som att du antingen har uflaks eller att SAS medvetet försenar sina passagerare. Du lämnar inget utrymme för att det kan bero på andra orsaker.

 

Det verkar som om du vill att det ska vara SAS sitt fel, och att det ska bero på någon konspirationsteori om monopol... ""

 

Rikta din kverulering mot de som orsakade förseningen istället.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, nej, nej, Bernt! Nu undviker du frågan igen! ""

 

Du har naturligtvis rätt att vara missnöjd om du vill. Den rätten vill jag absolut inte ta ifrån dig. Men jag börjar undra vad som ska till för att du ska bli nöjd..?

 

För mig verkar det som om du vill ha något att klaga på. Flighten är sen, och du drar genast paralleller till SAS monopolsituation, men vill inte se till vad som verkligen är orsaken till förseningen.

 

 

Ja ja.. Du har mye rett i det du skriver Herr Toll. Men, faktum er slik at SAS har gjort mye dumt som har gått utover passasjerene, det begynte med overtidsnekt blandt flyvelederne( ikke SAS sin feil!) så syke SAS piloter og til slutt streikende kabinansatte. Hundrevis av avganger ble kansellert, og tusener av passasjerer ble rammet. Og SAS nektet å ta regningen for dette. Ikke mindre enn 9000 klager har selskapet fått etter den siste streiken, og mange kunder har fått doblet telefonregning etter henvendelser til SAS kundeservice i forbindelse med dette. Kundene har strømmet til Norwegian, som aldri før har opplevd så mange reisende med sine fly som nå. Og til slutt, og på toppen på det hele begynte køene i sikkerhetskontrollene på Oslo Gardermoen å bli lengere og lengere. Ledelsen ved Osl begrunnet dette med nye EU regler fra 1 mai, med grundigere kontroller av ansatte og reisende, og spesielt med bærbare datamaskiner. Heller ikke her er dette SAS sin skyld, men her har flyplassledelsen sovet godt i timen som ikke klarte å løse dette med planlegging på forhånd, men heller legge skylden på sikkerhetsfirmaet på Gardermoen som visste like lite som de reisende før 1 mai. Resultatet for de reisende er at alt har medført en synkende tiltro til flyselskapene, og medias spesielle fokusering på SAS den senere tid. Men de reisende blir stadig mere kritiske, og forlanger mer og mer. Men hva kan man egentlig forlange når man tenker på at flyprisene er så lave at man kan få en enveisbillet til Paris for ca 290 kr? Man får håpe at flyselskapene klarer å tjene penger, og holde frekvensen oppe, selv om det trolig vil bli kuttet endel ruter som er mindre lønnsomme enn andre for alle selskapene.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...