Gå til innhold

Aborted takeoff


Martin Kaareng

Anbefalte innlegg

Det var ganske spennende da kapteinen satte bremsene på etter ca. 5 sekunder med aksellerasjon nedover rullebanen. I følge han hadde 'left overwing emergency exit' warning lyst opp i cockpit. Inn på taxebanen igjen og opp til en mekaniker. En kar kom inn i flyet for å se på problemet men fiksa det ikke. Ut av flyet, vente en halv time, og inn i en ny 737-600. Når vi landet takket flyvertinnen oss fordi vi hadde vært så greie.

Passasjeren ved siden av nevnte til kona at dette var siste gang han fløy med SAS. Heller Kenya Airways for hans del, der kunne de sikkert sakene sine bedre! Folk er så DUMME! Skjønner han ikke at sånt skjer? Det er bare et tegn på at kapteinen kan det han driver med! En Kenya Airways kaptein hadde sikkert ikke gjort noe engang. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

En annen ting, kjøp 'Flying'. Bra reportasje om en amerikansk pilot som ble med Aeroflot 767 til Moskva. Han hadde ikke annet en gode ord å si om besettningen. Imponerende!

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare nok et bevis på at folk flest tar vellykkede flyturer for gitt. Jeg mener alle fly har noen feil inni mellom. Og det er jo en helt kurant sak når man tenker på hvor mange flyginger et fly gjennomfører i året. Jeg syns det er rart at det ikke skjer flere alvorlige flyulykker i verden med så mange fly.

Sidemannen din har her tydeligvis ikke peiling på hva han snakker om. Jeg er 100% med på den policyen at hvis man så mye som mistenker en ørliten feil i en lyspære eller noe tilsynelatende ubetydelig, skal det være en "no go", og flyet skal taues inn. Ikke noe selvsagt når man tenker på dagens harde konkurranse mellom flyselskapene og med tanke på hvor avhengige de er av at flyene er i rute.

Tør ikke tenke på hvordan det ville vært hvis man begynte med holdningen "det er ikke så farlig"!

Men sutrete passasjerer er ikke til å bry seg om.

Jeg skulle en gang til Brussel, og flyet fra Sola til Amsterdam ble 4 timer forsinket på grunn av at lyset som indikerer nesehjulets posisjon ikke virket. Mange ble irriterte på grunn av en slik filleting, men jeg mener det skulle bare mangle at flyet ikke ble satt på bakken!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pilot er ikke ansvar eller myndighet til vurdere hva som kan flys med av feil. Dette er avgjort på forhånd og er nedfelt i bestemmelser i diverse bøker - godkjent av FAA.

Unntak gis i Minimum Equipment List. Hvis feilen ikke er nevnt i Minimum Equipment List så står flyet til det er reparert.

Oppstår feilen i lufta sjekker piloten Ops manualen. Her står det om flyet må redusere høyde - lande på nærmeste flyplass - osv.

Dette er internasjonale regler og kan ikke overprøves av flyselskap eller andre lokale bestemmelser og ihvertfall ikke av en pilot.

Hvis en feil oppstår, så vil flyets luftdyktighet være likt behandlet og vurdert uansett om det er Kenya - Aeroflot - SAS.

Garantert.

Husker et unntak. Har dere sett filmen om 767 som gikk tom for fuel? I filmen blar teknisk og pilot gjennom Minimum Equipment List. De finner ikke noe om Fuel quantity feil. De mener at flyet er så nytt at fuel quantity feil ikke har kommet med i boka. - Det de glemmer er at feil som ikke er nevnt i boka må fixes. - Flyet tar av og ender opp som glidefly.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du ute å sykler, Øystein!

Før avgang er det MEL som avgjør, det har du helt rett i. Dvs, commander kan ikke ta av med en feil som MEL sier må repareres. Han kan derimot nekte å akseptere et fly som MEL sier "go" på.

I lufta har han ALL myndighet, dvs han kan overprøve "OPS manualen". Han er selvfølgelig ansvarlig for sine beslutninger.

Det finnes forøvrig tilfeller hvor han kan ta av når MEL sier "no go", men da i følge spesielle prosedyrer. Dette varierer fra selskap til selskap. MEL kan også variere fra selskap til selskap, selv for eksakt samme flytype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å være rund i formuleringer i dette forumet. Det er ikke alle som vet hva MEL/DDPG er. Ser ingen hensikt med å ha detalj diskusjoner som bare noen få innvidde skjønner.Men jeg er ikke ute å sykler. En MEL kan gjøres strengere av et flyselskap. Det kan gjøre ørsmå forskjeller. Master MEL/DDPG fra FAA er lik for alle og omhandler samtlige versjoner og servicebulletiner. F.eks Braathens har klippet vekk alt som har med -100 og -200 å gjøre. Master MEL omhandler og andre leverandører av komponenter f.eks Sunburn fuelindikatorer og pre og post servicebulletiner/modstatus. Braathens har klippet vekk servicebulletiner og komponenter som ikke er aktuelle i flyflåten. Det vil jo være håpløst for en stakkar å bla i en MEL en sen kveld og lure på om en servicebulletin er utført på flyet eller ikke. - SAS har sikkert gjort det samme for sine -700. Derfor vil det være forskjell på Braathens og SAS sin MEL. - Selvfølgelig kan en pilot å nekte å gå med en MEL release - det skjer en gang i blant - Han er sjefen, men han kan ikke release flyet utover MEL. Det kan bare teknisk og operativ ledelse gjøre i samråd med Luftfartverket. I praksis så står flyet - prøv å få tak i LV på en søndagskveld.

Ingen piloter i Braathens gjør noe utenom OPS manual. - Men de blir selvfølgelig tilgitt hvis situasjonen har vært så hektisk at de ikke har hatt tid til å slå opp i boka.

- Tror egentlig vi er enige, men runde formuleringer vil alltid være unøyaktige. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Passasjeren ved siden av nevnte til kona at dette var siste gang han fløy med SAS. Heller Kenya Airways for hans del, der kunne de sikkert sakene sine bedre! Folk er så DUMME! Skjønner han ikke at sånt skjer?

Det er da folk er gla i livet sitt når de er så lite taknemmelige på at de følger sine rutiner ass.... Aaaarg jeg blir så forbanna når jeg hører folk som sier slike ting ass. Skal aldri gjøre datt og ditt bare pga av ein teknisk feil. Jeg ville heller følt meg trygger på SAS. Siden de reagerte så raskt og sikkert.

Ufff blir bare litt provisert på slike ting. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image]

------------------

Masse Hilsen

Tor Harald Tessem

http://www.thtessem.com" TARGET=_blank>www.thtessem.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...