Gå til innhold

MIn første tur på Vatsim


Jan Arne Sjøholt

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg tatt min 1ste tur fra ENBO til ENVA. Desverre var der ingen på ATCèn "". Men jeg møtte en som fløy ENGM til ENVA, og etter ServInfo skulle vi lande med 3 min mellomrom. Nå er jo ikke jeg så kjent med dette, siden jeg har kun brukt ATC i MS, så jeg skulle ha planlagt turen bedre, skulle nok ha brukt GRK på RWY09 men jeg min tosk kom inn på TRM, den ligger vel ved kafeterian i flyplassbygget "". Den andre piloten var allerede på ILSèn og dermed måtte jeg avbryte og fly manuelt...jippi..så visste det seg at ene motoren ikke var aktivert(gikk bare på tomgang) så jeg plagdes litt med å holde rett høyde, men klarte å lande....ser fram til å fly med operativ ATC...håper ikke det blir lenge til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Jan!

 

Det var meg du møtte ved ENVA... ""

 

Synes du ikke gjorde det så "gæli" jeg! Første turen er alle litt smånervøse og anspente, og dermed er det fort å gjøre noen feil!

 

Det beste tipset er å kjøre en "Descend Briefing" når man er på cruise. Jeg pleier på slike innenlandsturer i Norge å ta en liten briefing ca. 20-30 nm før T/D (Top of Descend - Starten på nedstigningen fra cruise). Men når jeg flyr til destinasjoner for første gang, blir det gjerne 50-80nm før, tilfelle det er noe jeg stusser på som jeg ikke har sett før. Når man gjør det, så slepper man som oftest store overraskelser!

 

Anbefaler deg på det sterkeste å ta med det deg kart på tur. Her ser du kartet jeg brukte i dag til ILS/DME 09 på ENVA:

 

[image]http://i5.photobucket.com/albums/y173/havsol/018578cf.jpg[/image]

 

(Dette er et .jpg bilde av kartet, så kvaliteten er ikke enestående "" Jeg har selv dette, og alle andre kart i .pdf og skriver dem ut.. da er kvaliteten 100% perfekt)

 

Du kan få tak i AIP kart for hele Europa her gratis (krever registrering) Du kan registrere deg her

En liten oversikt over andre kart, finnes her

 

Kartet som jeg har brukt som eksmpel over *kremt* får jeg ikke lov å opplyse om hvor jeg fant, beklager...

 

Ellers er det bare å spørre hvis det er noe, alle på VATSIM hjelper hverandre ""

 

 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe Jeppesen - Instrument Rating Manual , den vil du lære enormt mye av... dette er altså en bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å lete etter kart, men de er ikke så lett å finne, prøvde gjennom VACC og der skulle det være noe kart, men jeg fant ingeting, har hatt alle ILS kartene fra før. Brukte de og hadde akrt over alle VOR/NBD? over hele landet på et å samme kart med routing gjennom Norge, men de finner jeg ikke lengre....må se etter de på nytt igjen, men tror nesten de er kastet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke jeg så kjent med dette, siden jeg har kun brukt ATC i MS, så jeg skulle ha planlagt turen bedre, skulle nok ha brukt GRK på RWY09 men jeg min tosk kom inn på TRM, den ligger vel ved kafeterian i flyplassbygget "".

TRM ligger på en fjellknaust like nord for flyplassen, terminalbygningen ligger sør for rullebanen, men godt gjettet. ""

Uansett ønsker jeg deg velkommen til VATSIM, håper du får noen flotte flytimer der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...