Christian Sager Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 I det siste har jeg sett mange piloter som tar av fra Værnes og andre flyplasser i gamle Trondheim Control sin sektor uten å kontakte Bodø når den er online. Bare for å gjøre dette klart for de som måtte lure. Trondheim Control finnes ikke lengre, Bodø har tatt over her. Derfor, står du på Værnes mens Bodø control er oppe bør du kontakte han som sitter der. Dagens inndeling av controll sektorer er: * Bodø North (ENBD_N_CTR) * Bodø East (ENBD_E_CTR) * Bodø Sentral (ENBD_C_CTR) * Bodø South (ENBD_S_CTR) Dette er normalt dekket av en kontroller. * Oslo Control (ENOS_V_CTR) * Stavanger Control (ENSV_V_CTR) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Med det samme vi er inne på dette med ATC og flygning rundt ubemannede flyplasser. Dere må bli flinkere til å "sende blindt", det vil si at dere skriver blindt ut på VATSIM om dine intensjoner og din possisjon. F.eks -> "ENVA traffic, Passing RBU FL160 for ILS RWY 27" Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Og VFR trafikk: Flyr du i Oslo? Gå på SB sin meny, og Private Voice. Velg rw.avsim.net på server og enosvfr på channel. Rapporter her med knappen for å transmitte på private voice. F12 by defualt, jeg bruker høyre CTRL. For Stavanger control, rw.avsim.net/ensvvfr og rw.avsim.net/enbdvfr for Bodø og Thr. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Og VFR trafikk: Flyr du i Oslo? Gå på SB sin meny, og Private Voice. Velg rw.avsim.net på server og enosvfr på channel. Rapporter her med knappen for å transmitte på private voice. F12 by defualt, jeg bruker høyre CTRL. For Stavanger control, rw.avsim.net/ensvvfr og rw.avsim.net/enbdvfr for Bodø og Thr. Men husk nå at dette ikke er en erstattning til taffic information via tekst, men et suplemang! Siter
O85_ Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Det har nå blitt opprettet egne voice-room og vi har fått tillatelse til å bruke frekvensen 123.450 for VFR trafikk i Norge, det vil si at all VFR trafikk som flyr i Ukontrollert luftrom (klasse G) kan holde kontakten med hverandre på egen kanal, posisjonsrapporteringer etc.. Les mer om dette her VFR i Norge (.PDF fil) Som Ivar sier, Text er det som er best på sende blindt med da du er sikker på at alle på din frekvens mottar din mld! Enjoy! Siter
Frode Sørhus Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Et dumt spørsmål kanskje, men...: Monitorer dere ATC unicom (122.8)? SAS128 Siter
Stig Sandnes Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Vet ikke om det var rettet mot oss som sitter ATC eller andre piloter, men jeg som ATC overvåker jeg 121.500 (EMER). Unicom er bare dritt å lytte på for ATC... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Vi bør forresten få gjort noe med ServInfo og inndelingen av kontroll soner for å forhindre missforståelser. Kan virke forvirrende på piloter fra utlandet dette oppsettet. Siter
Bobbo Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Christian.... har VACCSCA gjort den nye ordningen operativ? Har ikke sett noen info om dette. I allefall ble info om endring sendt til servinfo (forfatter) for noen mndr tilbake. Så ved ny versjon skulle dette komme med. Staffen i VACCSCA ventet på ny POF - file med endringene. Info ble også sendt til ansvarlig for denne. Men har fremdeles ikke sett noen info om denne store endringen i Norge. Siter
Stig Sandnes Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Ja, ifølge VACCSCA står det hele på en POF-fil, men det har blitt kjørt slik som dette over lengre tid nå, POF-fil eller ikke... (Og den POF-filen var det vel snakk om for 3-4 månder siden snart tenker jeg...) Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Og for VFR flyving i Oslo området: Rapporter alltid din posisjon i forhold til følgende punkter: Nittedal Ullevålsæter Lutvann Sørum Kukollen Flateby. Oppkallingen av Oslo Approach når du forlater klasse G bør være enkel: "Oslo, god dag, LN-NEZ." Deretter, når du får svar kan du fortsette med feks: "LEZ passing Kukollen 2600FT direct Flateby to operate over southern part of Øyeren, below 4000FT, negative flightplan. We have information Alpha, QNH 1019" og lignende. 123.450 er som nevnt frekvensen for VFR i Norge, i tillegg til voice rommene. Er du på Kjeller, skal du da transmitte på 119.1 eller på 123.45? Skal man endre til den aktuelle frekvensen for en ubemannet flyplass også? Hvis ENGM ikke er online, transmitter man likevel på 120.45? Det kan ikke gå, da vil noen være på den, andre på 118.87 noen på 118.3 osv... da er det UNICOM. Men for disse små? Endrer man til aktue freq eller sender man fortsatt blind på VFR Norway? Siter
