Gå til innhold

Avinor Øvelse på Kristiansund Lufthavn


Kim Andrè Lindin

Anbefalte innlegg

  • Members

Jeg var faktisk statist på Kvernberget for ca 15 år siden. Var da medlem i Røde Kors på Goma.

 

Det var på vinteren husker jeg og det var sykt kaldt. Øvelsen var simulert flykræsj. Jeg lå livløs utenfor østenden av rullebanen og var hardt skadd. Vi lå der en god stund før øvelsen var igang. Når alarmen gikk var brannbilene på plass etter noen sekunder og skummet "vraket" og omgivelsene rundt det, inkludert undertegnede som frøs ""

 

Etter brannslokning så ble skadde lokalisert og lagt på bårer og deres tilstand vurdert. Nødvendig førstehjelp ble selvsagt gitt.

 

Etter øvelsen ble øvelsen gjennomgått og vi ble servert varm suppe og ullpledd i hangaren til Helikopter Service. Og det var skikkelig behagelig kan du si etter å ha frosset i over en time ""

 

Vet ikke åssen de gjør øvelsene der nå for tiden da men mitt tips er å ha på deg godt med klær hvis det er surt vær. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sjølve markør på Molde Lufthavn for haltanna år sidan. Øvelsen føregjekk som følger:

 

Scenarioet: Ein Fokker 50 har havna åp sida av rullebana etter landing og er i brann. det er eit mannskap på 3 og 21 passasjerar ombord.

 

Handling: "Flyet" var ein gammal buss, og me satt litt rundtom i "flyet" og var skadd. Enkelte kun i sjokk, andra hardt skadd (meg deriblant). Brannbilane kom like etter at alarmen hadde gått, og skumme "flyet" etter at dei hadde slokka ein brann i eit ståloppsett med flyform.

 

Deretter kom røykdykkarane inn i "flyet" og søkte etter oss. Me vart så tat ut, anten på båre eller med at dei bar oss mellom seg utan båre og lagt i snøen. Der låg me ei lita stund og vart kalde og våte før medic-teltet var satt opp og me vart tatt inn der i varme lokaler for behandling.

 

Me hadde på førehand fått beskjed om kva me skulle gjere. eg til dømes, gjekk inn og ut av bevisstlaus tilstand, før eg etter kvart vart avskriven sm omkomen.

 

Øvelsen var svært realistisk mtp at Røde Kors vart scrambla, og ambulansar frå sjukehuset kom etterkvart.

 

Debrief var og meget profesjonell. der var alle isntansar representerte, og me fekk varm mat i form av lapskaus og flatbrød med smør "" (Skikkeleg husmannskost mao).

Det som eg tykte var mest morosamt med debriefen var det faktum at det etter passasjerlistene var 21 pax ombord og eit mannskap på 3 som nemt over. Men det rare var at det vart funne og evakuert 25 personar frå flyet etter krasjen.... ""

 

Men har du moglegheit til å være med som statis/markør på ein slik øvelse, så slå til. Det er utruleg spanande og lærerikt. Men var forberedt på mykje venting før øvinga startar, og at du ikkje nødvendigvis får så mykje informasjon i forkat som du til dels skulle føle at du burde hatt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

klippe klippe ...

 

Det som eg tykte var mest morosamt med debriefen var det faktum at det etter passasjerlistene var 21 pax ombord og eit mannskap på 3 som nemt over. Men det rare var at det vart funne og evakuert 25 personar frå flyet etter krasjen.... ""

 

Jeg regner med at det er flere enn meg som lurer fælt på hva du bedrev ventetiden med inne i bussen ? Det høres ikke ut som du lå stille og bare ventet iallefall ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members
Var sjølve markør på Molde Lufthavn for haltanna år sidan. Øvelsen føregjekk som følger:

 

Scenarioet: Ein Fokker 50 har havna åp sida av rullebana etter landing og er i brann. det er eit mannskap på 3 og 21 passasjerar ombord.

