TOS Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Cahtay Pacific flygaren Dave Shaw, omkom i eit element rake motsetningen av sitt yrke. Under eit dykk til Bushman Hole i Afrika, fann han levningane av ein 20 år gamal dykker som hadde omkomme ti år tidlegare. Han prøvde å få med seg levningane av Deon Dreyer. Shaw settep å dette dykket ny dybderekord i djupdykking med heillukka rebreather system, 270 meter. Han gjekk etter ei tid attende til Bushmans Hole for å hente opp levningane av Dreyer. Men han gjekk inn i medvitslaus tilstand pga CO2 forgiftning og omkom under forsøket. Les meir om saka her: Bushmans Hole Body Recovery Siter
T. Paulsen Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Northern Cape province of South Africa and the third-deepest freshwater cave known to man. Er det ikke et sted som er veldig veldig dypt i Norge også a? Siter
Werner Rafteseth Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Og jeg som syns 60 meter var alt for dypt.. værste dybderusen jeg har vært med på Siter
Timmy Brandt Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Er det ikke et sted som er veldig veldig dypt i Norge også a? Det er et sted ved Mjösa som er 468m, som er mellom Gjövik og Kapp. Dessverre ligger det på 2:e plass, fordi Hornindalsvatn er med sine 514m, det dypeste stedet. Siter
Gjest Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 regner med at dere snakker dypeste ferskvann nå. hadde dere snakket saltvann og dybder hadde de dybdene dere snakker om vært minimale sognefjorden: 1308 meter på det dypeste. Jan Roar Rød Siter
TOS Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Skrevet 28. juli 2005 Djupaste ferskvatn i noreg ligg vel rundt 550 meter. Werner: Kva gassblanding nytta du til 60 meter? Siter
Werner Rafteseth Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Dykka med vanlig luft. Den blir ikke giftig før ved 70-76 meter om jeg ikke tar farlig feil... gikk i hvertfall fint Hele 5 minutter bunntid Siter
TOS Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Skrevet 28. juli 2005 Ehmmm... vanlig luft (21% blanding) vert giftig ved 66-68 meter etter det eg lærte på TDI Basic Nitrox kurset. Ikkje for å kritisere Werner, men eg vil seia at det er nokså lite gjennomtenkt å dykke til dei dybdene på vanleg luft. I allefall om du ikkje har dekompresjonsgassar. OG du skal ha utstyret. Enkeltflaskerigg er direkte livsfarleg på dei dybdene der. Berre sånn litt info Hehe meeen du.. var det noko liv der nede? Skal sjølv ned på 45 meter i kveld. Skal undersøke litt tilstandar på vrak i området her. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Selv lærte jeg 76 meter på CMAS kurset. Nå skal det sies at jeg IKKE er sertifisert for de dybdene, men hadde litt teori først ligger et vrak fra sent på 80-tallet der, ikke langt fra Torvika. Pastan. Dykka med 2x15 liter med 200 bar, lånt av aquanaut undervannsklubb. Min gamle instruktør dykka til 80 meter med vanlig luft. Han så ikke så mye på dybdemåleren. Vet ikke hva som skjedde, men det gikk visstnok ikke helt bra.. men overlevde gjorde mannen Siter
TOS Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Skrevet 28. juli 2005 Okai. Eg har heller ikkje utdanning til dei dybdene, men på Nitroxen lerte me at me skulle ha Trimix blanding om me skulle djupare enn 55 meter. Dette for å hindre for høgt partialtrykk på oksygenet, noko som kan verta litt i farlegaste laget for oss dødelige Meeen no er det på tide å hiva seg i dykkebilen og komma seg av gårde. Ha ei fin helg Werner og sjå om du får deg eit par flotte dykk Siter
Werner Rafteseth Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 på Nitroxen lerte me at me skulle ha Trimix blanding om me skulle djupare enn 55 meter. Blande i litt helium så fungerer det vel fint har ikkje Nitrox kurs, så kan ikkje noke om det. Min bror dykka til 80 meter under et oppdrag og brukte helium som blandingsgass. Artig å høre han når han kom opp igjen Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jaja, det fine med uansvarlige dykkere er jo at de som oftest bare tar livet av seg selv... Er verre med bilister og piloter... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.