Gå til innhold

Revidert statsbudsjett lagt ut, NAC reddet!


Andreas Karlsen

Anbefalte innlegg

Fortsatt uenighet ang NAC...

 

Hangar.no 1

 

"”Jeg kan ikke tro vi har vært på samme møte,” konkluderer politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet, Roger Pedersen, etter å ha lest oppslagene i nordnorsk presse de siste dagene. Pedersen var selv med på møtet."

 

"Standby skriver i dag at det har oppstått full forvirring om det statlige engasjement i utdanningen av verdens beste sivile flyskole, som er tenkt opprettet ved Universitetet i Tromsø. Departmentsrepresentanter mener man slettes ikke har lovet noen ting(...)"

 

Hangar.no 2

 

"At de splitter nye norske og ( statsbetalte ”embedsflygere” ) oppnår status som verdens beste ( det er utrolig at en seriøs, påstått objektiv statskanal som NRK kan servere denne type vrøvl!)"

 

"(...)det blir jo bare en overgang på en tyve, tredve år, så er det problemet løst. Så har Norge overtatt rollen til det tidligere Sovjetunionen, hvor alle flygere var statsutdannet."

 

"12 år har Norwegian Aviation College (NAC) på Bardufoss utdannet trafikkflygere ( ca. 1,7 % av det totale antall flygere utdannet)"

 

Hva er det de driver med der oppe? ""

Dette begynner å bli komisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke overrasket over at det fortsatt er tvil om NAC er reddet eller ikke. I den første NRK-artikkelen hvor det ble referert til det positive møtet mellom UiTø med Øystein Djupedal, så stod det at det fortsatt ikke var avgjort hvordan finansiering av utdannelsen skal ordnes. Så da er man vel like langt som man har vært de siste årene?

 

Det finnes heller ingen informasjon eller pressemelding om en godkjent flygerutdannelse hos UiTø på Kunnskapsdep. sine websider. Så det er rart at en UiTø går så offensivt ut hvis de ikke har fått noe annet enn muntlige "lovnader" i et møte. Kunnskapsministeren selv tilbakeviser også at det ble gitt slike lovnader. Hva en politiker sier i et møte er jo nødvendigvis ikke noe som henger sammen med virkeligheten, og det burde folka ved UiTø kanskje ha tatt høyde for? "" Får uansett håpe det ordner seg etterhvert!

 

Skal ikke være enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husby:

 

1. Det betyr også at det er/var kun de som er mest motivert som blir piloter.

 

I utgangspunktet har du kanskje rett i det, men selve utdanningen vil jo kreve sitt uansett hvem det er som finansierer den.

 

Er det bestemt hvor mange elever de skal ta inn pr år?

 

Kan noen gi meg en oversikt over hva som blir "ekstra" i forhold til dagens pensum? Man må vel gjennom alt i NAC's eksisterende skoleprogram , så hva er det man nå skal lære seg som gjør at det kvalifiserer til Bachelor grad?

 

http://uit.no/getfile.php?PageId=1490&FileId=52 (uvisst om noe av dette vil revideres etter hvert)

 

Hva med instruktørene som skal undervise elevene? En innehaver av et FI(A) innehar jo langt i fra nødvendig kompetanse til å undervise på Universitetsnivå.

 

Er det noe som dikterer at man må være IP for å f.eks. undervise flyelever i realfag, organisasjonslære osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra studiekatalogen: "Antall plasser: 24 fordelt på 2 opptak i året."

Dvs ca samme antall som NAC har hatt siste årene. Derfor blir det latterlig å bruke dette som argument slik prorektor ved UiTØ gjør: "(...)og at det blir utdannet flere flygere til en luftfartsindustri som allerede mangler piloter"

 

http://uit.no/getfile.php?PageId=1490&FileId=52 (uvisst om noe av dette vil revideres etter hvert)

Brosjyren var litt for generell for min smak da men...

Det kreves generell studiekompetanse og 2MX + 2FY.

Så skal man i tillegg sitte på skolebenken første semesteret og ta matte og fysikk på nytt? På hvilket nivå blir disse fagene? 3MX/3FY?

Ex.phil er jo bare et obligatorisk kurs for alle som skal studere på universitestsnivå, og er et ganske lite fag.

 

Hva med instruktørene som skal undervise elevene? En innehaver av et FI(A) innehar jo langt i fra nødvendig kompetanse til å undervise på Universitetsnivå.

