Gå til innhold

Mikrofly fra Italia


Pål Martin Olsen

Anbefalte innlegg

Skal begynne på mikrofly teorikurset nå i høst, og har da lyst til å kjøpe meg et fly hvis jeg etterhvert klarer å få lappen. Har lyst på et fly som kan lande på vann. Har funnet et fly som jeg inbiller meg kan passe meg perfekt. Det ligger i Italia og da lurer jeg på om det er mye styr med å importere fly fra utlandet? Er det noen som kan si noe om hvordan disse er å fly? Link Hva må man regne med å betale for et ok fly? Har vært oppe i en Flight Design CT2, den var jo helt rå, men tipper det går litt over mitt budsjett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. En spirende mikroflyger!! ""

 

CT2k og andre fantastisk flotte mikrofly av lignende konstruksjon har vel én ting felles: De er like fantasifullt dyre alle sammen... ""

 

Hvis du tror den havner over budsjett, så er det stor sjanse for at den gjør det...

 

Her til lands så må man regne med å gi 150k og oppover for en brukbar brukt to-seter, og for pene og populære maskiner så kan man regne med å gi over 200k... For flotte maskiner havner man fort over 300k...

 

Å importere fly, både nytt og brukt pleier vel ikke å medføre de store vanskelighetene, men det er viktig å forsikre seg på forhånd at Mikroflyseksjonen sin Tekniske Komité vil typegodkjenne flyet dersom flytypen ikke har vært i Norge tidligere. Det er jo noen krav til mikroflyene, og disse må følges for at du skal få den inn som mikrofly.

 

Videre er det jo også viktig, dersom flytypen er godkjent, at det aktuelle flyet ikke er for tungt til å godkjennes. Siden det her er snakk om en amfibie/sjøfly, så er maksimal tomvekt begrenset til 325 kg...

 

Om du er spesiellt interessert i flyet du linker til, så ville jeg sjekket med selgeren hva tomvekten på flyet er, og ved event. kjøp satt en klausul om at flyet faktisk er så lett som eieren påstår, slik at du ikke binder deg til å kjøpe et fly du ikke får brukt som mikrofly her hjemme pga. overvekt.

 

FØR du kjøper så må du også ta kontakt med Mikroflyseksjonen for å sjekke de tidligere nevnte tingene ang. typegodkjenning.

Det hjelper lite om flyet er lett nok dersom Teknisk Komité ikke godtar flytypen av andre årsaker.

 

Sist men ikke minst: Husk at en kjøretur til Italia for å hente flyet også koster litt....

 

Håper dette var til litt hjelp, og lykke til!

 

Mvh.

Kenneth G. Sørensen

Nordre Vestfold Mikroflyklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kenneth!

Hadde håpet på å komme et stykke for 150', men det frister jo ganske mye med et CT2k eller tilsvarende. Må sjekke litt ang fly, så tar jeg kontakt med NAK når det er aktuellt. Hvor lang tid må man regne før man får lappen? Begynner på intensiv teorikurs i slutten av okt, hadde håpet å kunne fly til sommeren... En ennen ting, hvor langt kan man egentlig fly med et mikrofly? Er en tur på 2-300 km ok? Sikkert forskjellig fra fly til fly, men helt generellt...?

 

Siste ting, bør man gå for en fire-takter? Er fly med 4-takter veldig mye dyrere enn 2-taktere?

 

Thanks!

 

PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kenneth!

Hadde håpet på å komme et stykke for 150', men det frister jo ganske mye med et CT2k eller tilsvarende. Må sjekke litt ang fly, så tar jeg kontakt med NAK når det er aktuellt.

 

For all del.. Man kommer et stykke med 150k, men noen CT2 o.l. blir det ikke... ""

 

Hvor lang tid må man regne før man får lappen?

 

Det kommer an på hvor intensivt du har råd til å fly det, og ikke minst tilgangen på instruktør, osv.. Du må ha minst 25 timer for å fly opp...

 

Begynner på intensiv teorikurs i slutten av okt, hadde håpet å kunne fly til sommeren...

