Gå til innhold

Autoland


Sverre Aune

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å foreta en autoland med en 737 på enva.Hva må jeg gjøre for å få en sjikkelig fin landing,så som flaps,hvor mye skal de være.og når skal jeg begynne nedstigningen i hvilken høyde.Jeg skal ta av fra Kvernberget.Alle dissedataene trenger jeg ils,flaps,høyde,nedstigningsfart,tja det er vel mere.Håper på noen skikkelige fine svar.

En vennlig hilsen Sverre Aune

Trondheim Byåsen (Gråkallen Er rett bak meg,nesten nærmeste nabo)

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Forklaringen stemmer, men skal bare gi et eksempel. Skal du fra 30000 fot ned til 5000 (30000-5000=25000) tar du 25*3=75. Altså, du starter descent 75NM ute før det punktet du skal være på 5000 ft. Selv pleier jeg å ha etablert hastighet på ca. 200KIAS når jeg tar inn localizer. Ca. 10NM før terskel har jeg ca 170KIAS, 2-5° flap og setter ned hjula. Senker gradvis hastigheten og øker mer flap. Over terskel ligger jeg på 140-150KIAS, avhengig av vind og vekt. 30° flap ett stykke før autopilot skrus av. Autoland har jeg aldri brukt, heller ikke NDB approach og backcourse. For meg er det enten ILS, LLZ+DME, VOR, eller full visuell (med DME) :-) Når det gjelder nedstigningsfart så ligger jeg på 1800ft/min, men korrigerer etter å kontrollregne på avstand/høyde. Dette varierer jo med bakkefarten, som (spesielt i større høyder) kan variere ekstremt med indikert fart ved høye vindhastigheter. Jeg gidder ikke beregne noe, jeg bare korrigerer, og sjekker om 'utslaget' er tilstrekkelig.

Dette kan være HELT på jordet, men det funker for meg.

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...