Er det noe som dikterer at man må være IP for å f.eks. undervise flyelever i realfag, organisasjonslære osv.?

Fagene ved UiTØ får selvfølgelig professorene ta seg av, men siden de skryter på seg å ha/få verdens beste pilotutdanning må vel kompetansen økes i alle ledd?

Eller mener du at f.eks.: en NAC'er med 220(?) timer som tar FI(A) og får jobb der, kan utdanne verdens beste piloter? Instruktørene bør vel nå bli piloter fra div flyselskaper med bred erfaring med flyging i norske forhold.

 

Hvis du mener man ikke trenger kompentaseøking på flygetreningen, mener du at man får verdens beste piloter fordi de har et halvt år ekstra matte?

 

Bare en liten kommentar: Fra samme katalog: Utenlandsopphold: Det er foreløpig ikke avklart om muligheten til utenlandsopphold i studiet vil være til stede.

He he... hvis de finner ut at dette skal være en mulighet forsvinner jo det siste argumentet, nemlig at alt skal skje i Norge.

 

Åpnes det ikke en ny flyskole på Notodden snart? Er vel ikke bare NAC som har et fagmiljø.

Virker som det har blitt en status-sak for UiTØ og lokalpolitikere å kunne skilte med pilot-utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAC er vel for tiden ingen aktiv skole, så hvilket fagmiljø er det eventuelt snakk om som skal overføres fra NAC til UiTø? Er ikke fagmiljøet fra NACs storhetstid da SAS var sterkt inne i bildet, helt borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här inne var det otroligt mycket negativa vibrationer. Och så nära jul, i tillägg! Vad ska nissen säga? ""

 

Man skulle tro Husby inte önskade det utbildades fler piloter, alls..! ""

 

Er ikke fagmiljøet fra NACs storhetstid da SAS var sterkt inne i bildet, helt borte?

 

Jepp! De radade upp de längs hangarväggen och sköt de! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här inne var det otroligt mycket negativa vibrationer

Handler vel mer om at jeg kommenterer de argumenter som NAC/UiTØ har brukt ang dette prosjektet.

Negativt? Tja... må vel være lov å være uenig?

 

Vad ska nissen säga? ""

Noen forholder seg til fakta. Og med fare for å ødelegge julen din Jörgen; Nissen finnes ikke! ""

 

Man skulle tro Husby inte önskade det utbildades fler piloter, alls..! ""

Går vel ikke lenge før de begynner med MPL der oppe, de kan jo knapt kalles piloter. ""

 

Er ikke fagmiljøet fra NACs storhetstid da SAS var sterkt inne i bildet, helt borte?

 

Jepp! De radade upp de längs hangarväggen och sköt de! ""

Sikkert fordi de ikke hadde bachelorgrad ""

 

Det tyder jo på at det faktisk kan være noe i denne klagen... Hadde klagen vært opplagt grunnløs hadde vel ESA avvist saken?

 

GOD JUL Jörgen og hils til nissen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel ikke lenge før de begynner med MPL der oppe, de kan jo knapt kalles piloter. ""

 

Går vel ikke lenge før de begynner med MPL overalt, tenker jeg. Hva da? Uff så fælt det blir når våre kommende kollegaer faktisk er utdannet til det vi driver med... som da sikkert knapt kan kalles flyvning siden vi knapt er piloter. ""

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... må vel være lov å være uenig?

 

Ja då, Morten... Där är lov det.

 

Men jag har ingen som helst tro på att du någonsin kan bli enig i något som är positivt för UiTö/NAC. ""

 

Nissen finnes ikke! ""

 

Pass dig! Nissen ser och hör allt!

 

Man skulle tro Husby inte önskade det utbildades fler piloter, alls..! ""

Går vel ikke lenge før de begynner med MPL der oppe, de kan jo knapt kalles piloter. ""

 

Hmmm! Intressant... Du vill altså inte att det utbildas fler piloter! Jag som trodde jag överdrev..! ""

 

Sikkert fordi de ikke hadde bachelorgrad ""

 

Har inte du det? Visste du att du kan få din ATPL utbildning vektlagd som en Bachelor, och starta på en Master, om du vill? Ja, Ex. Phil. måste du ta först, förståss. Det är inte så stor skillnad på dagens utbildningsform, och UiTö:S Bachelor modell. Men, den hamnar under statlig finansiering. Det har jag förvisso förklarat för dig tidigare. Vet fortfarande inte vad det är du har imot att man ska kunna ta en statligt finansierad flygutbildning?

