Are Lund Hansen Skrevet 18. oktober 2000 Skrevet 18. oktober 2000 Leste " topicen " om flyver lønninger, og lurte på om det er noen som vet hvordan vakt turnus de har f.eks. i SAS. Har ofte opplevd at det er både svenske og danske kapteiner på innenriks i Norge. Lurer også på hvor lang tid før selve flighten går de må møte fram og eventuellt de forberedelser de skal gjøre, og om de oppererer med faste ruter eller om disse forandres etter vær og vind. Vennlig hilsen LN-ALH / ENBO Siter
Lars Erik Nielsen Skrevet 18. oktober 2000 Skrevet 18. oktober 2000 Hei Are! Har lurt på noen av de samme tingene selv, og må bare få lov til å skrive inn ett ekstra relatert spørsmål til vår kjære flightsimmedlemmer. Har piloter faste ruter de flyr etter i uka eller blir de satt inn til den destinasjonen som passer best? Vet i hvertfall at de gjør slik som dette med fly, at feks. hvis det er planlagt å bruke en 737-400 på Gardermoen-Kjevik og det er få bestillinger og at de da i steden setter inn en 737-500 e.l. og 400ern på en fullbooket destinasjon. ------------------ MVH Lars Erik Nielsen E-post: lars@spytt.com Siter
Tom Strøm Skrevet 18. oktober 2000 Skrevet 18. oktober 2000 Jeg skal prøve å svare på spørsmålene så godt jeg kan men kan forøvrig ikke garantere at alt jeg sier er rett. Når det gjelder vaktturnusen i SAS så tror jeg de i snitt jobber 5 dager og har fri i 3. Det er i hvert fall det som er intensjonen. Dette skjer jo selvsagt nesten aldri i virkeligheten så det er veldig forskjellig hvordan de jobber avhengig av hvordan turnusplanleggerne får kabalen til å gå opp. Jeg kan jo nevne i den sammenheng av Widerøe har som regel at flyverne har en uke på jobb og en uke av jobb. Når det gjelder fremmøtetid før avgang vet jeg i hvert fall at SAS Commuter har 45 minutter. Altså må flyverne være på flyplassen 3 kvarter før avgangstid. Dette kan jo selvsagt variere noe fra selskap til selskap. Selskapene opererer med scheduler, dvs en plan for den enkelte flyver i nærmeste fremtid. Flyverne som regel får utlevert sin schedule 3-4 uker før den begynner å gjelde. På denne schedulen står det hvor de skal fly, på hvilke ruter og når. Denne schedulen er som regel satt opp for en hel måned slik at flyverne har oversikt over når og hvor de skal arbeide den neste måneden. Pilotene blir satt inn på ruter ganske vilkårlig. Dvs. at selskapene setter inn piloter der de har behov, altså helt til alle rutene en viss tid fremover (les; schedule) er "fylt opp" med crew. Så det er ikke slik at noen piloter bare flyr Oslo-Bergen, mens andre bare flyr Oslo-Tromsø. Det er egentlig hipps om happ hvor de flyr så lenge den flytypen de flyr brukes på flere destinasjoner. Det kan jo til slutt nevnes at selskapene som oftest også bestandig har piloter som sitter "standby", altså som har hvilende vakt i tilfelle noen andre piloter skulle bli syk, selskapet får behov for å sette opp ekstraruter eller at de trenger piloter til "ferry"-flights. Håper dette var svar på noen av spørsmålene deres og at jeg ikke uttrykte meg for vanskelig. ------------------ Mvh Tom Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.