Michael Olesen Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Hej alle, Jeg har luret på hvordan fly er opdelt efter categorier. Jeg mener der er noget der hedder categori A,B,C,D osv. Er flyene opdelt efter størrelse, og hvilke fly er i hvilke categorier ? Er der en liste/oversigt tilgængelig et sted på nettet ? På forhånd tak... ------------------ Mvh. Michael Olesen michael@olesen.as SAS253 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Are Høglund Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 Hei ! Svaret er som følger : Fly er delt inn i cat A-D avhengig av Vat = Velocity at threshold(hast over terskel)denne er basert på 1,3 * stall speed i landingskonfigurasjon (Vso eller Vsl) CAT A < 91 Kts IAS CAT B 91 eller over men mindre enn 121 Kts IAS CAT C 121 --------------"--------- 141 Kts IAS CAT D 141 --------------"----------166 Kts IAS Jon Are Høglund Snart CPL MEL IR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 Noen ganger er det forskjellig Decision Height/Minimum Descent Altitude med de forskjellige kategoriene. Saa hvis jeg flyr en Cessna 182RG saa kan jeg vaere i kategori D hvis jeg flyr fort nok selv om 1.3 x 37 KIAS er 48 KIAS (kategori A). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 Hei! Vil du holde 141-166kts på threshold med en Cessna 182RG?Du skal ha flaps ute,hjula nede og være i en posisjon til å lande...... Poenget er at du vanligvis har lavere minima på en approach med kat.A kontra B,C og D og derved har du større muligheter til lande ved marginale værforhold. MVH Hans Petter ------------------ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 Litt mer info for Michael. Jeg tok dette ut av AIM (USA regler). If it is necessary, while circling-to-land, to maneuver at speeds in excess of the upper limit of the speed range for each category, due to the possibility of extending the circling maneuver beyond the area for which obstruction clearance is provided, the circling minimum for the next higher approach category should be used. For example, an aircraft which falls in Category C, but is circling to land at a speed of 141 knots or higher should use the approach category "D" minimum when circling to land. http://www.faa.gov/ATpubs/AIM/Chap5/f0504008.gif"'>http://www.faa.gov/ATpubs/AIM/Chap5/f0504008.gif" TARGET=_blank>http://www.faa.gov/ATpubs/AIM/Chap5/f0504008.gif Vi bruker approach speed og ikke VAT. Det er derfor det ikke er saa uvanlig aa fly en C-182 i Kategori B eller C. D er litt overdrevet...:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.