Ole Martin Walberg Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 I dag så jeg noe interessant. Fly som er på innflyging til ENGM (inbound SONER eller SLB) når 01R er i bruk, pleier å komme nesten rett over her jeg bor. (i Bærum) Så jeg pleier å se litt opp på himmelen innimellom når det er klart. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image] Men i ettermiddag kl. 1540 ca så jeg noe foruroligende. Det var en Braathens 737 og en Widerøes Dash-8 som var på "kollisjonskurs". [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image] Det så i allefall sånn ut, det virket som om de var på samme høyde, (mellom 3000-5000 fot ca) og 737'n kom mot dashen på skrått bakfra i større fart. (selvfølgelig) Tilslutt ble jeg nesten litt bekymret (!) for 737'n kom nærmere og nærmere, men da virket det som om pilotene hadde fått beskjed om å skifte kurs, for de svingte vekk fra hverandre. Jeg er sikker på at det ikke var noe stor fare for kollisjon, for de var ikke så nærmen, men det så litt skremmende ut allikevel. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Så det jeg lurer på er hvor langt er minimumskravet for separasjon horisontalt? God Jul, Ole Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 I Oslo TMA er det 3 NM seperasjon nå (dvs ca 5.5km). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 22. desember 2000 Premium Medlem Del Skrevet 22. desember 2000 Siden det var jeg som satt med de kan jeg jo fortelle... P.g.a annen tfc, endte de "oppe på" hverandre, for deretter og splittes for visuell innflyging til h.h.v 01L (WIF) og 01R (BRA). Vertikal separasjon var der hele tiden inntil de senere bekrefter at de ser hverandre...kurskorreksjonen kommer av at WIF kan fly mot en kortere finale enn BRA som må gå via 7Nm finale. Helt normalt m.a.o..... God Jul til alle [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Sander Johansen ATCO Oslo ATCC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 23. desember 2000 Del Skrevet 23. desember 2000 Godt at det var deg som var ATC, Sander! For meg er sånt som dette på en måte et â propos til alle som sitter med scannere og tror de vet hva som foregår.... (Ble selv ringt opp privat av en som trodde han hadde _den_ storyen... WIF diverted to avoid buildups.... ) God flight-jul, folx... fly staight and level, if you can! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Kjell. [Endret av Kjell Engkrog 23-12-2000.] [Endret av Kjell Engkrog 23-12-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Martin Walberg Skrevet 23. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2000 Hei Sander. Tusen takk for svaret. Jeg håpte på at du også kom til å svare. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Kanskje du er den rette til å svare på et annet spørsmål jeg har lurt på lenge. Flyene som er på innflyging over her, får de "lov til" å følge standard innflygingskart, eller får de kursene oppgitt av ATC? Og Kjell: her var det ingen bedreviter som satt med scanner, men det er lov å være nysgjerrig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] God jul til alle! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ole Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 23. desember 2000 Del Skrevet 23. desember 2000 Man må jo bestandig stole på flygelederne! Men jeg vet noen som ville ha fått hjerte-infarkt hvis de hadde sett d med WIFen og BRAen!!! De er dauredde for å ta fly men tog derimot er "kjempetrygt"...... Jeg prøver alt jeg kan for å overbevise dem om at det er heller omvendt! Var i Bodø ATCC i vårest og det var betryggende å hilse på de som styrer det hele! Go ferie!!! Hilsen OleMartin hansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 24. desember 2000 Premium Medlem Del Skrevet 24. desember 2000 Stort sett så er det alltid vektorering til ILS....det er enklest og raskest.......for meg og de..........;-) Sander Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 24. desember 2000 Del Skrevet 24. desember 2000 Beklager Ole Martin, var ikke meningen å mistenke deg eller de som er her på noen som helst måte, er bar så forj**** å bli oppringt av en avis som har fått ett 1000-tips, og så er det bare "operations normal".... var ett hjertesukk fra min side, bare.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.