Gå til innhold

Mobiltelefon og flystyrt i Sveits.


Helge Jordal

Anbefalte innlegg

Sjekk http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/01/12/236587.html"'>http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/01/12/236587.html" TARGET=_blank>http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/01/12/236587.html

Det som faar meg til aa stusse litt er:

Om kvelden 10. januar i fjor, få minutter etter avgang, la det ni år gamle svenskproduserte flyet seg over i en krapp sving og styrtet rett i bakken. Sveitsiske luftfartsmyndigheter er i full gang med å undersøke om det var en mobiltelefon som fikk instrumentene til å fuske.

Er ikke hovedinstrumentene, slik som kunstig horisont, heading indicator, airspeed, altitude og rate of turn indicator, selv paa stoerre fly som dette, drevet med vakum gyroer, el. gyroer og lufttrykk? I saa fall, hvordan i h3lv3t3 kan en mobiltelefon paavirke disse til de grader at flyet kan ende opp i en doeds-spiral? Jeg kan forstaa at den vil paavirke navigasjons-instrumenter og andre rent elektroniske instrumenter, men...

Dette hoeres jo mer ut som om pilotene ble disorienterte en noe annet.

Tar jeg helt feil, eller er pressen ute paa baertur igjen?

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok HELT på bærtur [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mobil i fly er skummelt. Man bør ikke alltid avfeie det som står i VG som tøv. Dog ganske ofte. Det er nok ikke VG som har diktet opp dette. Mobiltelefoner påvirker det mange elektroniske dingser, det har du selv sikkert erfart: TV, telefon, PC, radio, etc. Husk at et fly er en diger flyvende datamaskin stappfull med elektronikk. Hvorfor kan ikke en mobiltelefon påvirke (som VG nevner) FMS og autopilot. Sett at telefonen "omprogramerer" autopiloten og fjerner muligheten til å slå den av? Dette skjedde like etter avgang før flyet hadde fått nok høyde til ta seg inn igjen. I mangel av andre fornuftige forklaringer på styrten, kan man ikke se bort fra mobil-årsaken. Kan man?

-Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Christian Langvatn skrev:

I dagens artikkel i VG
"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7700892" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7700892 står det at Widerøe har testet at det er mobiltelefoner som forårsaker at det utløses brannalarm i deres Dash-fly.

Christian

 

Ja det kan jeg skrive under på!!!

Har selv vært med å lastet en Dash når noen har glemt å skru av telefonen sin i bagen... Heldigvis har det ennå ikke vært behov for evakuering av flyet på Torp når dette har skjedd da paasasjerene ennå ikke var kommet til flyet, men det er jo skremmende allikevel...

Pilotene synes iallefall ikke at det er gøy å få brannalarm i lasterommet selv om det er på bakken... Hehe...

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstaar litt av hva jeg sa, Endre. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Poenget er at man utifra artikkelen faar intrykk av at mobilen paavirket 'instrumentene',(Hva mener de med dette?)

og at det har villedet pilotene nok til aa fly flyet rett i bakken.

Da jeg ser dette som saa og si umulig savner jeg en litt mer korret fremstilling av hva det er vil frem til.

Naa har jeg snakket med en venn av meg i Sveits, og ifoelge han tror de Sveitsiske luftfartsmyndighetene at mobilen kan ha paavirket styresystemet, ved aa indusere falske signaler i kablene som leder til aktuatorene i rorene.

Det som slaar meg, dersom dette er tilfellet; Hvordan kan man lage et fly som beror kun paa elektriske signaler for aa styre, uten aa bruke skjermede kabler? Kan det koste saa mye ekstra aa skjerme dem? Poenget er, kan en mobil gjoere dette skal man ikke se bort i fra at andre ting ogsaa kan utloese det samme, slik som tordenvaer, statisk elektrisitet, ett eller annet 'freak of nature' osv.

Kansje det kunne vaere et poeng aa se alt naermere i soemmene, og ikke bare bruke mobilen som en enkel syndebukk.

Men, tilbake til begynnelsen; Aa si at mobilen fikk flyet til aa styrte fordi den paavirket 'instrumentene' er omtrent det samme som aa si at 'roeyking er helsefarlig for det leder til daarlig aande.' Jeg savner mer korrekt fremstilling av saken(e) fra pressen. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve dette i en simulator da?

Det bør jo være stort sett de samme elektroniske systemene i en simulator som i et fly. Bortsett fra den mekanikken som styrer simulatoren da.

Da kunne man jo fastslått dette en gang for alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det gjelder mobiltelefonbruk og fly:

jeg skal ikke uttale meg sikkert om hvordan attitude ind. og andre instrumenter virker på en airliner,men det er neppe vakum eller "gammeldags" elektrisk som på småfly.Systemene er nok en god del mer kopleks enn som så.Det jeg kan si er at på Sea-King som jeg flyr er det to såkalte vertikalgyroer (VG1 og VG2)som gir informasjon til en rekke instrumenter og system,ganske komplisert og det går ikke å forklare i detalj her.I tillegg finnes det masse annen avionikk som også er av vital betydning for flygingen,foreks.RNAV og computere.Dette er elektrisk drevet utstyr og er naturligvis påvirkelig ovenfor signaler fra mobiltelefon.(en annen ting er det medisinske utstyret ombord)

Vi hører med en gang på intercom,når en telefon brukes om bord,spesiellt GSM.Selv har vi en 450 fast montert i maskinen som brukes en del.Så langt (bank i bordet) har ikke jeg oppdaget at dette er noe problem med tanke på instrumenter og systemer, men man vet aldri,og jeg foretrekker helt klart at folk slår av telefonen når de er om bord.

mvh

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...