 

Det burde normalt være problemfritt... Jeg begynte flygingen i oktober, og tok oppflyging i juli, men hadde en pause på 3 mnd før oppflygingen pga. bygging av fly. Jeg fløy ikke så intensivt som jeg kunne ha gjort..

 

En ennen ting, hvor langt kan man egentlig fly med et mikrofly? Er en tur på 2-300 km ok? Sikkert forskjellig fra fly til fly, men helt generellt...?

 

De fleste mikrofly jeg vet om er i stand til å fly så langt, eller mye lengre..

 

 

Siste ting, bør man gå for en fire-takter? Er fly med 4-takter veldig mye dyrere enn 2-taktere?

 

Thanks!

 

PM

 

Et fly med firetakter ER dyrere ja, men det betaler seg selv over tid med lavere drivstoff-forbruk, og lengre levetid på motoren. Har man råd, så bør man gå for firetakter.

 

Har selv flydd med totakter i et år nå, og selv om jeg stort sett er fornøy med motoren så er forbruket høyt, levetiden på motoren kort, og støynivået ganske høyt.

Vi har derfor kjøpt en firetakter som vi skal montere inn (venter bare på deler).

 

Mvh.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert takk skal du ha!

 

Vet du noe om bygging av eget fly?

 

Litt... Har restaurert eget fly fra bunnen av (Rans S-6ES), og assistert en god del under både bygging og trekking av et trefly.

 

Hva man kan spare på det og hvor lang tid man må beregne?

 

Vel, man sparer ikke tid iallefall... "" Fordelen med å bygge selv er jo at man kjenner flyet sitt ut og inn når man er ferdig, og man får muligheten til å sette et personlig preg på det slik at det ikke er likt alle andres. Det å bygge et fly tar tid, og er selvsagt ikke man bør legge hastverk i...

 

Fly som f.eks Rans S-6 (ramme trukket med duk) kan man regne med å bruke 800-1.000 timer på, det samme på halvferdige komposittfly, mens trefly kan man beregne det tredobbelte på...

 

Kan enhver id##t gjøre dette ""

 

Vel... Har du ti tommeltotter så ville jeg nok ikke satset på et byggesett, men noe ferdig, enten nytt eller brukt.. De færreste byggesettene er veldig krevende å sette sammen, men om du sliter med ikea-møbler så bør du ligge langt unna... ""

 

I de fleste klubbene er det ofte folk som har bygget fly, og som er villige til å hjelpe til om man har problemer, og ofte så er det lurt å la noen stikke innom i ny og ne for å bidra med konstruktiv kritikk og et ekstra hode...

 

Hvordan er det med oppbevaring av fly f.eks om vinteren? Ser for meg et lite problem rundt det å få plass til det innendørs..

 

De aller fleste har flyene sine i hangar, enten skikkelig hangar, en låve, et stort telt, osv... "Telt-hangarene" er veldig populære, og brukte telt får man titt og stadig kjøpt relativt billig (rundt 10-20k).

 

Om man ikke har tenkt til å bruke flyet på vinteren så er det som oftest en enkel jobb å fjerne vingene for å lagre flyet i f.eks en garasje.

 

Nå skal det nevnes at med varmedress eller varmeapparat så er vinteren den desidert beste sesongen å fly i, når det er vær til det. Lufta er mye roligere på vinteren... ""

 

Å la flyet stå ute er det dårligste alternativet, både sommer og vinter... UV-stråler tærer på både duk og farger, og vær og vind tærer på alt...

 

Ser jo at du er fra Lillehammer.. Litt øst for Lillehammer så er det ei flystripe i skogen, hvor det iallefall står to private mikrofly, og hvor man såvidt jeg vet holder på å bygge en ordentlig hangar...

 

Er en kar fra Lillehammer som tar flytimer i vår klubb for tiden. Kan sikkert sette deg i kontakt med han om du vil ha mer info om det spirende miljøet der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kennaeth!

 

Jeg er veeeeeldig interessert i å komme i kontakt med flere spirer her oppe """" Visste ikke at det var noen som drev med det, selv om jeg har sett et fly som fyker over her en skjelden gang. Vet du noe mer om den flystripen øst for lillehammer? Kan ikke skjønne hvor den er... Men det skal jeg undersøke.

