Gå til innhold

Back course????


Sverre Aune

Anbefalte innlegg

Hei!

Back course eller back beam fungerer vel på den måten at en localizer (LLZ), som er det navigasjonshjelpemidlene som utgjør retningsfyret i en fullstendig ILS, sender en retningsstråle som flyet skal følge inn til landing. Men LLZ sender også en stråle ut i motsatt retning, slik at man også kan bruke den som en retningslinje inn mot landing, men da fortrinnsvis til motsatt bane. Der LLZ back beam er publisert som innflyingshjelpemiddel, er det publisert egne prosedyrer for dette i AIP. Men jeg trur ikke det er i bruk ved norske flyplasser lenger, muligens oppe i det store og mørke nord...

Men... hvordan du bruker det i virkeligheten er jeg litt usikker på. Du tuner iallefall inn på samme frekvens som en "ekte" LLZ/ILS frekvensen. Når du skal navigere etter instrumentene med back beam LLZ må du svinge motsatt av det instrumente sier. Vanligvis skal du jo "fly the needle", hvis nåla til LLZ er på høyre side av senterlinja i instrumentet skal du fly mot høyre for å avskjære LLZ-strålen. ...og til venstre hvis nåla står til venstre. Men hvis jeg ikke husker helt feil så må du ved back beam altså svinge motsatt.

Ja, dette er iallefall sånn som jeg trur den brukes. Men sikkert noen som har prøvd dette i praksis mer enn meg...

------------------

Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är riktigt att backbeam ILS börjar bli sällsynt. Fanns tidigare på bana 36 Stavanger.

Genom att sätta samma inbound course som vid en frontbeam slipper man att svänga åt motsatt håll relativt instrumentet (RDI). Annars flygs oftast proceduren med VERT SPEED och HEADING SELECT. De flesta autopiloter kan inte styra på en backbeam ILS.

OBS det finns ingen glidbana.

Stellan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Anders Presterud skrev:

Hei!

Back course eller back beam fungerer vel på den måten at en localizer (LLZ), som er det navigasjonshjelpemidlene som utgjør retningsfyret i en fullstendig ILS, sender en retningsstråle som flyet skal følge inn til landing...

Bare en liten nyanse, men back course og backbeam er vel to forskjellige ting?

LLZ backbeam er som du sier å fly inn på LLZ fra motsatt side. Back course er imidlertid å fly ut på backbeam til en LLZ - altså fly over LLZ og fortsette utflygingen på backbeam. Forvirrende? Jeg prøver med ett - eller rettere sagt, to eksempler:

Innflyging til Hammerfest har en LLZ (HF 110,700) som brukes både til bane 23 og 05. Innflyging til 23 er den "riktige veien" - front course. Bane 05-approach er beskrevet som backbeam approach i AIP - der man flyr inn på bakstrålen til LLZ.

Før Hasvik fikk sin LLZ+DME, ble imidlertid "bak-kursen" fra HF LLZ/DME og deretter Locator Hasvik (HK 386) brukt. Man fløy altså "riktig vei" og front course (229 grader) mot og gjennom LLZ Hammerfest og fortsatte back course i akkurat samme retning - som er 180 grader i forhold til backbeam 05. Denne var også beskrevet som back course HF i IAC for Hasvik. Såvidt jeg husker, skulle sving inn mot bane 29 Hasvik starte på ca 22 DME HF mot Locator HK.

Tror jeg.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

I tillegg til Hammerfest, har jeg bare funnet Lista i Norge som bruker denne formen for approach. (LLZ Backbeam + DME-32).

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Hansen skrev:

Bare en liten nyanse, men back course og backbeam er vel to forskjellige ting?

-------------------------------------

I USA kaller man denne typen Ikkepresisjonsinnflyvning LLZ Back-course, mens her i Europa føler man et behov for å finne opp hjulet på nytt (inferioritetskompleks?) og kaller innflyvningstypen for Back Beam slik at vi kan være annerledes og motvirke standarisering i luftfarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...