Raymond Bertheussen Skrevet 29. mai 2005 Skrevet 29. mai 2005 Har ved et par anledninger fått spm fra ATC om jeg vil ha visual approach. Det skulle jeg gjerne takket ja til, men er usikker på prosedyren. Har lest litt i "pilotene svarer" om hvordan dette foregår in real, men fint om noen der ute kan gi meg link til lesestoff EDIT: Ok, la meg utdype litt siden ingen svarer: Hvis jeg får tilbud om visual og takker ja. Er jeg da helt og holdent overlatt til meg selv og kan navigere etter visuelle punkter eventuelt støttet av instrmentene (ILS) eller vil ATC gi meg noe? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 29. mai 2005 Skrevet 29. mai 2005 Visual approach er lett å sette seg inn i å lett å forstå. Du husker sikker dine første turer på simulatoren, iallefall jeg gjør det. Da viste jeg ikke om noe som het ILS (hvis det i heletatt fantes på den versonen?) Uansett, kort fortalt går det ut på at ATC sender deg ned til en høyde, somregel 2500ft. Man får somregel radar vektoring inn til et bestemt punkt eller DME, altså avstand fra flyplassen evt. VOR navigasjonstårn. Somregel så vil man derifra se flyplassen og da sier man "field in sigt". Derifra overlater ATC all annsvar for landing, descent etc. til deg. Dette vil altså si at du kommer deg på finalen på den aktuelle rullebaenen ut i fra egne observasjoner og bedømmelser uavhengig av ATC om du ikke har fått beskjed om noe annet. Litt rotete forklart kanskje, begynner å bli sent, men bare spør om det er noe du lurer på, det er alltids noen som lurer på det samme. Legger til-> Prossedyren kan f.eks gå som følger: [color:"blue"] ENGM_V_TWR [/color] : SASXXX, would you like a visual approach? [color:"red"] SASXXX [/color] : Tower, that's affirmative, we would like the visual approach. [color:"blue"] ENGM_V_TWR: [/color]SASXXX, turn right heading 040' descent and maintain 2500ft. Report field in sight. [color:"red"] SASXXX: [/color]Right heading 040', descent and maintain 2500ft, we'll report field in sight. [color:"red"] SASXXX: [/color]Tower, we have the field in sight. [color:"blue"] ENGM_V_TWR: [/color] SASXXX, you are cleard for the visual approach runway 01R, call when on final. Her kan det også hende at du får "cleard to land". Siter
Raymond Bertheussen Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Skrevet 29. mai 2005 Takk Ivar, da fikk jeg svar. Skal ikke være redd for å takke ja neste gang da. Hadde forøvrig en flott tur med god ATC fra Kastrup til Gardermoen idag. Første gang i utlandet på VATSIM, litt svett, men det gikk da bra. Siter
Jim Grav Skrevet 29. mai 2005 Skrevet 29. mai 2005 Raymond, når jeg tar visual approach så følger jeg bare ils instrumentene etter jeg har fått siste heading fra ATC, har tatt opp en liten filmsnutt når jeg foretar en visual approach. så riktig bra ut :-) ble perfekt etter min mening * skryte, skryte, * he,he Siter
Raymond Bertheussen Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Skrevet 29. mai 2005 Takker for den Jim, det er jo lov å skryte litt av seg selv også Var mest interessert i om man får radarvectors fra Tower hvis man velger visual, og det ser jeg man får. Da skjønner jeg hva som foregår i Tromsø på finværsdagene. Når vinden kommer fra sør, flyr fuglene noen ganger over hustaket hvor jeg bor rett nordover for så å ta en knapp sving og lande mot sør. Har lenge stusset på at de umulig kan fly full ILS ved slike prosedyrer og skjønner nå at det selvfølgelig dreier seg om visual approach. (Finner ikke noe STAR heller som minner om det de driver med i sola ) Siter
Jim Grav Skrevet 29. mai 2005 Skrevet 29. mai 2005 he,he,,ok,, fint at du finner dine svar hvertfall :-) Siter
Johnny Svensson Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Nå må vi ikke glemme at det også finnes en mengde flyplasser som ikke har ILS og da er visual som oftest eneste mulighet. Siter
O85_ Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Visual approach er lett å sette seg inn i å lett å forstå.Du husker sikker dine første turer på simulatoren, iallefall jeg gjør det. Da viste jeg ikke om noe som het ILS (hvis det i heletatt fantes på den versonen?) Uansett, kort fortalt går det ut på at ATC sender deg ned til en høyde, somregel 2500ft. Man får somregel radar vektoring inn til et bestemt punkt eller DME, altså avstand fra flyplassen evt. VOR navigasjonstårn. Somregel så vil man derifra se flyplassen og da sier man "field in sigt". Derifra overlater ATC all annsvar for landing, descent etc. til deg. Dette vil altså si at du kommer deg på finalen på den aktuelle rullebaenen ut i fra egne observasjoner og bedømmelser uavhengig av ATC om du ikke har fått beskjed om noe annet. Litt rotete forklart kanskje, begynner å bli sent, men bare spør om det er noe du lurer på, det er alltids noen som lurer på det samme. Legger til-> Prossedyren kan f.eks gå som følger: [color:"blue"] ENGM_V_TWR [/color] : SASXXX, would you like a visual approach? [color:"red"] SASXXX [/color] : Tower, that's affirmative, we would like the visual approach. [color:"blue"] ENGM_V_TWR: [/color]SASXXX, turn right heading 040' descent and maintain 2500ft. Report field in sight. [color:"red"] SASXXX: [/color]Right heading 040', descent and maintain 2500ft, we'll report field in sight. [color:"red"] SASXXX: [/color]Tower, we have the field in sight. [color:"blue"] ENGM_V_TWR: [/color] SASXXX, you are cleard for the visual approach runway 01R, call when on final. Her kan det også hende at du får "cleard to land". Fint innlegg Ivar! MERK: ATC kan ikke klarere et fly for Visual Approach hvis piloten ikke har "field in sight"! Ergo; Hvis piloten ønsker en visual så kan ATC si "Report field in sight for later visual" så fort piloten kaller opp med "Field in sight" SÅ kan ATC si F.eks "You are cleared visual approach via RIGNO, report final" Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Eller som det gjøres på Gardermoen (IRL); "Cleared visual approach 01R via RIGNO (7NM), descend 3000ft to leave when established on final" Ned til 3000ft, men etter at du har passert RIGNO kan du descende med "glidepathen" ned mot stripa. Samme gjelder vel motsatt på 19R med punkt NIRIG.. mulig det er 3500fot her.. Siter
O85_ Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Korrekt Thomas! "Leave with the glide" som de kaller det, betyr at du rett og slett følger glidebanen ned mot rwy. Når det gjelder høydebegrensninger så er det Misteberget som gjøt at man ligger høyere ved innflyvning til 9 enn til 01 på GM. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.