Gå til innhold

Helipadlandinger


Anders Madsen

Anbefalte innlegg

Hei! Det bygges for tiden en helipad hos min nabo, sykehuset, og jeg lurer på hvordan man lander på en slik. Brukes det noen form for NavAids eller ILS, eller brukes bare VFR?

Dessuten lurer jeg på om det i FS 2000 finnes landbare helipads?

Alle mine forsøk på å lande på bygningstak ender (som dere sikert vet) med et nytt nummer for ulykkesstatistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har laget flere scenery med helipads.Ullevål Sykehus,NLA-SIA,

Verdens Ende Heli-og Sjøflyhavn,Oljerigg og Hangarskip i Ytre Oslofjord med eskortefartøy med helipads.

Charlotte Korsnes har laget Oslo med helipad på Regj.bygget.

Det scenery heter Normac_4 og finnes i filbiblioteket her på flsim.no.

På mine hjemmesider finner du de andre scenery.

MVH Jan Iversen

Screenshot ullevål: http://w3.kvalito.no/jansim/Linkside.htm"'>http://w3.kvalito.no/jansim/Linkside.htm" TARGET=_blank>http://w3.kvalito.no/jansim/Linkside.htm

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn!

Innflyging til en helipad kan selvfølgelig utføres v.h.a et radionavigasjonshjelpemiddel (NDB) hvis dette er installert i tilknytning til pad'en og er en del av en godkjent innflygingsprosedyre, men siste del av innflygingen og landingen foretas selvfølgelig visuelt. Nå vet ikke jeg hvor bevandret du er i terminologier og prosedyrer, man la oss for enkelhets skyld si at fra 200 fots høyde må du ha visuell kontakt med landingsplassen.

Å lande helikopter med MSFS er en vanskelig affære, siden en faktisk er frarøvet så godt som alle visuelle referanser.

Når en skal lande et helikopter, er en avhengig av skråsikt med tildels bratt vinkel slik at en har noe å feste blikket på i nærheten av helikopteret, samtidig som en har referanser sideveis. Dette for å få inntrykk av høyde over bakken samt laterale, horisontale og vertikale bevegelser. I FlightSim har en ikke slike referanser, og da er det lettest å benytte seg av "Run on landing" (maskinen landes med fart framover, 15-20 kts), hvilket betyr at en er avhengig av å ha et område som er stort nok for slike operasjoner (rullebane, gressmatte e.l.). En slik landing på en helipad ville nok være en særdeles utsikker gesjeft, og i særdeleshet hvis det dreier seg om et sykehustak eller en oljeinstallasjon.....

Prøv også å sette "view mode" slik at du ser maskinen fra siden, kanskje en normal landing blir lettere da.

Good luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder landinger på helipader,så vet ikke jeg om noen som har noe form for navaid her i landet.Vi flyr visuelt inn til alle de padene jeg har landet på i alle fall.Nå varierer gjerne metodene man bruker fra sted til sted og fra helikopter til helikopter.Men å lande på en pad er ikke vanskeligere enn en hvilken som helst annen landing med helikopter.Uansett må man ha referanser,fremover og til siden for å korrigere speed og drift.Normalt er en pad landing ikke noe steep approach, rundt 5grader,vertikale landinger fra høyde en noe man som regel vil unngå (motorkutt,settling with power).

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Helt enig, Hans Petter, en helipad landing er ikke vanskeligere enn landinger andre steder, snarere tvert imot dersom en sammenligner med landinger ute i terrenget, med ujevnt underlag, liten plass, trær, kraftlinjer, tung last o.s.v.

Men, helikopterlandinger med MSFS (Microsoft Flight Sim.) er ganske "tricky", siden tilstrekkelige visuelle referansene er så godt som uteblivende.

Når det gjelder NAV-aids på helipad'er, tenkte jeg på installasjoner i Nordsjøen, der langt de fleste er utstyrt med NDB. Nå er det nok også slik at disse ikke er klassifiserte som "helipads", men som "helideck". Beklager misforståelsen.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere svarer, karer !

Jeg hadde håpet jeg kunne foreta noen form for instrumentlanding, da det sant nok er veeeldig tricky å lande et helikopter i FS2K.

I andre simulatorer (Janes Apache Lonbow, eller apache/Havoc)

foretas landinger fra hover, og er nok litt enklere simulert enn i MSFS. Disse helikopterne har dessuten, som jeg har forstått, "fly by wire" teknologi som forenkler de fleste manøvre.

Jeg blir forresten veeeldig imponert når jeg bivåner helikopterlandinger ved nevnte sykehus. De får det til å se enkelt ut. (De har hittil brukt en grusbane for fotball, alternativt en parkeringsplass ved skolen): De ser ikke ut til å korrigere i det hele tatt, bare flyr rett inn og ned.

