Gå til innhold

Squawk C


Chris_Andre Martinussen

Anbefalte innlegg

Javel - da endte det med dumme spørsmål ""

 

Forsøkte meg på en tur fra ENHD til ENGM i dag på VATSIM.Det var forøvrig min første tur bortsett fra en liten Cessnatur fra ENHD til ENSO.Denne gangen var det bemannet tårn - uten at jeg ventet det(logget på underveis).

 

Som sikkert Tom Arne fikk med seg så logget jeg av 36nm fra SIG etter en del rot.Skulle egentlig ha begynt descend ca 45nm fra SIG - men fikk ikke gjort dette pga en del lydproblemer m.m.

 

Uansett;

 

Jeg fikk beskjed om å skifte transponderkode - og å sette transponder i "mode C".Fikk satt inn transponderkode som avtalt - men noen "mode C" fant jeg ikke på default B734.

Jeg mener å ha sett denne "option" på andre fly - men ikke her.Ligger dette i SB3? - eller bør jeg finne et annet fly?

 

Flyr forøvrig FS2002 pga en heller mindre samarbeidsvillig FS9 CD.Derfor standard 737..

 

Håper ikke dette "avbruddet" var til bryderi Tom Arne.Så at du også hadde sendt meg en privat beskjed om frekvensskifte før du gjorde det offentlig.Fikk ikke med meg det - det var derfor det tok såpass tid...mye rot! ""

 

PS!Mulig det kommer flere spørsmål i samme post.Håper dere alle gidder å kikke innom i denne tråden av og til.

 

Mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Vatsim!

 

Squawk mode C (Charlie) betyr at du skal aktivere din transponder så ATC får opp din FP og datablokk på skjermen sin.

 

Når du starter opp SB3 og logger på Vatsim så er du automatisk i Squawk standby, da ser ATC kun en prikk.

 

[image]http://home.chello.no/trettum/sb3pic.JPG[/image]

 

- Standby= Atc ser deg som en prikk, denne brukes når du har forlatt rwy eller før du ber om Clearance.

 

- Norm= Samma som mode-C og SKAL være satt før entrè av rwy (Transponderen er aktiv.

 

- Ident= Hvis flygelederen har problemer med å se deg på skjermen kan han/hun be deg squawke ident, da blinker datablokken på flygelederens skjerm og de blir lettere å skille deg fra de andre.

 

Var litt kronglette forklart men håper det var til hjelp! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...