 

Jeg er på mailadresse shellboots@hotmail.com som, er også på MSN på denne adressen. Takk så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang stripe med andre ord for f.eks. mikrofly og seilfly, og eventuelt småfly? Hadde jo vært et godt tilskudd om man fikk seilflyaktivitet dit også, så man kan fly til Lillehammer fra Elverum og lande halvveis for å fly tilbake igjen ""

 

Vel.. Tatt i betraktning at stripa ligger i skogen, så ville jeg tenkt meg om før jeg landet med et seilfly der... Man kunne fort endt opp med en orginal "clipped wing" variant..

 

Det er nemlig trær på begge sider av stripa, og de som ryddet plass til ei stripe hadde nok ikke seilfly i tankene...

 

...og det kan jeg jo igrunn skjønne.. Den tanken hadde neppe slått meg heller.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket etter den med "Google Earth" og "Norge i bilder" tidligere, men dessverre så ligger plassen i et område med veldig lav oppløsning, så det er knapt nok mulig å se at det er noe der...

Plassen er merket som flyplass i "Norgesglasset", men dette er da kart, så det er lite detaljer som kommer frem der...

 

Hadde planer om å besøke plassen "by air" iløpet av høsten, men så langt så har det ikke passet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er endurancen på en Rans S-6 ca? er det mulig å "leane" motoren? er det mixture hendel på de fleste microfly osv?

 

Skoler på PPL selv har ca 35 flytimer ikl 2:20 solo ""

men har nesten vært stopp her i nord pga drittvær leeeeenge...uff...

 

Hva er max crosswind komponent for Ran`s s6?

(var forresten på Torp 5-8sept) Vekt og balanse refresher kurs i et klasserom i WF hangaren "" nice flyplass ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er endurancen på en Rans S-6 ca?

 

ca. 3-6 timer, avhengig av om man har to eller firetakter, og hvor fort man cruiser...

 

er det mulig å "leane" motoren?

 

De vanligste totakterene har ikke den muligheten, hvilket f.eks i mitt tilfelle (Rans S-6ES m/ Rotax 582) begrenser høyden til ca. 6.000 ft... Firetakterene har som oftest forgassere som automatisk kompenserer for høyden (Auto-mixture)..

 

Har jo en firetakter stående (Jabiru 2200A), med auto-mixture (som jeg har veldig lyst til å se hvor langt strekker seg. Har noen noe O2 å låne meg?""), som jeg bare venter på noen deler for å kunne starte installasjonen....

 

er det mixture hendel på de fleste microfly osv?

 

Nei, jeg har ennå ikke sett et mikrofly med mixture-hendel. Som nevnt, så har de enten ikke muligheten, eller så er det automatisk...

 

Skoler på PPL selv har ca 35 flytimer ikl 2:20 solo ""

men har nesten vært stopp her i nord pga drittvær leeeeenge...uff...

 

[*********] happens... "" For håpe været stabiliserer seg litt snart... Blitt lite flyging på meg også i det siste.. Enten jobber jeg, eller så er det drittvær.. ""

 

Hva er max crosswind komponent for Ran`s s6?

 

Manualen er faktisk litt utydlig på det punktet, siden den kun sier at flyging i vind over 30 kts har blitt gjort, men at det kun anbefales for å komme seg ut av en situasjon, ikke lage en...

 

Når det er sagt, så har jeg landet i 25 kts ren crosswind med en instruktør i høyresetet. Spennende, men ikke kjempevanskelig...

Hadde bare et par timer i boka den gangen...

 

S-6'en er veldig snill i crosswind... ""

 

(var forresten på Torp 5-8sept) Vekt og balanse refresher kurs i et klasserom i WF hangaren "" nice flyplass ""

 

Åja? Blir dere sendt så langt for å delta på kurs?

Dårlig gjort... Det lengste jeg har blitt sendt er AMS... ""

 

Joda, Torp er en fin liten flyplass... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...