 

Handling: "Flyet" var ein gammal buss, og me satt litt rundtom i "flyet" og var skadd. Enkelte kun i sjokk, andra hardt skadd (meg deriblant). Brannbilane kom like etter at alarmen hadde gått, og skumme "flyet" etter at dei hadde slokka ein brann i eit ståloppsett med flyform.

 

Det var vel denne bussen det da ""

 

Vi henta den på øvelse-plassen og karnøfla den etterpå ""

[image]http://i31.photobucket.com/albums/c380/vrinsk/IMG_0144.jpg[/image]

[image]http://i31.photobucket.com/albums/c380/vrinsk/IMG_0141.jpg[/image]

[image]http://i31.photobucket.com/albums/c380/vrinsk/IMG_0151.jpg[/image]

 

Vi har det skikkelig artig på arbeid en gang iblant ""

 

Beklager dette ble off topic ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil nok tro det vil være nokså likt det Mr Hestnes skriver.

Får beskjed om hvor dere skal ligge,hvilke skader dere har osv.Så blir det,antakelig,litt venting.Avhenger også litt av hvor alvorlig skadd du skal være,og hvordan skadestedsledelsen forløper.Blir ofte litt hektisk og av og til litt forvirring under slike øvelser.Fint med øvelser for å se hvordan alle innvolverte takler sine oppgaver.

Du får ta som nevnt over her,godt med klær på,uansett vær.Skal du ligge på bakken,blir det fort kaldt uansett.

Blir vel litt debriefing/evaluering etterpå,og kanskje en matbit.Lykke til

 

 

 

Asbjørn Furu

AFIS'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk statist på Kvernberget for ca 15 år siden. Var da medlem i Røde Kors på Goma.

 

Det var på vinteren husker jeg og det var sykt kaldt. Øvelsen var simulert flykræsj. Jeg lå livløs utenfor østenden av rullebanen og var hardt skadd. Vi lå der en god stund før øvelsen var igang. Når alarmen gikk var brannbilene på plass etter noen sekunder og skummet "vraket" og omgivelsene rundt det, inkludert undertegnede som frøs ""

 

Etter brannslokning så ble skadde lokalisert og lagt på bårer og deres tilstand vurdert. Nødvendig førstehjelp ble selvsagt gitt.

 

Etter øvelsen ble øvelsen gjennomgått og vi ble servert varm suppe og ullpledd i hangaren til Helikopter Service. Og det var skikkelig behagelig kan du si etter å ha frosset i over en time ""

 

Vet ikke åssen de gjør øvelsene der nå for tiden da men mitt tips er å ha på deg godt med klær hvis det er surt vær. ""

 

Høres ut som det er samme opplegget vi skal være med på dette. Fått beskjed om at det skal være simulert flykrasj og at vi ikke bør ha på klær man er redd for. Som takk for hjelpen skulle vi få servert noe mat etterpå eller noe sånt. Vi må også forberede oss på noe venting når vi kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members
Høres ut som det er samme opplegget vi skal være med på dette. Fått beskjed om at det skal være simulert flykrasj og at vi ikke bør ha på klær man er redd for. Som takk for hjelpen skulle vi få servert noe mat etterpå eller noe sånt. Vi må også forberede oss på noe venting når vi kommer frem.

 

Men et kamera på innerlomma, og en reportasje her etterpå er vel på sin plass ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være søk og redningsøvelse på Værnes i helga også, det ser jeg virkelig fram til!

 

Når? Det vil jeg gjerne komme å se på

Denne øvelsen er ikke i regi av Avinor, men av Flytjenesten og er derfor ikke like omfattende. Informasjon finner du på www.vaernesflyklubb.no under "nyhetstavle" og "Falkeblikk".

