Lars B. Frostad Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Når det gjelder Airbus vs Boeing er det selvsagt som oftest for store kostnader, dersom selskapet allerede bruker en stor B737-flåte - med mindre de vil operere både Airbus og Boeing. Men se på f.eks. flyselskapet Air Berlin, som kun har Boeing i stallen (de har 46 stk. B737 i stallen, hvorav hele 38 stk. B737-800..). Air Berlin skal over de nærmeste årene få levert ikke mindre enn 60 stk. A320. Så da blir det ikke lenger synonymt å sammenligne en B737-800 med winglets og Air Berlin lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Når det gjelder Airbus vs Boeing er det selvsagt som oftest for store kostnader, dersom selskapet allerede bruker en stor B737-flåte - med mindre de vil operere både Airbus og Boeing. Ikke nødvendigvis. Det hele har med antall å gjøre. Se på BA, NW, LH, UA, AF og US, her var det snakk om såpass store flåter at de ekstra kostnadene overgangen medfører blir mindre enn det de sparte på å gå for Airbus. Det samme med Air Berlin. Hadde Ryan Air fått en bedre deal av Airbus hadde de nok vendt ryggen til Boeing med en gang. Det er med god grunn at Ryan Air får sine 738 med opp mot 40-50% rabatt.... (det er i alle fall såpass store rabatter det versert rykter om) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Jeg beveger meg litt bort fra topic, men et spørsmål til Torbjørn: Vi har til og med begynt med single-engine taxi for å spare fuel... og det er ikke mer enn 30-40kg maks, men tilsynelatende virkningsfullt. Men jeg er spent på hva maintenance kommer frem til mtp brakewear, torque på understellet osv... Interessant. En ytterligere faktor for å ta ut mer (eller riktigere - mindre fuel) er jo ikke å bruke packs under taxi og T/O. Vet du noe om bleed/packs på 737'ene hos dere i "normale" værforhold? Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Både for Airbus'ene og Boeing'ene har vi packs off som standard for takeoff, men vi slår dem ikke av før line-up, og de settes på etter thrust-reduction. Men frem til det (under taxi), har vi dem på, ellers blir det fort veldig ukomfortabelt baki. Ved stand, slår vi dem gjerne av, men det er mer på grunn av støy utenfor enn en mikroskopisk fuelbesparelse. Men jeg lurer litt på hvordan pack-valve'ene holder over tid. Foreløpig har vi ingen spesielle opplevelser, men jo oftere vi slår av og på et system med slikt trykk i, jo mer slites det jo... Men Nav/Performance folka sier at begrunnelsen for packs off takeoff's sies å være 20-30 graders reduksjon i EGT som sies å ha stor innvirkning på engine-life, og ikke fuel-savings. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hva med bleed? Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Bleed forblir på. T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Ellers kan man ta med i samme slengen; Air India har bestillt ikke mindre enn 43 stk. nye Airbus-fly (verdi: 2,2 milliarder). Lavprisselskapet "IndiGO" har fast ordre på 100 stk. A320, og selskapet Kingfisher (også Indisk) har bestillt både A350 og A380. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Air India har bestillt ikke mindre enn 43 stk. nye Airbus-fly (verdi: 2,2 milliarder). Lavprisselskapet "IndiGO" har fast ordre på 100 stk. A320, og selskapet Kingfisher (også Indisk) har bestillt både A350 og A380. Det som skjer i India er ganske interessant. Her har vi et land med rimelig dårlig utbygd infrastruktur for flyvning (innenlands) og noen få selskaper som det har vært lite konkurranse mellom. Men så plutselig blomstrer det hele opp, og noe så voldsomt i tillegg. IndiGO starter opp nå, og Kingfisher begynte flyvninger for under et år siden. Men det mest utrolige er at de nå ekspanderer så voldsomt. At et helt nytt selskap (Kingfisher) bestiller A380 sier vel sitt... Blir interessant å se hvordan flyplassene i India greier å håndtere trafikken som kommer... Sidenot: Air India har bestilt 20 787-8 og kommer til å ta en rekke 772LR/773ER, og Jet Airways har bestilt 10 773ER. Store ordre går til begge sider. Blir bare spennende å se hvordan de nye selskapene greier seg, og markedet faktisk dukker opp. En ting er sikkert, India har et stort potensiale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Ja det er ingen tvil om, at flyprodusentene kommer til å vende hodet i større grad mot India og Østen generellt. Når selskapene der begynner å vokse, så skjer det nærmest i eksplosjonsartet fart. Dette vi ser nå, er jo bare starten på et enormt voksende marked. Ingen tvil om at det skal bli spennende å se utviklingen i disse landene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.