Anders (Mo i Rana)

PS ! Vil bare "lobbyere" for running rabbit som scenario ved Røssvoll flyplass. (ENRA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Jane`s helikopter er mer korrekt enn M$- Disse har vært håpløse siden M$ startet med helikopter. Kvaliteten gjenspeiler seg på bl.a. Learjet. Har virkelig noen beta testere hos M$ prøvd å lande denne og helikopter?? Ser ikke sånn ut.

Snakket med en med privatfly sert som hadde fått lov til å prøve Puma helikopter på cruise og hover. Det var lett. Er sikker på at moderne teknologi (gyroer) gjør det mye enklere enn det som blir simulert i M$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg mener at helilandinger i FS2K er vesentlig lettere enn i FS98.Men jeg har sikkert mangfoldige hundre landinger med Heli under alle typer forhold i FS.Lande fra hover er selvfølgelig det vanskeligste.Når det gjelder utsyn, anbefaler jeg HUD-paneler.

Jeg tror at dette er en treningssak som alt annet.

Jeg anbefaler en SeaKing med meget gode egenskaper i FS2000.Den lastes ned fra flightsim.com, søk på Sea King. Eller fra mine hjemmesider.

MVH Jan Iversen

http://w3.kvalito.no/jansim/Download.htm"'>http://w3.kvalito.no/jansim/Download.htm" TARGET=_blank>http://w3.kvalito.no/jansim/Download.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som Magne sier så har jo installasjoner i Nordsjøen og andre steder gjerne en NDB,samme finner en på større skip som har helidekk.Tror frekvensen på de fleste NDBene er 318 (så vidt jeg husker).Det er ikke ofte de er slått på,så det må man be om.Vi som flyr Sea-King har to radarer til å hjelpe oss med,og gjør innflygingene til plattformer og skip ved hjelp av disse.Navigatøren lager da en approach der og da som passer.Vi flyr faktisk IMC ned til 125ft.

Når det gjelder å sammenligne helikopterflyging i foreks FS2000 med helikopterflyging i virkeligheten så er det selvsagt to forskjellige saker.Når du hovrer et helikopter MÅ du ha referanser alle veier,det har du ikke i flysimulatoren.Det går ikke å bare se rett frem.Når du flyr ("cruiser") er det stort sett som å fly et fly.Det er vanskelig å lage en virkelig god helikoptersimulator på grunn av dette med referanser.

Som Øystein sier så har moderne helikoptre bra med stab funksjoner,MEN det er stort sett det samme å hovre en HUEY eller en Jet-Ranger, som å hovre en Sea-King som har et bra stab system (synest no jeg da med den erfaringen jeg har med typene).Jeg kan love at det å hovre et helikopter første gangen er en krevende sak,og er slett ikke lett uansett hvor mye en har fløyet fra før av vanlige fly.

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For å unngå interferens, har installasjonene i Nordsjøen forskjellige NDB-frekvenser. Den jeg sitter på nå (Mærsk Giant/ LF4Z) har 561 kHz.

Da jeg for 11 år siden fikk prøve Sea Kingen (reg. nr. 062) under mitt opphold på Bjørnøya, ble jeg svært overrasket over hvor stabil den er. Med min lille erfaring den gang, og med Bell 206 Jet Ranger "i hendene", var det en veldig rar følelse å sitte i hover i 3 knops vind nesten uten å bevege stikka. Sammenlignet med de fire andre typene jeg har utsjekk på, er min personlige oppfatning at Sea Kingen nok er den letteste å hovre, siden den er så stabil. Jeg har også såvidt kusket en Bell 212 (LN-OLK) en gang, og det føltes som å ha på seg et par kalosjer nr. 60.

Det jeg lot meg imponere mest av ved 062, var autohover og auto- transition systemet. Det må jo være til uvurderlig hjelp for dere under pick-up skulle jeg tro, Hans Petter.

Hils til eventuelle kjente på Bjørnøya ved anledning, dere er jo der oppe fra tid til annen. Jeg reiste ned derfra sist i april 1995.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja,transition og autohover systemet er et "must" i pick-up situasjoner,selv om man også kan gå i pick-up manuelt dersom forholdene værmessig er der.Går man cyclic release (koble ut doppler) kan man jo fly speeden manuelt under tran-down og trans-up,samt hovre manuelt(enten fremme eller hos systemoperatøren bak i døra),med høydeholdet inne.

Skal hilse til Bjørnøya ved neste anlednig!

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok engang for interessante svar.

Jeg trodde flyenes dynamikk lå i *.air-fila, og i så fall skulle denne være mulig å få realistisk. Jeg har sett forbedringer hos en del fly etter å ha lastet ned/installert forbedret *.air- fil. Mens helikoptre stort sett har samme oppførsel. (Inklusive en Boeing/Osprey som har en lei tendens til å loope)

PS. Synes forøvrig at noen burde lage Running rabbit til ENRA!!

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...