Gå til innhold

Hvordan er det å fly med rudder?


S. L.

Anbefalte innlegg

Jeg har rudder på joysticken min, men ettersom den ikke er som den skal være har jeg valgt å koble fra rudderen på stikka. Det vil si at jeg aldri har flydd med rudder i løpet av de par årene jeg har drevet med dette. Og tro meg eller ei; jeg lander og tar av ganske pent! Jeg vet ikke om det er noe å skryte av ettersom jeg aldri har brukt rudder pluss at å fly uten rudder er helt vanlig for meg """"""

 

Men min gamle joystick begynner å bli veldig slitt og gammel samtidig som jeg har lyst å prøve ut rudder. Jeg har lenge tenkt på en av Saitek sine stikker, sannsyneligvis Saitek X52.

 

Spørsmålet er da; Hvordan vil overgangen til rudder bli når jeg er vant til å ikke bruke det? Samtidig kan jeg spørre om det er lettere å lande, ta-av og fly generelt med en god jostick med rudder?

 

Dette kan bli morsomt å høre ""

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo om FS, og da blir det noe mer tricky. Vidar, du har jo selvfølgelig rett i at i sidevind er ror greie å ha. Real life for 737 har du koordinert balanse-/sideror bare med å bruke "rattet". En computer sørger for rorhjelp for å få koordinert sving og sideror gjør utslag avhengig av hastighet uten at pedalene røres. Hovedregelen er at føttene er på gulvet.

 

På 737 kan du i tillegg til den koordinerte funksjonen bruke sideror. Ulempen er at i FS er det enten-eller. Valget koordinert gir "normalfunksjonen", velger du ikke-koordinert, får ikke real life automatiske siderorsinput bare vha yoke. På den annen side går man glipp av heftig rorbruk ved sidevindslanding. Jeg er koordinert når jeg flyr "stor" flymaskin. Da får mine CH-pedaler hvile...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...