 

GOD JUL Jörgen

 

En riktigt God Jul till dig med, Morten!

 

og hils til nissen! ""

 

Så du erkänner att han finns, ändå..? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jag har ingen som helst tro på att du någonsin kan bli enig i något som är positivt för UiTö/NAC. ""

 

Foreslår at du leser igjennom mine innlegg i denne tråden på nytt Jörgen. Da vil du se at jeg ikke sier noe stygt om NAC, men at jeg stiller spørsmål ved måten denne saken har blitt håndtert på.

 

Det kan nok sies mye positiv om NAC, men det er ikke positive/negative ting om NAC vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du leser igjennom mine innlegg i denne tråden på nytt Jörgen. Da vil du se at jeg ikke sier noe stygt om NAC, men at jeg stiller spørsmål ved måten denne saken har blitt håndtert på.

 

Ja, och jag kan bara se att du menar allt med hanteringen är negativ...

 

Det kan nok sies mye positiv om NAC, men det er ikke positive/negative ting om NAC vi diskuterer.

 

Eh...nej. Det diskuterar inte jag heller.

 

Jag kan som sagt inte hitta en enda mening från dig där du anser att det finns en positiv sida av det som sker med bachelor flygutdanningen på UiTö.

 

Och jag tror inte du vill se några positiva sidor av den heller.

 

Det var vad jag tänkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verdens beste pilotutdanning

 

Jeg mener selv at forsøk på rosemaling er unødvendig og potensielt uheldig. Det at media, politikere osv. uttaler seg på merkelig og unøyaktig vis om ting de ikke nødvendigvis vet så mye om er heller ingen sensasjon i mine øyne.

 

Hvis du mener man ikke trenger kompentaseøking på flygetreningen, mener du at man får verdens beste piloter fordi de har et halvt år ekstra matte?

 

Ingen grunn til å putte ord i munnen på meg. Både med og uten egne erfaringer i bakhodet tar jeg dette som et retorisk spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan som sagt inte hitta en enda mening från dig där du anser att det finns en positiv sida av det som sker med bachelor flygutdanningen på UiTö.

Jeg fant, jeg fant... i mitt 7. innlegg: ""

(...)de som virkelig har lyst, men ikke sjangs økonomisk, få en mulighet til å oppfylle drømmen...

""

 

Det er ikke målet mitt å rakke ned på NAC, hvis enkelte skulle sitte igjen med det inntrykket...

Nå får vi vente og se hva som skjer, og jeg tror nok det kommer til å gå bra for det nye programmet.

 

Vet du hvilke konsekvenser EFTA's gransking vil få? Må de vente til denne er ferdig før de kan begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, jeg fant... i mitt 7. innlegg: ""

 

Gratulerar! Det var inte mycket, men det var ändå något. ""

 

Vet du hvilke konsekvenser EFTA's gransking vil få? Må de vente til denne er ferdig før de kan begynne?

 

Har ingen aning, dessvärre. Tror inte det är någon som vet heller. Finns väl kanske de som tror de vet...

 

Det borde inte gå an att hindra ett universitet att starta en utbildning. Det kommer inte att ske genom en privat skola, i vart fall, men i regi av UiTö. NAC läggs ned.

 

Förstår inte att andra flygskolor känner sig hotade av UiTö:S upplägg. Det finns nog av blivande piloter...

 

Men, en får se hur det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilke konsekvenser EFTA's gransking vil få? Må de vente til denne er ferdig før de kan begynne?

 

Det borde inte gå an att hindra ett universitet att starta en utbildning. Det kommer inte att ske genom en privat skola, i vart fall, men i regi av UiTö. NAC läggs ned.

 

Korrekt, og Departementet har uttalt at UiTø fint kan bygge opp en egen pilotutdannelse uavhengig av NAC.

 

Nissen er død!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen, du må begynne å ta meg på alvor!

 

That'll be the day! ""

 

Nissen er død, bare se her:

 

Citat från artikeln:

 

"mange år hadde den 82-årige skotske mannen vært julenisse for barna"

 

"Vaert julenisse". Julenissen ÄR julenisse hela tiden!

 

Dessutom är han mer än 82 år gammal, och inte skotte! Det faller på sin egen orimlighet att nissen, som är så generös, skulle vara skotte!

 

Typiskt aviserna att göra sådana misstag! Man borde kunna förvänta lite bättre research altså..!

 

""

 

God Jul, Christian!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...