O85_ Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Og for VFR flyving i Oslo området: Rapporter alltid din posisjon i forhold til følgende punkter: Nittedal Ullevålsæter Lutvann Sørum Kukollen Flateby. Oppkallingen av Oslo Approach når du forlater klasse G bør være enkel: "Oslo, god dag, LN-NEZ." Deretter, når du får svar kan du fortsette med feks: "LEZ passing Kukollen 2600FT direct Flateby to operate over southern part of Øyeren, below 4000FT, negative flightplan. We have information Alpha, QNH 1019" og lignende. 123.450 er som nevnt frekvensen for VFR i Norge, i tillegg til voice rommene. Er du på Kjeller, skal du da transmitte på 119.1 eller på 123.45? Skal man endre til den aktuelle frekvensen for en ubemannet flyplass også? Hvis ENGM ikke er online, transmitter man likevel på 120.45? Det kan ikke gå, da vil noen være på den, andre på 118.87 noen på 118.3 osv... da er det UNICOM. Men for disse små? Endrer man til aktue freq eller sender man fortsatt blind på VFR Norway? Hei Joachim! Som det står beskrevet i .pdf dokumentet; Er du i G-luftrom så er de 123.450, derimot er du på en kontrollert flyplass og i kontrollert luftrom og ikke ATC er på så bruk UNICOM på 122.800! Tar du av fra Kjeller og flyr under Oslo TMA, så kan du bruke 123.450, men siden Kjeller ligger rett under ILS 01 på GM så anbefaler jeg deg alikavell å monitorere 122.800 hvis du har 2 COM radioer. 123.450 Er grei å ha når du flyr på småflyplaser som enten er ukontrollet/privat eller TIZ/TIA og under kontrollert luftrom. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Nå må dere ikke drømme dere helt bort da gutter, det er fortsatt personer der ute som ikke har peiling på hvor disse raporteringspunktene befinner seg, og det er også ATC'er som ikke er kjent med VFR prossedyrer. Ta derfor hensyn til de som ikke er så kjent i området, slik at de også forstår intensjonene. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Er en fordel om ATC'n er litt lokalkjent, men det kan ikke kreves, i allefall ikke av CTR. Men for Oslo, gå på www.oslo.flyklubb.org der du kan finne kart over Nittedal, Ullevålsæter, Lutvann, Sørum, Kukollen og Flateby's posisjon. Ellers kan mange steder finnes i en vanlig kartbok. I Bergen brukes Paradis ganske mye. Tidig med turister på bussen. "Are you going to Paradis?" "I hope so, indeed" Siter
O85_ Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Ellers ligger det en VFR Oslo og omegn sektorfil i filbiblioteket. (muligens det vil komme en oppdatering som dekker hele Norge etterhvert) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Du har jo tatt helt av nå Joachim, hadde blitt spennende å sett hvordan utkastet til VATSIM sitt regelverk hadde blitt om du kunne endret på det du ville endre på! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Noe jeg vil endre på? Med henhold til VFR regler? Bare en liten spøk.. Siter
Freddy Wilhelmsen Skrevet 1. juni 2005 Skrevet 1. juni 2005 Oi! Åpna denne posten da den hadde interresant emne... men hvor lenge er dere ON TOPIC gutter ?? Avsporing allerede i første svar til originalinnlegg, derretter fyker det avgårde!! Hold dere til TOPIC da folkens!.. om det er behov for og diskutrere VFR, lag en ny tråd Freddy Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 1. juni 2005 Skrevet 1. juni 2005 Hehe, jo, men det kom jo noe godt ut av tråden likevel da. Nyttig info om VFR flyging i Norge Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. juni 2005 Skrevet 1. juni 2005 Hehe, jo, men det kom jo noe godt ut av tråden likevel da. Nyttig info om VFR flyging i Norge Nei se der, nok en nyttig post! Siter
Freddy Wilhelmsen Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Hehe, jo, men det kom jo noe godt ut av tråden likevel da. Nyttig info om VFR flyging i Norge Joda , enig dær!, men i prisnippet BØR jo emne harmonere med innholdet . Tenke dere om jeg skriver at Fanda dash og Dreamwings dash 8-100 er sluppet i emnet, og skriver om været på hjemplassen min inni tråden istedet :),. hehehe... Freddy Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.