Gå til innhold

FMS og FMC


Karl Andreas Olssøn

Anbefalte innlegg

Jeg tror at FMS er Flight Management System, mens FMC er Flight Management Computer. FMCen er det to av, de sitter mellom pilotene med en ved hvert sete. FMS er hele systemet som integrerer autopiloten og resten av systemene i hele flyet. FMCen bruker man til å lage en elektronisk flightplan som den deretter sender til autopiloten. Man kan programere inn alle waypoints (intersections, NDB, VOR) man skal fly over for å komme seg til destinasjonen. Jeg tror man kan la FMCen fly flyet helt selv, minus take off. FMCen får beskjed om flyets vekt, fuel, farter etc. fra FMS...tror jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god beskrivelse av FMS, synes jeg. Her kommer litt flere opplysninger.

FMS er som du sier Flight Management System, og består av:

Flight Management Computer (FMC)

Autopilot/Flight Director System (AFDS)

Autotrottle (A/T)

Inertial Reference System (IRS)

Hver av disse komponentene er et uavhengig system, og hvert av systemene kan brukes hver for seg, eller i flere kombinasjoner. FMS-begepet er samspillet mellom disse enhetene som utfører automatisk navigasjon (hvor også lasergyroer og kanskje GPS spiller en viktig rolle), mulighet for input gjennom systemene (MCP), ytelseskalkulasjon og motorstyring.

FMC'en er "hjertet" i FMS. Den inneholder flyets data (vekter, motorytelser, mv) og navigasjonsdatabasen. Den er også regneenheten som for eksempel finner ut når flyet kan/vil være på forskjellige punkter til angitte høyder og med riktig hastighet, hva som er ideell høyde og når nedstigning må starte ut fra den flight plan som er lagt inn av flygerne, i kombinasjon med forhåndsprogrammerte rutesegmenter (RNAV og SID/STAR) i navigasjonsdatabasen. Kort sagt - den kan beregne en såkalt optimum flight. Beregningene gjøres kontinuerlig og sendes til autotrottle, autopilot og flight director.

Flight Management Systemets kontroll- og informasjonspaneler er:

MCP - Mode Control Panel ("autopilotpanelet"),

EADI (Attitude Director Indicator) foran hver pilot

EHSI (Horizontal Situation Indicator) foran hver pilot

CDU (Control Display Unit) for hver pilot - som du beskriver som en for hvert sete. Det er på denne enheten pilotene programmerer ruter og blar seg fra "side til side" i FMC for å legge inn eller endre verdiene.

Thrust Mode Display (som du finner på Boeing 737-400/-500 over motorinstrumentene), som forteller hvilket mode autotrottle er i. Dette kan være T/O, G/A, Climb, Cruise (CRZ) osv.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 15-12-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...