Gå til innhold

Landning på LSGS (SION)


Louis Grube

Anbefalte innlegg

Hei,

 

En av min favorit distinasjoner i Europa er LSGS (Sion/Schweiz)

 

Jeg tok en tur i min "nye" PMDG 737-600 og brukte et chart

for LSGS som jeg fant på nettet (http://home.datacomm.ch/raffael_walther/LSGS_IGS26.pdf).

 

Så vidt jeg kan se er 737 det største fly som er tillatt å lande med på LSGS.

 

Problemmet er at jeg fikk alt for høy fart pga. den steile dessent. I følge chart skal du passere "ALETO" i FL160.(210 kts). "ALETO" er ca 25nm fra LSGS (LSGS befinner seg på ca 1600 FT).

 

Selvom jeg brukte speedbrakes alt det jeg kunne kom jeg opp i 270kts og ca 5000 FT og måtte bare innse at jeg måtte gjøre et nytt forsøk. Neste gang bestemste jeg meg for å passere "ALETO" i FL140 (uf da) og 170kts............men selv med dette endte jeg i 200kts ca 1.5nm før runway. Da klokken var blitt 4 på morgenen og konen lå sur i sengen ga jeg F og gikk til sengs (bare for å få dianosen "gal" av fruen).

 

Noen som vet hvordan man ungår så stor fart med PMDGen ved steil dessent (hva gjør jeg feil)?

Hva er maks rate for dessent egentlig?

Noen som har erfaring fra LSGS?

Skal jeg evt. gi F i chartet og følgen "dalen", hvilket nok ikke er realistisk?

 

 

Takker for evt. svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den er hele 6 grader der, noe som nok er i meste laget for en 737 (husker ikke det eksakte tallet) Prøvde en gang ILS på London City (5.5 grader)med 737-600 og ved å etablere på glideslope med flaps 40 og Vref +10 samt hjul ute gikk det relativt greit. Justerte bare farten underveis på glideslope slik at jeg endte opp med en angle of attack på litt over tre grader om jeg ikke husker feil. Men nå skal det sies at dette ikke gjøres i virkeligheten! De største flyene som får lov å lande på LCY er vel Fokker 70 og BAE146.

 

Happy landings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største flyene som får lov å lande på LCY er vel Fokker 70 og BAE146.

 

A318 og ERJ170/175 blir også sertifisert for landing på LCY og flyplasser med tilsvarende GS.

A318 får modifisert styresystemet, er noe med flapssettings ol som endres kontra resten av A32X-serien.

 

Som Kevin antyder, en 737 er ikke sertifisert for slike innflyvninger, husker ikke max GS nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...