Tror ikke det blir mye å "se på" for de som ikke skal være med i øvelsen, da lite vil skje på selve flyplassen. Oppdragene vil for det meste foregå ute i fjorden og langs strandsonen. Fikk forresten vite at jeg skal være med opp å fly i helga, noe jeg tror vil bli virkelig lærerikt for meg. I tillegg til dette skal jeg prøve å få tatt så mange bilder som mulig for å gi dere litt "inside" information om hvordan øvelsen gjennomføres, så langt det er forsvarlig.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å ikke få samme episoden som Torstein hadde nå så er oppfordringen klar:

 

Gutter, ligg i ro mens dere venter, OG hold smekken lukket !

 

Hehe neppe min feil... eg låg under masse "vrakgods" iform av enorme mengder Isopor. -Men det var ei jente lengre framme i flyet som hylte overdramatisk om at ho var gravid.... kanskje... kven veit ""

 

Næmmmen e gobussen blitt aluminiumsfolie altså? Triste greier. Men å seie at du karnøfla den var vel litt underdrevet? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et kamera på innerlomma, og en reportasje her etterpå er vel på sin plass ""

Her kommer den ""

 

Vi møtte opp ved Helikopter Service klokken 15:30 og ble deretter transportert inn på flyplassområdet.

 

Merk at klokkeslettene på bildene er i zulu time da ""

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/01.JPG[/image]

Her ble vi stående en stund og spotte helikoptertrafikken og brannbilene kjøre frem og tilbake, før vi omsider ble fraktet med en pickup til "ulykkestedet" [image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/03.JPG[/image]

Hvor vi ble briefet av instruktøren om at vi skulle være passasjerer i en illustrert fokker50 krasj.

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/02.JPG[/image]

Vi skulle da altså som tradisjonen på slike øvelser tilsier, sitte i en buss og vente på å bli reddet.

 

--------------------------------

Øvelsen starter:

"Øvelse øvelse øvelse vi har en fokker 50 i brann på enden av rullebane 07, gjentar brennende fokker 50 i enden av rullebane 07 øvelse øvelse øvelse"

 

Instrukterene setter fyr på flyvraket før brannbilene kommer.

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/04.JPG[/image]

 

Når vi endelig ble evakuert ut av "flyet" ventet en ganske så stressa UTTRYKINGSLEDER, siden vi var blitt instruert om å være pågående på han i gult så gjorde jo ikke vi dagen bedre for han ""

 

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/05.JPG[/image]

Straks vi var ute av bussen (flyet om du vil) ble det kastet røykgranat inn slik at brannmannskapene skulle drive søking etter resterende passasjerer (dukker).

 

Vi ble bedt om å holde oss i ro rundt dette skiltet og passe på hverandre.

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/06.JPG[/image]

 

Imens ramla det inn både av ambulanse, politi og brannvesen ifra Kristiansund.

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/06B.JPG[/image]

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/07.JPG[/image]

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/08.JPG[/image]

og endelig etter 20 minutter etter ulykken kunne de begynne å bære bort skadde.

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/09.JPG[/image]

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/10.JPG[/image]

Nytt forsøk på å være nysjerrig, og nok engang ble dem tvunget tilbake til samlingsplassen..

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/11.JPG[/image]

..hvor plutselig to vektere dukket opp ""

[image]http://www.vbraa.com/avinor_ovelse_Kristiansund_01.06.06/12.JPG[/image]

 

I tillegg har jeg to usle filmklipp å by på ""

 

Filmklipp

Filmklipp

 

Etterpå ble vi servert Pizza og Brus i den ene hangaren.

Som gjorde at jeg ble stående leeeenge i den forbanna sikkerhetsjekken for å gå på do senere, jeg vet ialefall hvilke sko jeg ikke skal bruke neste gang jeg skal ut å reise ""

 

Det var alt fra meg i denne omgang ""

 

Edit: linkene fungerer nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott reportasje "" Vår øving i fjor føregjekk i mørkret midtvinters med 20cm nyslaps og lett regn. Fordømte heldiggrisar!! hehe.

 

Hugsar og at han i gult etterkvart vart litt stressa pga alle smo masa på han om ALT mogleg hehe.

 

Ser ut som om du hadde en fin dag på flyplassen med mykje action ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...